Gibbscam, hur göra en "avanserad" pocket
Gibbscam, hur göra en "avanserad" pocket
Hej
Någon som är en fena på gibbscam som kan förklara för mig hur jag skall göra en pocket?
Biten ser då alltså ut enl. den första bilden. Jag vill pocketa ur invändigt ner till den första nivån.
Allt innanför dom röda strecken på den andra bilden vill jag fräsa ner te.x. 4mm.
Strecken är röda för att jag har markerat dom för att tydliggöra vad jag menar.
Så problemet är att jag inte på något vis lyckas få gibbscam att fatta att jag vill "connecta" ihop dessa kurvor till en kurva, Markerar jag enl. bilden och försöker göra en "grovbearbetning" så vill den lägga verktygs banor på hela råämnet (jag kör gibbscam på svenska vilket jag snabbt förstod var ett misstag. Om någon tycker att jag har underliga benämningar på saker alltså).
Så hur gör man detta på ett bra sätt?
Jag brukar få till vanliga pocketar, isladpocketar, följa en linje,borra hål och sådant så helt grön på gibbs är jag inte.
Någon som är en fena på gibbscam som kan förklara för mig hur jag skall göra en pocket?
Biten ser då alltså ut enl. den första bilden. Jag vill pocketa ur invändigt ner till den första nivån.
Allt innanför dom röda strecken på den andra bilden vill jag fräsa ner te.x. 4mm.
Strecken är röda för att jag har markerat dom för att tydliggöra vad jag menar.
Så problemet är att jag inte på något vis lyckas få gibbscam att fatta att jag vill "connecta" ihop dessa kurvor till en kurva, Markerar jag enl. bilden och försöker göra en "grovbearbetning" så vill den lägga verktygs banor på hela råämnet (jag kör gibbscam på svenska vilket jag snabbt förstod var ett misstag. Om någon tycker att jag har underliga benämningar på saker alltså).
Så hur gör man detta på ett bra sätt?
Jag brukar få till vanliga pocketar, isladpocketar, följa en linje,borra hål och sådant så helt grön på gibbs är jag inte.
- tecno
- Inlägg: 27037
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Gibbscam, hur göra en "avanserad" pocket
Sorry, kör och kan inte GibbsCam. Jag kan bara säga att det där är en baggis i Sheetcam.
Re: Gibbscam, hur göra en "avanserad" pocket
Du måste se till att ha en sluten kontur för varje djupnivå du vill bearbeta.
Re: Gibbscam, hur göra en "avanserad" pocket
Jo så långt är jag med, men hur skapar jag denna slutna kontur?, det finns en tangent kontur på varje djupnivå i DXF:n jag har importerat alla konturer från!
- Krille Krokodil
- Inlägg: 4062
- Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
- Ort: Helsingborg
Re: Gibbscam, hur göra en "avanserad" pocket
Går det inte att plocka in solidmodellen och bereda direkt på den?
- tecno
- Inlägg: 27037
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Gibbscam, hur göra en "avanserad" pocket
Krille, visst går det att göra i en 3D kapabel CAM.
Jag ritar upp motsvarande i AutoCad, ett lager för respektive nivå och bearbetar därefter i Sheecam
Jag ritar upp motsvarande i AutoCad, ett lager för respektive nivå och bearbetar därefter i Sheecam
Re: Gibbscam, hur göra en "avanserad" pocket
I GibbsCam kan man använda sig av ett (hur ska jag förklara detta nu) "flytande plan" som man kan dra upp och ner längs Z-axeln i valt koordinatsystem. I skärningen mellan detta "flytande plan" och soliden får man en kontur som man kan klicka på och använda när man ska fräsa sina fickor. Mycket smidigt.
Nu har jag ingen Gibbs-dator framför mig, men jag har för mig att ikonen är en rund grej med ett grönt raster igenom.
Bra förklarat, va?
Nu har jag ingen Gibbs-dator framför mig, men jag har för mig att ikonen är en rund grej med ett grönt raster igenom.
Bra förklarat, va?
Re: Gibbscam, hur göra en "avanserad" pocket
En helt ok förklaring!
Det flytande planet låter som en bra grej, hittils har jag bara använt mig av dxf som jag har skapar från min solid men är det så enkelt som det låter att göra beredningen direkt från 3d så sparar man ju ett steg där!
