Följa stjärnhimlen.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

v-g: Men dom motorerna är väl ändå inte växlade, har ett par liggande här brevid mig på skrivbordet och dom har allt ingen växellåda?

Citat från speccen:
"Nom Voltage: 12V
No Load speed: 7010rpm
No Load Current: 42,2mA
Nominal Speed: 4300rpm"

4300rpm är väl ändå "lite" mycket för den här applikationen, det skulle ju bli 1,5 grad per sekund med 1:100 utväxling?

Det var dessa motorer jag tänkte på när du sa Badtastex och nedväxlade dc-motorer:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... p?p=241479
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

@V-G Verkar vara en fin encoder iallafall, men motorn är oväxlad och passar inte så bra.

@Grym, Ja hittar jag en kompakt nedväxlad motor med hyffsat låg driftsp. och encoder så kan det vara ett vinnande alternativ. Det blir ju mindre kretsar för drivningen, har bara inte sett något sådant djur vad jag kan påminna mig.

@Meduza, Nämen, jag är alltså inte ensam om iden med motorstyrd panoramatagning. Har haft lite som baktanke att denna modul även skulle kunna köra panoraman. Tyvärr får man själv ställa höjdled då men iallafall, för det gäller ju att det går undan om det finns moln med i bilden.

Har precis testat att stitcha med programmet Hugin, verkar ganska lovande.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ska kolla i garaget efter en hink med mekskro, eh, mekaniska bra att ha saker :lol:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Bästa programmet för att göra panoraman jag har provat var helt klart Autopano Pro, lätt bäst, kostar dock 1300kr... tvåa av dom jag har provat är nog Autostitch.

Med Autopano Pro var det knappt nödvändligt med stativ dock, tog ett panorama över Grand Canyon, ~25 bilder handhållet på olika brännvidder sammanfogades nära perfekt sömlöst till ett panorama på 25000 pixlar * 7000 pixlar eller så med ett par klick.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

25000 pixlar, det är ingen liten bild det. Siktar själv på ungefär halva den storleken, utskriven ungefär 1m i bredd, runt 300dpi och tokskärpa i bilden. Största problemet är nog att hitta ett tillräckligt bra motiv.

Jag antar att Grym inte hittade något på "lagret" så det får bli stegisar...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kollade nyss, har inget hemma, men jag vet att jag har en på jobbet, vet bara inte vilken utväxling det är på den, troligen ganska hög, och den har en simpel pilsgivare på baksidan av motorn, en halvmåne, men det borde gå enkelt att byta mot en skiva från en gammal mus

jobbar på måndag om det hjälper
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Vet du ungefär storlek och spänning?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det är några månader sedan jag plockade bort den
så jag kan ha fel

ca 2.5 cm i diameter och en decimeter lång, troligen 12v
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag har någon växlad variant som jag har fått av Olle på Allmotion (jag har en hel bunt, men en som låte ungefär som den grym har. Växeln är ca 26mm i diameter, motorn ca 22mm. Det hela är ca 105mm långt (inkl encoder, exkl utgående axel. Encodern har två trådar och fyra stift.

Både motor och växel är av märket "escap". Växeln har en utväxling på 0.31:1. Det står även "K26.2R" (Det står faktiskt "K26.2R.0.31:1", så jag antar att utväxlingen är 0.31:1). På motorn står det "23HD" och med mindre siffror "11 213P C9 32". På både motor och växel står det "11.93" och "Swiss made" också.

Vid tolv volt gör axeln straxt över 60rpm.

Jag kan ta ett par bilder på den om det kan vara intressant.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Det skulle kunna vara intressant. Begriper mig inte på utväxlingen bara 0.31:1 låter ju som om motorn är uppväxlad cirka 3 gånger fast det rimmar ju dåligt med de låga 60 rpm'na, hänger ju lite också på hur många pulser man får ut per varv på utgående axel. Måste ju kunna styra mig till ungefär (minst) 200 steg per varv.

Bilder är alltid trevligt...

(var inne och "låtsasbeställde" stegmotor och drivare på Elfa, blev lite sned på den dyra frakten samt att grejerna steg i pris av att läggas i kundvagnen.
Drivarna gick upp 15% och motorn 5% innan moms, vad menas med det?)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Kan det helt enkelt vara 31:1? Motorn snurrar ju på utav helskotta..

Ska försöka kirra lite bilder här under kvällen.

Hur funkar encodern? Kan jag på nåt enkelt sätt koppla den till skåpet för att se hur måna pulser den ger? Det är som sagt totalt 6 tåtar ur encodern, 4 stift och 2 sladdar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

troligtvis har encodern en lysdiod och två fototransistorer

gissar på lysdioden på kablarna, mät med diodtest på multimetern
mata med motstånd för ca 10mA

får du lagom spänningsfall så prova att ansluta dom andra fyra med 100k motstånd till 5v, med motorn snurrandes så borde man få någon slags reaktion

angående 200 pulser ut
man bör nog ändå ha snäckväxlen efteråt, så motorn får snurra lite lagom lätt
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Jo precis, jag räknade med stegmotor 200 steg plus en snäckväxel som tar ner det ytterligare 100ggr. Ska stegmotorn ersättas med en växlad DC motor så måste jag kunna positionera även den med 200 stegs upplösning.

Kameran ska ju rotera 1 varv på 24 timmar, med 100ggr snäckväxel är jag nere på 4.17 varv per timme. Med 200 stegs motor, ca en puls var 4.32 sekund. Får nog "stega" fram även DC-motorn, fast bäst vore om den var så nedväxlad så jag kunde köra den kontinuerligt riiiktigt långsamt.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag provade att mäta på encodern, men det var inte en lysdiod på kablarna, istället får man där ut en spänning som är proportionell mot varvtalet (eller tja, mot inspänningen i.a.f. Varvtalet vet jag ju inte ännu). Matar jag motorn med 6 V har jag 3.34 V över kablarna, matar jag med 12 V har jag 6.68 V ut. De "stiften" har jag inte provat att mäta över ännu.

Här är några (skulle ha varit klickbara) bilder:

Hela paketet:

Bild

Texten på växeln:

Bild

Texten på motorn:

Bild

Encodern (notera symbolen i botten på encodern. Vad betyder den?):

Bild
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

märket känner jag igen, troligtvis en logga från någon som gör tachometrar

det är en tacho du har där, suveränt , om man gör analoga servoloopar

fundering, pinnarna ut, är det möjligtvis en läsgaffel? en lysdiod och en fototransistor?
Skriv svar