Hur hittar jag rätt i transistor djungeln?
Re: Hur hittar jag rätt i transistor djungeln?
Det där fungerar inte. Med en BJT funkar det väl (fast kanske inte så bra), men med en FET inte alls som du tänkt.
- prototypen
Men kimmen skriv vad han gjort för fel, det kommer att lysa men transistorn kommer att "tappa bort" en 3-4 volt.
Lampan ska sitta mellan drain och 12 volt, sourse ska direkt till minus, då funkar det bättre!
Protte
Lampan ska sitta mellan drain och 12 volt, sourse ska direkt till minus, då funkar det bättre!
Protte
-
Jesperlann
Ok, ska ta och titta på det när jag kommer hem från jobbet.
Och man får tacka för att du förklarar vad som är fel då är det mycket lättare att lära sig och ändra
Och man får tacka för att du förklarar vad som är fel då är det mycket lättare att lära sig och ändra
plus-> kollektorbenet på optokopplaren, emitterbenet ->gatemotståndet och sänkmotstånd, gatemotstånd -> gate, sänkmotstånd -> jord, source ->jord,
plus -> lampa, lampa -> drain
source är benet till höger, gate till vänster, drain i mitten och på tabben.
Om matningsspänningen kan bli högre än 15V måste du ha t.ex. en zenerdiod mellan gate och source åxå.
Gaten tål bara ~20V.
Gatemotstånd på nåt k och sänkmotstånd så det går runt 5-10mA i det så det beror på matningsspänningen och hur mycket du puttar in i lysdioden på ok.
plus -> lampa, lampa -> drain
source är benet till höger, gate till vänster, drain i mitten och på tabben.
Om matningsspänningen kan bli högre än 15V måste du ha t.ex. en zenerdiod mellan gate och source åxå.
Gaten tål bara ~20V.
Gatemotstånd på nåt k och sänkmotstånd så det går runt 5-10mA i det så det beror på matningsspänningen och hur mycket du puttar in i lysdioden på ok.
Det var lite sent så jag hann inte.prototypen skrev:Men kimmen skriv vad han gjort för fel, det kommer att lysa men transistorn kommer att "tappa bort" en 3-4 volt.
Protte
Den kommer inte att stänga av heller. Sen beror det ju på hur mycket ström det är och hur tur man har med Vgs på transistorn hur mycket man tappar.
Men jag ser det som ett större problem att transistorn inte kommer att kunna stängas av.
Norpan:
Bra beskrivning men jag skulle välja lägre ström genom sänkmotståndet, optokopplaren har i värsta fall 0.5 i CTR så det lär behövas minst 30-40mA i lysdioden i så fall för att garantera tillslag och ge symmetrisk drivning av gaten. Är detta inte viktigt kan man väl lika gärna sänka strömmen både vid drivning och sänkning. Ska det inte PWM:as så är det ju inget problem. Ska det PWM:as så behövs nog lite mer än vanlig optokopplare. Finns ju dock optokopplare med inbyggda gatedrivare! Kommer dock inte ihåg vad det är för nummer.
Är nog benägen att hålla med, och dementerar det jag skrev ovan.
Det räcker med nåt mA i sänkning, för att vara säker på tillräcklig öppningsspänning.
Transistorn stänger snabbt nog ändå.
Det räcker med nåt mA i sänkning, för att vara säker på tillräcklig öppningsspänning.
Transistorn stänger snabbt nog ändå.
-
Jesperlann
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Varför har alla sådan tilltro till den magiska optokopplaren?
Det går lika lätt att styra ut mosfet eller transistorer direkt från din PIC eller AVR eller vad
du nu har i andra änden..
Deta är inget påhopp på dig Jesperlann... bara en allmän reflektion.
Om man inte behöver galvaniskt skilda system så blir det bara krångligare att blanda in en optokopplare.
Argumentet att "då skyddar jag min processor" är halvbra.. Man tillåter sig isåfall att lasten kan få
ha sönder transistor / mosfeten. Det är ok så länge som processorn inte brinner upp....
Bättre att skydda transistorn/mosfeten med t.ex. en PTC säkring.
P.s. koppla kollektorn på opto direkt till 12v..
Du har inte tänkt på att du inte får 12V på båda sidor om lampan...
Swech
Det går lika lätt att styra ut mosfet eller transistorer direkt från din PIC eller AVR eller vad
du nu har i andra änden..
Deta är inget påhopp på dig Jesperlann... bara en allmän reflektion.
Om man inte behöver galvaniskt skilda system så blir det bara krångligare att blanda in en optokopplare.
Argumentet att "då skyddar jag min processor" är halvbra.. Man tillåter sig isåfall att lasten kan få
ha sönder transistor / mosfeten. Det är ok så länge som processorn inte brinner upp....
Bättre att skydda transistorn/mosfeten med t.ex. en PTC säkring.
P.s. koppla kollektorn på opto direkt till 12v..
Du har inte tänkt på att du inte får 12V på båda sidor om lampan...
Swech
-
Jesperlann
Anledningen till att jag använder optokopplaren är för att det ska kopplas till min dator, men det kanske går att skydda på annat sätt?
Nu blir jag förvirrad vart ska jag göra av lampan egentligen?
Nu blir jag förvirrad vart ska jag göra av lampan egentligen?
Dra den övre anslutningen från optokopplaren direkt till plus, alltså till andra sidan på lampan.
-
Jesperlann
Just det där blir helt fel om du tänker efter lite... Nu är ju lampan kortsluten och kan alltså aldrig lysa!
Men om du kapar ledaren mellan din nya dragning och tråden ner till trissan så...
Senast redigerad av PeterH 29 januari 2009, 22:38:33, redigerad totalt 1 gång.
Ta bort strecket mellan det nya strecket och kopplingen till mosfeten.
Ena sidan på lampan ska bara gå till transistorn.
Ena sidan på lampan ska bara gå till transistorn.
-
Jesperlann