I år tänkte jag försöka tillverka alla julklappar själv, nu börjar jag bara undra hur jag ska hinna med det, speciellt när det är en massa saker som jag inte hinner få hem (Power LEDs och magneter).. Men jag får försöka så gott jag kan

Eftersom jag inte kunde komma på något hon önskade sig tänkte jag att jag skulle fortsätta på en "gammal" tradition

Året efter det graverade (med dremeln) jag in (samma) häst i plexiglas och satte in i en tavelram, som belystes bakifrån med en röd LED. Denna hästen blev mycket bättre, och jag blev ganska nöjd.
I år tänkte jag göra en repris på första årets misslyckade häst, men denna skulle bli större, bättre och SNYGGARE! Så, varför skulle den bli det? Jo, i år har jag bättre tid på mig (Jepp, det är ju 3 dagar kvar!!

BYGGANDET:
Så jag började bygga:
Efter lite fräsande i 5 mm plexiglas såg det ut såhär:
Och här är den färdigfräst.
Sen började jag fräsa ut en bottenplatta i trä. Jag fräste ett spår i den som är 0.2 mm smalare än foten på hästen. Foten kläms sedan ner där.
Träplattan är klar (ska slipas), och jag har fräst ut en aluminium platta (1mm tjock). Aluminium plattan ska sitta ovanpå träplattan och hålla fast hästen så att den inte kan trilla/åka upp. Den kommer även se till att Luxeon Rebel Power LEDn kommer vara sval.
Såhär kommer hästens "fot" sticka ner under aluskivan.
Jag slipade aluskivan med först P400 och sedan P800 sandpapper. (För hand, tog en liten stund..

"Metalic fingrar"... Inte går det bort med varken trasa eller vatten heller..

Sen började jag fräsa ut en "lins" till Power LEDn.
Såhär blev den.
Också graverade jag in en text i aluskivan.
Och såhär blev den, ska bara få belysning och sen ska träplattan oljas. Måste säga att jag blev helnöjd, och jag kan skryta med att jag inte har använt en droppe klister, lim eller tejp

Mera kommer efterhand som jag hinner tillverka det..
Mvh. Danne
UPDATERING:
Det blev lite sent med uppdateringen, jag gjorde klart den på juldagen

Jag började med att sätta värmeledande pasta under Power LEDn, sen skruvade jag fast den med en M3 skruv. (Sen kommer linsen hålla den på plats så att den inte kan röra på sig...)
Sen gjorde jag en konstantström krets av en LM317 och en effektresistor (4,7 ohm, 2w) vilket gav en ström på ca. 250mA (Max för LEDn är 1500mA)
Sedan monterade jag in elektroniken i lådan, satte värmepasta här emellan också eftersom kretsen utvecklar en del värme.
Sen rotade jag fram en väggvårta, den ger 12vDC 0,4A.
Detta blev resultatet (det är ordentlig belysning i rummet, bla. ett lysrör rakt ovanför bordet).
Och, här är hästen den enda ljuskällan i hela rummet.
Mvh. Danne