Jonas ROV

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JonasJ
Inlägg: 653
Blev medlem: 11 september 2007, 16:02:26
Ort: Kinna
Kontakt:

Re: Jonas ROV

Inlägg av JonasJ »

Jag köpte 200 mm och ett 80 mm rör från Akriform. Tyvärr missade de att jag skulle ha två 80 mm så jag köpte det andra från Ironbill.

Man kan säga att så här i efterhand med facit att kvaliteten på snittet på Ironbills plexirör är betydligt sämre än Akriform. Där jag hos Akriform fick fina jämna snitt fick jag hackade kanter och en centimeter lång spricka hos Ironbill :roll: Jag hoppas att det går att laga sprickan.

(jo, jag har ringt Ironbill men kommer till en telefonsvarare. Pratade in ett meddelande men de har inte hört av sig. Ska jag beställa därifrån igen blir det 1 meter långt rör som jag själv skär.)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27063
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Jonas ROV

Inlägg av tecno »

Jag skulle inte sätta det röret under tryck! Även om du kanske kan foga sprickan med polymeriserande lim.

Köp från proffsen som vet hur man hanterar materialet, tänk på att temperera !
Användarvisningsbild
JonasJ
Inlägg: 653
Blev medlem: 11 september 2007, 16:02:26
Ort: Kinna
Kontakt:

Re: Jonas ROV

Inlägg av JonasJ »

Jo, du har nog rätt. Jag kommer att beställa ett nytt rör istället när det börjar bli dags låta ROV:en bli blöt.
offe
Inlägg: 152
Blev medlem: 30 december 2003, 21:16:14
Ort: Stockholm

Re: Jonas ROV

Inlägg av offe »

Grymt, det är allt jag har att säga. Kommer lätt att följa den här tråden. När jag blir lotto-miljonär ska jag ägna min nyvunna tid åt att bygga ROV:ar.

/offe
Användarvisningsbild
JonasJ
Inlägg: 653
Blev medlem: 11 september 2007, 16:02:26
Ort: Kinna
Kontakt:

Re: Jonas ROV

Inlägg av JonasJ »

Ny uppdatering i första posten.

Tecno: Enligt den trovärdiga källan Internet ska man temperera plexiglas i 70 grader 1 mm/timme. Ännu bättre resultat får man om man tempererar i 65 grader men under en längre tid (fast det framgick inte hur mycket längre tid innebar). Eftersom jag använder 10 mm skivor skulle jag behöva temperera under 10 timmar och jag har ingen aning om hur bra min köksugn håller den inställda tempereraturen så jag skippar detta och hoppas på det bästa.

Temperering ska tydligen framförallt behövas om godset blivit uppvärmt under behandlingen.

offe: Jag är tyvärr ingen miljonär så jag börjar få ganska dåligt samvete när jag tänker på vad jag lagt ut hittills och vad jag kommer behöva lägga ut för att kunna få roven i vattnet :( Men då brukar jag trösta mig själv genom att hitta videoinspelningar från ROV:ar på youtube. Då brukar det kännas bättre! :)

Edit: Det heter plexiglas och inte plexiglass :)

Jag har funderat lite vad för material till själva fönstret man ska ha om man vill göra någon ROV som ska kunna besöka de riktigt stora djupen och hittat Hammarglas. Kolla in videon på hemsidan!
Barry_Lyndon
Inlägg: 557
Blev medlem: 14 november 2005, 23:57:34
Kontakt:

Re: Jonas ROV

Inlägg av Barry_Lyndon »

Intressant, undrar om man kan göra kopuler i det materialet? Det stog nåt om bockningar på produktsidorna. Men det är nog inte billigt kan jag tänka... Annars finns det polycarbonat-kupoler som reservdel till diverse web/övervakningskameror, det kanske kan duga på måttliga djup. Har inte testat själv dock.

Ps. för riktigt extrema djup vore det väl en fördel om man kunde vätskefylla hela innandömet med någon ickeledande vätska. Finns det transformatorolja eller liknande som är genomskinlig? Kletigt värre vid service dock...