Är det bara att lägga till operationer på samma sätt som i till en dxf kontur efter att man har plockat fram konturen ur soliden?
Annars är det klart att tecnos variant med att göra ett layer för varje höjdnivå i autocad eller motsvarande borde funka men det blir ytterligare ett steg!
Det flytande planet låter som en bra grej, hittils har jag bara använt mig av dxf som jag har skapar från min solid men är det så enkelt som det låter att göra beredningen direkt från 3d så sparar man ju ett steg där!
Är det bara att lägga till operationer på samma sätt som i till en dxf kontur efter att man har plockat fram konturen ur soliden?
Annars är det klart att tecnos variant med att göra ett layer för varje höjdnivå i autocad eller motsvarande borde funka men det blir ytterligare ett steg!
Re: Gibbscam, hur göra en "avanserad" pocket
Javisst. "Skärningsplanet" blir en fullt valbar kontur som alla andra.
- tecno
- Inlägg: 27037
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Gibbscam, hur göra en "avanserad" pocket
Elias,
Den geometrin som du visar slår jag med AC och bereder i SH innan du har hunnit ½-vägs med att skapa en solid skulle jag tro. Mången gång är det mer komplicerat att ta fram en solid och bereda den än att göra detta i 2,5D enligt min metod.
Sen att det är väldigt bra att kunna presentera i 3D då man får en riktig bild av detaljen och/eller montaget av fler detaljer.
Men för on off produktion av 2,5D geometrier är lager/nivå ett väldigt enkelt sätt att ta fram prylar.
Väldigt många detaljer kan man ta fram med Mach3 och Wizards vid maskinen.
Den geometrin som du visar slår jag med AC och bereder i SH innan du har hunnit ½-vägs med att skapa en solid skulle jag tro. Mången gång är det mer komplicerat att ta fram en solid och bereda den än att göra detta i 2,5D enligt min metod.
Sen att det är väldigt bra att kunna presentera i 3D då man får en riktig bild av detaljen och/eller montaget av fler detaljer.
Men för on off produktion av 2,5D geometrier är lager/nivå ett väldigt enkelt sätt att ta fram prylar.
Väldigt många detaljer kan man ta fram med Mach3 och Wizards vid maskinen.
Re: Gibbscam, hur göra en "avanserad" pocket
Nu har jag kommit hem och fått prova skärningsplanet! ("profilerare" hette det på svenska i gibbs)Det fungerar utmärkt! tack Noxin!
Håller med tecno om att ett för avancerat verktyg kan göra det onödigt krångligt att göra enklare detaljer ibland, men jag har oftast en 3d solid så bereda direkt från 3d:n passar mig utmärkt!
Sedan gillar jag sättet att rita sketchen i CATIA V5 eller annan "modern" 3d cad bättre än hur man ritar i AC, men det är väl en vane sak.
Håller med tecno om att ett för avancerat verktyg kan göra det onödigt krångligt att göra enklare detaljer ibland, men jag har oftast en 3d solid så bereda direkt från 3d:n passar mig utmärkt!
Sedan gillar jag sättet att rita sketchen i CATIA V5 eller annan "modern" 3d cad bättre än hur man ritar i AC, men det är väl en vane sak.
- tecno
- Inlägg: 27037
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Gibbscam, hur göra en "avanserad" pocket
Va bra att det löste sig, har som sagt ingen aning om hur Gibbs fungerar.
- Krille Krokodil
- Inlägg: 4062
- Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
- Ort: Helsingborg
Re: Gibbscam, hur göra en "avanserad" pocket
Jaså, du gillar CATIA. Varför sa du inte det från början, då är det ju bara att ta in den i CATIA-machining så bereder du den på en minut eller två
Re: Gibbscam, hur göra en "avanserad" pocket
CATIA kör jag bara på jobbet och där har vi ingen maching modul, inte jag i vart fall, möjligtvis maskinberedarna men det är jag tveksam till att dom bereder i Catia. Plåtberedarna kör i vartfall inte med plåtmodulen.
Men det låter ju som ett verktyg man skulle prova vid tillfälle!
Men det låter ju som ett verktyg man skulle prova vid tillfälle!
Re: Gibbscam, hur göra en "avanserad" pocket
Är inte särskillt avancerat att göra den pocketen i en part heller, pad och pockets.