[mekanik] Göra egena spiral fjädrar, någon med erfaranhet

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
netrunner

[mekanik] Göra egena spiral fjädrar, någon med erfaranhet

Inlägg av netrunner »

Ibland vill man ha en spiral fjäder som är lagom stor och lagom stark för det man göra just nu. Rätt svårt att ordna.

Kan man ta en fjäder och bara ... ehh linda om den till en annan diameter?

Vad säger våra mekanik proffs om detta?
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Linda om en befintlig fjäder är väl kanske inte att rekommendera.
Stor risk att materialet armas ut och går av.

Men det finns fjäderstål att köpa som man kan linda själv.
Har man lite grövre so ska göras så är en svarv ett utmärkt "verktyg" för ändamålet.

/ Tompa
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

De gånger jag har gjort egna spiralfjädrar har jag lindat upp pianotråd på en axel i en svarv.
Det sättet fungerar jätte bra om man ska göra mindre fjädrar.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag har också gjort fjädrar av pianotråd, det funkar bra att bara böja till med två tänger om man ska ha korta, har du ingen svarv så går det väll bra i en pelarborr också.

OT:En gång rätade jag ut en lång stor fjäder som var av pianotråd, sen tappade jag taget om ena änden och der rullade ihop sig så snabbt att den slåg rakt in i handen på mig och kom ut ca 5cm från ingångshålet.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

POS: AJ!
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Japp, jag höll på att svimma när jag drog ur den. :)
MrNiceman68

Inlägg av MrNiceman68 »

Tänkte just varna att en fjäder har en hög energi när man rätar ut den och svårt att beräkna hur mycket kraft den acumulerar när man gör så var försiktiga, som ni redan vet från de sista trådarna.

Bladfjädrar är ännu farligare de kan klippa ev fingrarna i ett naffs.

/Johan
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Nu när ändå tråden har halkat in på farligheten hos fjädrar måste jag också berätta en grej, som hände när jag gick fordonslinjen i ettan i gymnasiet.
En klasskamrat till mig hade en spänd bilfjäder som han jobbade med. På något vis lyckades han få fjäderspännaren att släppa, varpå fjädern drog rakt upp i taket, ca 5-6 meter, och slog ett stort hål i plåten.

Även jag har lindat småfjädrar av pianotråd. Det fungerar ju hyffsat, men de är inte alls lika bra som "riktiga" fjädrar på att hålla formen.
GFEF

Inlägg av GFEF »

Walle
>Även jag har lindat småfjädrar av pianotråd.
>Det fungerar ju hyffsat, men de är inte alls >lika bra som "riktiga" fjädrar på att hålla formen.

Är rätt säker på att många "riktiga" fjädrar
är lindat pianotråd utan någon mer behandling.

Som exempel Domnarvets Jerverk tillverkade
alla småfjädrar från pianotråd i en liten bordsmaskin.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Brukar inte "riktiga" fjädrar härdas efter att de har lindats/formats?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Beror på vad de är gjorda av, måhända med moderna material, men förr i tiden var det ett slags slaghärdning som är svårt att få bra.

Skulle också tro moderna, enklare fjädrar är gjorda i en maskin som helt enkelt gör "spolar" av tråd på meter från större rullar (har ej sett dessa i närbild, men gissar att valsar skjuter in tråden i ett slags C-formde block som ger diametern på spiralerna.
(i och med själva tillverkningsprocessen får antagligen tråden även ett slags slag/kompressionshärdning redan från början, tror jag (gissar modern tråd av detta slag till viss del är kalldragen))

Väljer man rätt tråd borde man nog kunna härda fjädern tex. med en gaslåga (ugn är bättre då just fjädrar är extra känsliga pga påfrestningarna, temperatur beror helt på stålsort, de jag har erfarenhet av ligger mellan ≈800-1001 grader) och sedan någon lämplig olja (går med vatten men olja är säkrare kort) att doppa den i, anlöpa kan man nog i den vanliga bakugnen (beroende på stålsort, men många fjäderstål har anlöpningstemperatur på runt 200 grader.).

Men, som sagt, härdning är ett kapitel för sig, moderna (som är härdbara) stålsorter kan ha fundamentalt olika temp intervall och förfarings sätt, tex vissa typer av rostfritt är extremt svårt att härda då det bla kan kräva djupkylning med flytande gas och annat om det skall göras korrekt, dvs, inget man gör själv antar jag.

Vissa fjädrar är sedan planslipade i ändarna.
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

How It's Made äger :)
PF013

Inlägg av PF013 »

Jag måste tipsa om en website med den passande titeln "HOW TO MAKE SPRINGS".

http://home.earthlink.net/~bazillion/intro.html

Där verkar det finnas en del matnyttigt.
Skriv svar