En kompis som kör långtradare lyckades tappa sin första generationens iPod Touch i en fodertank. Där badade den runt tills ljudet i hörlurarna försvann. Fodret i tanken består väl i princip av vatten och något sädesslag. Efter att han torkat upp den ordentligt så fungerar den igen men inte WLAN-modulen. Dessutom laddar den ur sig alldeles för snabbt. Gissningsvis finns det ett samband mellan felen.
Jag har letat runt lite men inte hittat någon vettig guide hur man får upp en Touch utan att lämna såååå mycket spår efter sig. Den skiljer ju sig lite grand från en IPhone men kanske principen är ungefär den samma? Jag skulle ju vilja få upp en för att kunna tvätta upp väl valda delar.
Får väl öppna den och ordna ett bad med HB eller läkarsprit
Någon kanske har tips på mer lättåtkomliga rengöringar. T-röd med denatuering som fastnar? är kanske inget bra.
Tyvärr säger min erfarenhet av liknande problem att det bara är att slänga... Även om man lyckas ta ur batteriet direkt och rengöra så är det alltid något som blir permanent skadat och det uppstår konstiga fel.
Om du ändå ska försöka så är lämpligaste vätskan isopropanol.
Jag har reparerat flera vattenskadade Ericsson-mobiler m.h.a destillerat vatten. Jag har helt enkelt plockat kretskorten helt rena från lösa delar (display, knappsats, m.m) och sen stoppat hela kretskortet i destillerat vatten. Sedan har jag rengjort mekaniskt med en elektrisk tandborste.