Bug i SMPS-verktyg?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bearing

Bug i SMPS-verktyg?

Inlägg av bearing »

http://schmidt-walter.eit.h-da.de/smps_e/smps_e.html
På den här sidan finns webbaserade verktyg för dimensionering av induktor/transformator i switchande omvandlare.

Det är väl mest en snabb vägledning och kanske inte något att lita blint på utan att kontrollräkna. Dock vore det ju bra om den var konsistent. Jag har upptäckt att vid ekvivalent push/pull halvbrygga respektive helbrygga ger den olika värden på lindningsvarven. Eftersom transformatorns inspänning från halvbryggan är halva Vin har jag dubblerat Vin till halvbryggan. Detta ger samma inspänning till transformatorn i båda fallen, vilket syns i den högra ramens grafer.

Helbrygga
Bild
Lindningsförslag 32/12
Bild

Halvbrygga
Bild
Lindningsförslag 64/24
Bild

Har mailat med författaren men jag misstänker att vi inte förstår varandra. Det enda han sagt är att den räknar korrekt eftersom att Vin till halvbryggan ger halva inspänningen till transformatorn. Han såg nog inte att Vin till halvbryggan är dubbla Vin till helbryggan.

Nu kollar jag med er för att bli säker på att det inte är jag som tänkt fel. Visst borde lindningarna vara samma i båda fallen?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: Bug i SMPS-verktyg?

Inlägg av Walle »

Det ser helt klart ut som en bug!

Som det verkar så är det funktionen som räknar ut "current density" för trafon för halvbryggan som räknar med Vin och inte V1 som den borde. För halvbryggan så föreslår den ju tråd med halva arean, gentemot helbryggan, och det måste ju vara för att den felaktigt räknar med Vin, istället för V1, när den räknar ut vilken tråd det bör lindas med. Om jag inte har missuppfattat allting :)
bearing

Inlägg av bearing »

Ja just det, arean skiljer också. Det hade jag inte sett.

Mm, misstänker att felet är orsakad av en miss då koden återanvänts mellan regulatortyperna.

Då är vi två amatörer mot en professor.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Precis, i fallet med helbryggan är det ju helt korrekt att räkna på Vin för att bestämma strömmen, och därmed arean. Och det är väl den koden han har återanvänt även för halvbryggan, och då missat att byta ut Vin mot V1.

Lägger du fram det så, så kanske han förstår vad du menar :) Även professorer kan göra misstag ;) :D
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Ja nog är det där fel, verkar som den räknat ut transformatorn som om det hade varit en helbrygga även i halvbryggefallet.

Om du kollar på dina bilder så har den ju räknat ut exakt samma vågformer för båda fallen, det kan du ju påpeka för honom.
Skriv svar