Ny dator, minnesproblem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
arvidb

Ny dator, minnesproblem

Inlägg av arvidb »

Min nya dator funkar riktigt dåligt. Program kraschar slumpvis, hela datorn "fryser" o.s.v.

Memtest86+ (från Fedora10 LiveCD) hittar snabbt några hundra fel, på olika adresser varje gång jag kör det. Jag har testat två olika minnesmoduler för sig i alla fyra socklarna, med samma resultat. Memtest dör efter ett litet tag (några minuter oftast) på olika sätt: fryser, kraschdump "Unexpected interrupt", etc.

Moderkortet är ett Gigabyte GA-EP43-DS3L.
Minnena är Kingston HyperX PC8500 (KHX8500D2K2).
CPU är Intel E8400.

--------

Hmm, jag tror att jag har kommit på något. Kör jag "Load Optimized Defaults" eller "Load Failsafe Defaults" i BIOS så ställer det in ramklockan på 1066 MHz och VRAM på 1.80 V. Ramet är specat för 1066 MHz (PC8500) vid 2.20 V och 800 Mhz (PC6400) vid 1.80 V. Memtest har kört nu på 1066 MHz och 2.20 V medan jag har skrivit detta (>14 min) utan att hitta några fel.

Men är inte detta skumt? BIOS tycker att det kör enligt SPD, och enligt ramets datablad ska SPD:et vara programmerat till "JEDEC standard" 800 Mhz 5-5-5-18 och 1.80 V.

(5-5-5-18 finns inte på kartan i BIOS, den hade ställt in på 5-7-7-24 eller nåt sånt som default.)

:?:
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

Uppdatera bios
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

/Rant ON

Scheiße vilka problem man kan ha. :x

Det verkade ju som om det fungerade igår (Memtest gick fyra pass utan att klaga), men när jag testade att kompilera mplayer från ramdisk så sket det sig igen, datorn hängde sig totalt. (Men satan vad fort det gick att kompilera från ramdisk på dual-core med make -j3! :mrgreen: )

anlamottes tips kändes ju då som en himla bra idé, inte minst som det har kommit ut två biosuppdateringar efter min version som ska "enhance ram compatibility".

1) Idiot-Gigabyte gör bara biosuppdateringarna tillgängliga i form av .exe-filer (som inte är självuppackande zip-arkiv). Funkar skitbra på Linux. Inte. Med googles hjälp hittade jag info om att de är självuppackande rar-arkiv, och som tur är har jag en unrar på mitt system. Ok.

2) Det finns ett biosuppdateringsprogram, Q-Flash, i bioset så att man inte ska behöva boota via dos/windows. Det ska kunna läsa data från USB-diskar. Jo tjena. Disken upptäcks inte över huvud taget. Testar att partitionera och formatera om den under Linux för säkerhets skull (som FAT16 vilket ska stödjas av Q-Flash). Vilket leder till att jag inte ens kan mounta den under Linux längre ("Bad superblock").

Efter många timmars grävande visar det sig att den fysiska sektorstorleken på stickan är 2048 bytes istället för standarden 512 bytes, och det klarar varken cfdisk eller mkdosfs av utan en del trixande. fdisk (utan 'c') fixar dock att partitionera korrekt (efter att ha tagit bort den gamla partitionen, startat om fdisk, och skapat en ny, utan omstart funkar det inte), och med '-S 2048' fixar även mkdosfs att skriva ett korrekt filsystem.

Men inte f-n hittas disken av Q-Flash för det.

Jag gräver fram en annan sticka (min flac-spelare) och den funkar out-of-the box. Flashningen funkar. Jag kör nu Memtest efter att bara ha valt "Load Optimized Defaults" i bioset, och efter 17 minuter inga fel... Så det är väl bara att hålla tummarna.

Varför i h-ete försöker Gigabyte vara så fancy? Varför inte använda standardinställningar som funkar, åtminstone på Failsafe defaults? Jag kan säga att jag är inte en nöjd kund för tillfället...

