Felaktiva värden från min trycksensor ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Felaktiva värden från min trycksensor ?

Inlägg av Glenn »

Jag håller på att mäta tryck med en pic, för ändamålet skaffade jag en trycksensor från freescale som heter MPX4250D, enm mycket vanlig trycksensor i fordonsammanhang.

Länk till databladet hos freescale: http://www.freescale.com/files/sensors/ ... PX4250.pdf

Denna har jag kopplat exakt som i applikationsexemplet, en 1uF och en 10nF konding mellan plus och jord, och en 470pF mellan Vout och jord.

Allt väl, förutom att jag fick helt fealktiga värden på signalen från ADC'n på picen.. och vid närmare mätningar med multimetern så blir det fel där med.

Enligt databladet ska den vid atmosfärtryck (1bar = 100kpa) ge mellan 1.7 och 2V, mäter jag ger den ca 190-200mV ? ..Det är väl ungefär logiskt också efterssom picen tycker att raw-värdet från ADC'n är 40, och med 10bit så blir det ju 0,1953125V, alltså 195mV.

Varför ? har jag tolkat databladet fel eller vad ?

470pF-kondingen är ytmonterad i ganska liten storlek, annars hade jag testat att byta den redan, men om den är fel borde väll inte felet bli så "linjärt" ? den verkar ju ligga ganska precis 10x fel.
Eli
EF Sponsor

Re: Felaktiva värden från min trycksensor ?

Inlägg av Eli »

Låter som det är något som belastar utgången - den kan ju bara lämna 0,1 mA
Har du någon förstärkare på utgången?
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Utan att ha lusläst... men D är väl den differentiella modellen.
Den mäter tryckskillanden relativt lufttrycket.. inte absolut

Swech
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

det är ju relativt lufttrycket jag vill mäta också.

Nä, jag kopplar in mej direkt på ADC'n på picen.. När jag mätte med multimetern mätte jag direkt på utgången både med och utan picen inkopplad.

Men det lutar åt att jag löder bort kondingen ändå och kollar hur det blir, tyvärr har jag ingen 470pF hålmonterad konding liggandes att testa med.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jag använder släktingen MPX4100DP i en applikation och den är också differentiell.

Den ger också ut ca 0,2V när det inte är någon tryckskillnad mellan de båda portarna, d.v.s atmosfärstryck.

Du måste ha 100kPa tryckskillnad mellan portarna för att få ut 1,7-2V.

Jag kan f.ö. gratulera till ett bra val av tryckgivare, de vi använder har fungerat utmärkt. De är också väldigt linjära och om du ser till att kalibrera dem, d.v.s mäta upp två punkter (t.ex. atmosfär och 50kPa) och låta uC:n linjärisera, får du mycket bättre noggrannhet än vad de såecar i databladet.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Aha, har jag missuppfattat databladet så hårt.. Hmm.

Jag valde denna tryckgivaren efterssom den verkar användas av flera tillverkare av styrsystem till bilar, så den borde ju vara bra då jag också ska mäta insugstryck :)
Norpan

Inlägg av Norpan »

De brukar väl använda absolutgivare till att mäta insugstryck, på överladdade motorer iallafall.
För att slippa få negativa tryck på givaren.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

fast jag vill ju veta både undertryck och övertryck, det borde ju laddtrycksstyrningar rent generellt vilja ha också antar jag.

Jag ska ju dock inte bygga ett insprutningsystem, jag vill bara ha in aktuellt tryck i grenröret i min pic och upp på en display (bland annan information)

Egentligen skulle det vara trevligt med laddtrycksstyrning också, men tyvärr litar jag nog mer på en laddtrycksstrning från typ apexi eller HKS än nåt jag byggt själv, och det är inte kul om man blåser motorn pga att laddtrycket skenade.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Det är väl därför de använder absolutgivare.
När du mäter mot ett absoluttryck, eller hyfsat nära vacuum, då får du ju ut en spänning relativt vacuum.
Så då du kan inte hamna under noll i tryck, som det blir om du har atmosfärstryck som referens och lågt tryck i insuget.
Å andra sidan så är du bara intresserad av övertryck så är det ju bara att köra på med den du har.
Skriv svar