Enklaste sättet att mäta spänning med en pc

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pere76

Enklaste sättet att mäta spänning med en pc

Inlägg av pere76 »

Detta måste vara löst flera gånger av folk här på forumet.
Problemet är följande, en signal på några tiotal mV ska mätas och plottas över tid.

Min första tanke var att förstärka upp signalen med en op 100ggr eller så och sedan mata in den i en enkel avr som spottar ut mätvärden på comporten eller möjligtvis en virtuell comport över usb.
Eller kan man förstärka den direkt i AVRen? Har inte jobbat med dom analoga ingångarna tidigare.

Sedan samlas datan in med några rader python och skrivs färdigformaterat för gnuplot till en fil.

Eftersom det är lättare att göra saker i mjukvara än hårdvara så var nästa ide att sätta en spänning till frekvensomvandlare på mätsignalen och mata lämplig pinne i comporten som man sedan läser av frekvensen på genom att läsa av den så ofta man kan, cputid är ju billigt.
Detta borde ju vara en enklare lösning.

Eller när jag tänker efter så går det väl att få seriellporten att läsa i2c via bitbanging i linux utan några extrakomponenter.
Har någon gjort detta tidigare?
eqlazer

Re: Enklaste sättet att mäta spänning med en pc

Inlägg av eqlazer »

Använd ljudkortet. Finns mjukvaror som gör ljudkortet till ett oscilloskop.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Enklast är väl en µc som sköter hela avläsningen och skickar "färdiga data" till pc.

Man kan ju även tänka sig en extern A/D krets som avläses via parallell eller seriellporten.

Kan man µc är det vägen JAG skulle valt.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

1-wire mätare funkar också. finns gott om sådanna kretsar för att mäta spänningar
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hur svårt är det att koppla sig förbi ev DC-blockering på ljudkort?, brukar den sitta on-chip?
pere76

Inlägg av pere76 »

Jag har alltid fått lära mig att dc inte funkar på ljudkortet.
Specarna är väl 20-20.000 Hz

Däremot kan man mäta mycket annat, positionerade en gång en järnbit i ett rör där spolen var ojämt lindad så det var tätare lindat längre ner.
Då såg signalen olika ut beroende på positionen och vilket håll den rörde sig.

Men nu var det en dc spänning jag skulle mäta, gärna utan för många komponenter inblandade och det enklaste verkar ju vara en i2c krets.
Nu ska jag bara hitta en som redan har stöd i linux också så jag inte behöver börja med att skriva drivrutiner till den, det hade iofs varit kul, men nu handlar det om att faktiskt göra något klart.

Många grafikkort verkar ju ha en i2c signal i kontakten, om den funkar behövs det inget annat mer än en kontakt och själva i2c chippet, sedan kna man läsa värdet under /proc om jag förstått det rätt.
Lite mer riskabelt är det att gå in på moderkortet och plocka signalen.
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Ahh ursäkta, tänkte inte så långt som att det blir problem med DC. Har iofs för mig att jag sett modifierade ljudkort som klarar av lite DC också, men det är inget jag ska svära på.
SvenW

Inlägg av SvenW »

Om man har rutin på att använda AVR/PIC så är det nog lättast att använda den till att konvertera en mätsignal till ljud/frekvens, och sedan i PCn konvertera mha ett t.ex. ett octaveskript.
Använder man ljudkortet slipper man ju krånglet med serie/parallellporten.
Har man inte rutin på mikroprocessorprogrammering så kan man göra en liten chopper eller spänningsstyrd oscillator i hårdvara. Det är ganska enkelt om man inte har stora krav på precision.
Det beror mycket på tidigare erfarenhet vilket som är lättast.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Om det är en engångsmätning så att säga (och inte något som ska byggas i flera ex / monteras permanent) så är det smidigt att använda
en multimeter med RS232/USB.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

håller med om multimeter, eller mätkort till datorn

en enkel ad på parallellporten

ljudkort går att modifiera, gjorde det med biltemas billiga usbvariant
Skriv svar