/Andreas
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3755
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Jonas ROV

Inlägg av LaRdA »

Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jonas ROV

Inlägg av squiz3r »

Barry_Lyndon: Ehh, Bara ett problem med det.. :) Eftersom transformatorolja har ungefär samma densitet som vatten (gissar jag) så kommer det inte ge någon flytkraft, och ubåten sjunker som en sten.. :O

JonasJ: Vad är det för 1mm gummimatta du har kommit över? Jag har letat efter exakt det till mitt ubåtsprojekt!
Nerre
Inlägg: 26795
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Jonas ROV

Inlägg av Nerre »

Barry_Lyndon skrev: Ps. för riktigt extrema djup vore det väl en fördel om man kunde vätskefylla hela innandömet med någon ickeledande vätska. Finns det transformatorolja eller liknande som är genomskinlig? Kletigt värre vid service dock...
Fördelen skulle möjligen vara att den inte komprimeras lika mycket, MEN det innebär då också att alla komponenter inuti kommer att utsättas för det trycket.

Vad jag förstått finns det två skolor som gäller:

1. Man sätter elektroniken i en behållare som tål det höga trycket. Trycket inne i behållaren kommer alltså vara detsamma som på land (där man förslöt den). Behållaren måste tåla trycket, men grejerna inuti behöver inte vara nåt special.

2. Man sätter elektroniken i en behållare som är oljefylld och har ett gummimembran så trycket inuti är detsamma som trycket utanför. Behållaren behöver inte tåla något tryck, men komponenterna inuti måste göra det. Elektrolyter och IC-kretsar kan ta rejäl skada av högt tryck så de kan behöva gjutas in i epoxy för att skydda mot det höga trycket. Metallkapslade kristaller packar ihop av högt tryck.
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jonas ROV

Inlägg av squiz3r »

Men om man fyller den med olja får man ju inte någon flytkraft!!???
Barry_Lyndon
Inlägg: 557
Blev medlem: 14 november 2005, 23:57:34
Kontakt:

Re: Jonas ROV

Inlägg av Barry_Lyndon »

Tänkte väl att det var lite bra för att vara sant :).
Ellyter och kristaller kan jag förstå att dom är tryckkänsliga, men ic? Har dom såpass mycket inkapslad luft/gas att dom pajar eller är det någon annan mekanism som gör det? Iofs absorberar dom ju fukt när jag tänker efter, popcorn-effekten har man ju hört talas om... Har det med det att göra?

Flytkraften borde man kunna kompensera ganska enkelt, med flytkroppar/tyngder i nåt lämpligt material, olja är ju generellt aningen lättare än vatten.

Kanske kan man kombinera teknikerna, man oljefyller delar som inte har känsliga komponenter, och kapslar/gjuter in de grejer som behöver skyddas mer. Konstruktionen blir ju mer komplicerad då iofs, så det kanske inte blir billigare/bättre än att bygga ett tåligt skal.

/Andreas
Användarvisningsbild
callelj
Inlägg: 351
Blev medlem: 9 april 2008, 18:03:25
Ort: Linköping

Re: Jonas ROV

Inlägg av callelj »

Popcorn-effekten har väl snarare med vatten att göra?
Vatten ligger i kretsarna och när det blir varmt övergår vattnet till ånga och ånga tar mer plats varpå kretsarna spricker.
Nerre
Inlägg: 26795
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Jonas ROV

Inlägg av Nerre »

Barry_Lyndon skrev:Tänkte väl att det var lite bra för att vara sant :).
Ellyter och kristaller kan jag förstå att dom är tryckkänsliga, men ic? Har dom såpass mycket inkapslad luft/gas att dom pajar eller är det någon annan mekanism som gör det?
Vissa har tydligen så pass mycket hålrum att de inte mår så bra av höga tryck. Man måste ju tänka på attäven om kapseln inte spricker så kommer trycket att fortplantas ner till själva chippet (möjligen något dämpat). Observera att jag skrev "kan ta skada".
Användarvisningsbild
JonasJ
Inlägg: 653
Blev medlem: 11 september 2007, 16:02:26
Ort: Kinna
Kontakt:

Re: Jonas ROV

Inlägg av JonasJ »

squiz3r skrev:JonasJ: Vad är det för 1mm gummimatta du har kommit över? Jag har letat efter exakt det till mitt ubåtsprojekt!
Biltema är din vän :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jonas ROV

Inlägg av squiz3r »

Perfekt! Det är exakt att den största av dem räcker :D

Väntar med spänning på mer uppdaterinar av ditt projekt!
Skriv svar