Hur hårt jobbar bilgeneratorn?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
1802
Inlägg: 6989
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Hur hårt jobbar bilgeneratorn?

Inlägg av 1802 »

Tack för elfa tipset.
Synd att frakt m.m är så dyrt via elfa. Ingen annan firma som tar emot förskott? Har tjänat mycket på det.
Dennis_F
Inlägg: 383
Blev medlem: 8 januari 2007, 19:30:52
Ort: Piteå

Re: Hur hårt jobbar bilgeneratorn?

Inlägg av Dennis_F »

1802 skrev:Kjelle: Vill vara säker på att batteriet klarar nästa start. Så i princip tankmätare till batteriet vid färd. Körde i 2 år med def diodbrygga. Och då var effekten låg. Hadde en liknande bosch gen med fel remskiva och fästöron. Av 2 fick jag en som funkade, genom att blanda delar.

Av samma anl vill jag se kylartempen på ett ställe till, för att se kylreserven. Har alla bilar fortfarande mek termostat?
Till "tankmätare" duger voltmetern fint. Om du haft en sådan skulle du direkt ha noterat att diodbryggan var kass.
Kylreserv är väl knappast intressant heller om du inte har ett supertrimmat monster utan fläkt och med för liten kylare :)
1802
Inlägg: 6989
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Hur hårt jobbar bilgeneratorn?

Inlägg av 1802 »

Fick kabla igång. Men under färd lyser alla dioder direkt. Och det betyder inte fulladdat batteri. Laddstatus och batteristatus är 2 olika, och bara den ena går att se med voltmätning(under färd).

Min "skrotnisse" hemma turbo går lätt varmt. Termostaten hinner inte med, så alla rörliga delar i den är bortmonterade. En elektromekanisk skulle vara bra. Med termostat, och inst inne i bilen. Så kan man sänka max den sista kilometern innan stopp. Och vid hårdkörning. Som det är nu går den lite kallt vid lugn(alla lagliga jämna) hastigheter.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11108
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Hur hårt jobbar bilgeneratorn?

Inlägg av prototypen »

1802 skrev:Tack för elfa tipset.
Synd att frakt m.m är så dyrt via elfa. Ingen annan firma som tar emot förskott? Har tjänat mycket på det.

Jag betalar sällan frakt på mina beställningar.

Protte
1802
Inlägg: 6989
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Hur hårt jobbar bilgeneratorn?

Inlägg av 1802 »

I vilken enhet mäts magnetism? Lorentz? Vad är max uppmätt "naturlig" magnetism? Vad är max uppmätt Elektroniskt tillverkad magnetism?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11108
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Hur hårt jobbar bilgeneratorn?

Inlägg av prototypen »

Ett Sodjan svar:
GOOGLE

Protte
1802
Inlägg: 6989
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Hur hårt jobbar bilgeneratorn?

Inlägg av 1802 »

Googlar för fullt. Vart tror du jag fick lorentz från.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Re: Hur hårt jobbar bilgeneratorn?

Inlägg av peter555 »

Sök på "LEM" så är ditt strömmätningsproblem löst.
1802
Inlägg: 6989
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Hur hårt jobbar bilgeneratorn?

Inlägg av 1802 »

Läste nått om automotive i LEM "HAB 60-S.pdf"
Finns den monterad i bil?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 31835
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hur hårt jobbar bilgeneratorn?

Inlägg av MadModder »

En voltmeter som visar exakt vad det är för spänning är väl att föredra framför en med bara 6 lysdioder som i princip säger: inte bra, mindre bra, hyffsat, ganska bra, och OK. Montera en med upplösning på 0,1V. Lätt mer användbar än en amperemeter. Som sagts tidigare så märker man direkt om man suger ur mer än vad generatorn kan ge då spänningen sjunker. Med ett analogt visarinstrument parallellt har man också stenkoll på snabba förändringar, t.ex om man krämar ur 4kW drum'n'base...
1802
Inlägg: 6989
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Hur hårt jobbar bilgeneratorn?

Inlägg av 1802 »

Så länge man inte hårdbelastar, syns inget på spänningen.
1802
Inlägg: 6989
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Hur hårt jobbar bilgeneratorn?

Inlägg av 1802 »

http://www.coolmagnetman.com/magindex.htm gauss är det nog man mäter.

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=307133
Cdromar har många liggandes :) Nu börjar det likna nått.

Edit: En till länk.
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Re: Hur hårt jobbar bilgeneratorn?

Inlägg av kimmen »

1802 skrev:I vilken enhet mäts magnetism? Lorentz? Vad är max uppmätt "naturlig" magnetism? Vad är max uppmätt Elektroniskt tillverkad magnetism?
Det är ju lite som att fråga i vilken enhet elektricitet mäts. :)

Magnetiskt flöde mäts i tesla (eller gauss som är amerikansk enhet).
Magnetisk fältstyrka i ampere per meter (oerstedt amerikansk enhet).
Magnetomotorisk kraft i ampere(varv) och tror den amerikanska är samma...
Flöde i Weber (amerikansk = maxwell)
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Hur hårt jobbar bilgeneratorn?

Inlägg av Andy »

prototypen skrev: Att använda kabeln som shunt går om man inte har stora krav, koppar har lite hög temperaturkoefficient för att det alltid ska visa rätt.

Protte
Nå, finns det något bra svar Protte?

” Hur mycket fluktuerar 0,6 meter 25mm2 kopparledare från -20 till +100C, d v s hur mycket fel får man på mätningar (i A) i området 0 – 130A?”

Eller behöver du fler parametrar?
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Hur hårt jobbar bilgeneratorn?

Inlägg av Andy »

Kjelle skrev: Voltmetern visar också generatorns kondition, efter en kallstart en vinterdag så sätt på elbakruta, stolvärme,
helljus, fläkt på fullt m.m. voltmetern bör då visa MINST 14 V helst 14.4 V.
Håller voltmetern minst 14 V kan du vara säker på att din generator klarar minst 80 A.


Kjelle
Spänningen bör aldrig överstiga eller under en längre tid vara 14,4V eller högre för då förlorar man vatten och överhettar/dödar batteriet.

Bara för att voltmetern visar 14V så betyder det inte att generatorn klarar/ger 80A,
det beror på belastning, batteriets laddningsstatus och inre resistans mm!
Skriv svar