/Rant OFF
Användarvisningsbild
hecke

Inlägg av hecke »

Vet inte om det kan hjälpa men jag hade också problem med en nybyggd dator för ett tag sedan. Den hade också Mobo från Gigabyte och Kingston HyperX minnen. Jag hittade till slut ett tips på nätet med speciella BIOS inställningar som med lite mer trixande löste problemet.

Se länk nedan:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... highlight=
Användarvisningsbild
Peter_L

Inlägg av Peter_L »

Kolla så du har rätt volt på minnerna, när jag byggde min dator hade jag liknande problem.., Just de minnena jag hade krävde mer volt än standard.. Det va man tvungen att ställa in manuellt, i auto ville bios ha det till för låg volt...

edit:

Just det, memtest hittade inte felen heller, det var först när ett OS var startat som felet visade sig.. Började med att jag fick fel md5 summa på lite större filer när jag kopierade mellan diskar, sen när jag kollade i dom filerna där det va fel såg jag samma mönster vid varje ställe det var fel i filen...
(jag har också ett gigabyte moderkort)
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Tack för tipsen. Uppgraderingen till version F8 av bios verkar ha klarat biffen (peppar peppar). Åtminstone har jag lyckats installera Windows och köra ett CAD-program och 3DMark06 några vändor utan problem.

Uselt av Gigabyte att sälja moderkort med icke-fungerande bios. Jag undrar hur många timmar som folk världen över har lagt på att försöka lösa detta problem?

(För övrigt har datorn fått namnet "shakey" i nätverket. :) )
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Har själv problemet med fel spänning på minnena "default". Det blir bara lite moment 22 eftersom datorn inte ens startar så inställningen går att göra. Och med Asus (det är ett P5K) "smarta" failsafe-mode som återställer till defaultvärdena om den misstänker något skumt om man t.ex. överklockar, så kan man enkelt bli utlåst igen.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

speakman, Det är skälet till varför program ska göra såsom användaren önskar. Blir moderkortet brickat om man den situation du beskriver uppstår?

Finns det fler saker än spänningen till minnesmoduler som går så här fel per default när man inte försöker trixa?

Apropå Gigabyte, så har jag hört flera som vägrar något annat än Asus i kvalitetshänseende.
Senast redigerad av blueint 16 december 2008, 22:12:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Det finns typ 20 olika timing-inställningar under advanced settings för minnet i mitt bios. V_ram (1.80 V), CL och de följande tre "standardtweakningsvärdena" är iaf samma nu som de var när det inte fungerade innan flashningen. Likaså rambussens kockfrekvens (1066 MHz). Så jag antar att det är de andra värdena som har ändrats för att få det att fungera.

Minnena är specade för 800 MHz 5-5-5-18 @ 1.80 V, eller 1066 Mhz 5-5-5-15 @ 2.20 V. De första värdena ska vara inprogrammerade i SPD enligt RAM-databladet.

Moderkortet ställer in dem på 1066 MHz 5-7-7-24 @ 1.80 V som default, både efter flashningen och innan, som sagt. Det är ju möjligt att det som står i SPD är mer grundläggande data, som hur många pikosekunder som behövs för olika signaler, och så översätter bioset det till olika CL-värden vid olika bussfrekvenser?
Användarvisningsbild
Peter_L

Inlägg av Peter_L »

Testa att ta en stor fil (hälst några gb) och göra en cheksum på den, och sen kopiera den och se så inte cheksumen har ändrats. (i win kan man köra totalcommander och välja files, create crc cheksum, och sen när du kopierat filen, tar du files werify crc cheksum)

När min data krånglade med minnet verkade det som om allt funkade, fast någon byte i stora filer blev fel vid kopering.

(av någon anledning visade sig felet ej om man bootade med memtest och sånt)
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Ok, det låter som ett bra tips. En 720p-film och md5sum borde göra susen.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

blueint; det finns som sagt mängder med inställningar, och vad jag förstår återgår alla till "fail-safe"-läge om den upptäcker något skumt nånstans. Fail-safe som i mitt fall betyder Garanterat Fel.

Lyckas man få höja spänningen en gång så går den sen, men det är lite trixit om man inte har andra minnen som klarar det att göra inställningen med. :)
Skriv svar