JulklappsBygge.. [MÅNGA BILDER]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

JulklappsBygge.. [MÅNGA BILDER]

Inlägg av squiz3r »

INLEDNING:
I år tänkte jag försöka tillverka alla julklappar själv, nu börjar jag bara undra hur jag ska hinna med det, speciellt när det är en massa saker som jag inte hinner få hem (Power LEDs och magneter).. Men jag får försöka så gott jag kan :)... Här kommer i alla fall den första julklappen.

TILL:
Min syster, Anna

BESKRIVNING
Eftersom jag inte kunde komma på något hon önskade sig tänkte jag att jag skulle fortsätta på en "gammal" tradition :). För 3 år sedan gjorde jag en häst i plexiglas, satte en träfot på den och lyste upp den med en röd LED. Denna blev dock inte speciellt snygg eftersom jag sågade ut den för hand, och på den tiden hade jag väldiga problem med att vara noggrann...

Året efter det graverade (med dremeln) jag in (samma) häst i plexiglas och satte in i en tavelram, som belystes bakifrån med en röd LED. Denna hästen blev mycket bättre, och jag blev ganska nöjd.

I år tänkte jag göra en repris på första årets misslyckade häst, men denna skulle bli större, bättre och SNYGGARE! Så, varför skulle den bli det? Jo, i år har jag bättre tid på mig (Jepp, det är ju 3 dagar kvar!! :D), men framförallt så har jag nu en liten CNC (Lillasyster) stående på skrivbordet.

BYGGANDET:
Så jag började bygga:

Efter lite fräsande i 5 mm plexiglas såg det ut såhär:
Bild

Och här är den färdigfräst.
Bild

Sen började jag fräsa ut en bottenplatta i trä. Jag fräste ett spår i den som är 0.2 mm smalare än foten på hästen. Foten kläms sedan ner där.
Bild

Träplattan är klar (ska slipas), och jag har fräst ut en aluminium platta (1mm tjock). Aluminium plattan ska sitta ovanpå träplattan och hålla fast hästen så att den inte kan trilla/åka upp. Den kommer även se till att Luxeon Rebel Power LEDn kommer vara sval.
Bild

Såhär kommer hästens "fot" sticka ner under aluskivan.
Bild

Jag slipade aluskivan med först P400 och sedan P800 sandpapper. (För hand, tog en liten stund.. :))
Bild

"Metalic fingrar"... Inte går det bort med varken trasa eller vatten heller.. :)
Bild

Sen började jag fräsa ut en "lins" till Power LEDn.
Bild

Såhär blev den.
Bild

Också graverade jag in en text i aluskivan.
Bild

Och såhär blev den, ska bara få belysning och sen ska träplattan oljas. Måste säga att jag blev helnöjd, och jag kan skryta med att jag inte har använt en droppe klister, lim eller tejp :D.
Bild

Mera kommer efterhand som jag hinner tillverka det..

Mvh. Danne

UPDATERING:
Det blev lite sent med uppdateringen, jag gjorde klart den på juldagen :).. Men här kommer det i alla fall:

Jag började med att sätta värmeledande pasta under Power LEDn, sen skruvade jag fast den med en M3 skruv. (Sen kommer linsen hålla den på plats så att den inte kan röra på sig...)
Bild
Bild

Sen gjorde jag en konstantström krets av en LM317 och en effektresistor (4,7 ohm, 2w) vilket gav en ström på ca. 250mA (Max för LEDn är 1500mA)
Bild

Sedan monterade jag in elektroniken i lådan, satte värmepasta här emellan också eftersom kretsen utvecklar en del värme.
Bild

Sen rotade jag fram en väggvårta, den ger 12vDC 0,4A.
Bild

Detta blev resultatet (det är ordentlig belysning i rummet, bla. ett lysrör rakt ovanför bordet).
Bild

Och, här är hästen den enda ljuskällan i hela rummet.
Bild

Mvh. Danne
Senast redigerad av squiz3r 30 december 2008, 19:28:48, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Ja den va ju lite snyggare än förra årets... :P
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Fin, men är det inte lätt att benet på hästen går av?
Tänkte att det var så tunnt...
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Stiligt squiz3r!!

Hur skall du göra till nästa år, en 3D-häst?? :)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

När får vi se den lysa 8) Bra jobbat!
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

>är det inte lätt att benet på hästen går av?
Nope, Det är en väldigt seg sorts plast, tror varken det är acryl eller PC, utan något annat.. Jag har tagit tag i "nosen" (mulen??) på den och tryckt ner några cm, sen släppt så att den har stått och hoppat, inga problem med det i alla fall. Men visst, man kanske inte ska stå och kasta runder med den :P.

