Är det möjligt att styra en uP med hjälp av nätverket?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Alex

Är det möjligt att styra en uP med hjälp av nätverket?

Inlägg av Alex »

Tja, jag har en fundering. Är det möjligt att styra en PIC med hjälp av nätverket? T.ex. skicka kommandot till PICen "tända en diod" från jobbet?
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Det är inte helt lätt, men kolla på www.ethernut.de. Det säljer ett billigt utvecklingskort för embedded ethernet.
Alex

Inlägg av Alex »

Tack Magnus och Cyr. Jag tittade på alla länkar, det verkar som om det är lite pyssel att få det o funka, men jag ger inte upp så lätt. Cyr jag har läst igenom hela "din tidigare tråd", den innehöll många svar på mina frågor. Dessutom du får beröm av mig för det snygga kretskortet och komponentplaceringen. Det var verkligen snyggt gjort. Jag tänker göra ett försök, och bygga en likadan krets som din, men jag skulle behöva ett kretsschema och gärna en förklaring på hur det hela funkar. Du har dessutom lagt ut en assembler kod. Eftersom jag inte är en stjärna på det så tänker jag skriva en kod i C vilket jag upplever lättare än assembler. mvh/Alex.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Själva kretsschemat är egentligen inte så mycket att sätta sig in i, det är nätverkskretsen (rtl8019as) och så är det lite saker runt omkring som behövs för att den ska fungera. Om man vill kan man ta ett färdigt ISA nätverkskort med samma krets på istället för att bygga ett eget.

Det är mjukvaran som gör allt jobb, och det är rätt mycket jobb att skriva den om man börjar från noll så att säga. Jag hade redan ganska bra koll på TCP/IP t.ex, annars hade jag inte försökt mig på det.
Alex

Inlägg av Alex »

Jo det är helt rätt men jag har läst lite om OSI modellen och den kunskap jag har är fortfarande teoretiskt och vill tillämpa det i praktiken. Jag får börja med att bygga hårdvaran och sedan går över till kodningen. Har du kretsscheman kvar?
Skriv svar