>Hur skall du göra till nästa år?
Hmm, Påminn mig inte!! :D

>När får vi se den lysa?
Jag tror att Micke skickade LED'na idag, så antagligen hinner de inte komma tills imorrn.. :( Men jag ska lägga upp bilder så fort jag har fått hem dem!

Edit: Alldeles strax kommer en ny present upp 8)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Också en till färdig... :)

TILL:
Min farmor, Ingeborg.

BESKRIVNING
Sist när jag var på besök hos henne såg jag att hon hade såna sugproppskrokar på kylen som hon hängde grytlapparna i. Och hon höll med om att dem fungerar väldigt dåligt och ofta trillar ner, så då tänkte jag att jag får lösa det problemet.. :)

Tanken är att fräsa ut nya krokar med magneter på, ska använda Neodynmagneter som håller fast dem på kylskåpet. Och när man ändå fräser ut dem kan man ju passa på att göra dem lite mer personliga. Sagt och gjort..

BYGGANDET:

Den består av tre delar, en "fot", en dubbelkrok och däremellan en arm.
Bild

Dessa delar skruvades sedan ihop med M3 skruvar (Gängade i plexit, fungerar utmärkt).
Bild

Såhär blev den när den var färdigihopskruvad. Jag blev helnöjd med denna också!
Bild

Och undersidan. Skruvarna är försänkta så att dem inte tar i kylskåpet. De tre hållen är till för magneterna som ska hålla fast den, men dem har jag inte fått hem än :(.. Det ska sitta två neodymagneter i varje hål, 8mm i diameter, så det bör ju räcka.
Bild

(Även på denna kan jag skryta med att inte ha använt något lim alls :P...)

// Danne
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

>Det är en väldigt seg sorts plast, tror varken det är acryl eller PC...
Det är kanske lexan du kör med
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Mera julklappar, Sen är det bara en kvar... Får väll jobba i natt :P..

TILL:
Min mamma.

BESKRIVNING
Det var denna jag hade svårast att komma på vad jag skulle göra, men efter ett tag kom jag fram till att jag kunde göra nya grytunderlägg (Heter det så??) istället för dem tråkiga i kork som vi har nu.

BYGGANDET:

Jag tog en (ny) skärbräda och började fräsa i. Fungerade riktigt bra! Det blev lite fnasiga kanter, men det är riktigt härligt att skära i med skallpell (Stavning?). Påminner lite i konsistensen om silikon eller liknande :).
Bild

Och här är alla fyra bitarna utfrästa. Dem är som pusselbitar, alla är unika, och två av dem har varsin "gravyr" i sig.
Bild

Om man har en större kastrull kan man sätta ihop två av dem, antingen på längden eller på tvären :).
Bild
Bild

Eller om man har något ännu störe, tex. en långplåt, då kan man sätta ihop alla fyra :D.
Bild

// Danne
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Tål verkligen skärbrädematerialet värme då, dom brukar väl vara rätt värmekänsliga?
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Det var min tanke med.

Jag har en skärbräda här som låg för nära plattan och den smälte och bokstavligen rann iväg (iaf hörnet av den)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Hmm... Jag hoppas det. :)

Jag vet att vi har använt skärbrädor till det någon gång, dock vet jag inte om det är samma tillverkare.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Farsan har då pajjat en eller annan skärbräda på det viset :D

Hoppas på det bästa! :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Och, då var jag klar med nästan allt... Bara lite små fixar kvar nu :).

TILL:
Min far.

BESKRIVNING
Först tänkte jag gravera en tavla till honom, målade en alu skiva svart och skulle gravera in en bild på våran båt i den (Då blir det graverade lysande silverliknande, mycket cool effekt). Dock fick jag problem med att den inte var helt platt, skilde kanske en halv mm, så att det fungerade inte att gravera... Så fick jag syn på vårat gamla knivställ, ett som jag inte tycker är särskilt fint...

BYGGANDET:

Jag började med att göra en skiss på hur det skulle se ut, såhär blev den. Efterdet började jag rita in det i ACAD och fräsa.
Bild

Jag började med de fyra kopplingsbitarna som ska hålla ihop resten, dessa är gjorda i skärbrädeplast.
Bild

Sen fräste jag ut tre bitar i plexiglas (eller någon genomskinlig plast..).
Bild

Sen skruvade jag fast kopplingsbitarna i "Styrplattan".
Bild

...Och skruvade fast det i "Insticksplattan".
Bild

Sen skruvade jag fast de andra kopplingsbitarna i bottenplattan, självklart med försänkta skruvar :).
Bild

Och såhär blev den. Jag är helnöjd med denna också, allt blev så gott som perfekt! :D
Bild

// Danne
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Trevliga projekt!

Ikea-skärbrädor tål nog iaf inte värme, jag tycker att de blir mjuka av värmen t.o.m. när man handdiskar dem...
Skriv svar