Felsökning av bilgenerator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JanErik

Felsökning av bilgenerator

Inlägg av JanErik »

Har problem med laddningen i min Mitsubishi Lancer -87. Laddningslampan tänds ibland, men den laddar nog inte fast lampan inte är tänd (av körljusen att döma).
När laddningslampan lyser är den starkast på tomgång, skulle det tyda på att den ger ut lite ström ändå?

Kan man utesluta likriktaren i detta fall?
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Kan inga typfel på den bilen men ändå... laddningslampan är inte mycket att lita på.
Har du mätt med multimeter på batteriet, dels med minsta möjliga belastning, dels med max belastning (helljus, elbakruta med mera)?
Generatorkolen är alltid bra att kolla också.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Nu vet jag inte hur det är med Lancer, men jag hade en Galant -90 förut och den fick jag byta generator på. Morsan hade en Galant -91 och den fick de byta generator på.

I mitt fall yttrade sig felet i att bilen bara dog rätt vad det var. Första gången låg jag i 110 i vänsterfil på motorvägen och vips så slockande motorn... Var bara att lägga i friläge (automatlåda) och rulla ut på vägrenen och ringa farsan.

Hem och ladda batteriet och sen gick den ett par veckor. Andra gången den dog var på väg till förlossningen. Mitt i morgonrusningen så tvärdog bilen på avfarten vid Karolinska... Som tur var så var det lite nedförsbacke där så jag lyckades knuffa ut den på gräsmattan bredvid vägen.

Det var då farsan bytte generatorn (medans vi var kvar på BB).
JanErik

Inlägg av JanErik »

Min är en diesel (med manuell låda) så jag behöver iallafall inte oroa mig för att den ska stanna bara jag väl får igång den.

Hela generatorn behöver man knappast byta, alla delar som kan gå sönder finns ju att köpa (kol, regulator och likriktare).
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Mäta är viktigast.
Förutom tidigare sagt är jordningen något att kolla.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Brukar vara jordning i 9 av 10 fall.
Dra en 6 kv.mm kabel mellan generator och motorblock så du får en riktig jordning av generatorn.

Kjelle
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Min AUDI hade ung. samma problem ett tag, det övergick från problem till allvarligt fel ca: 15 mil norr om Mora en vinterkväll.

Orsaken var att kolen var nött ner.

Om de är nötta till en gräns där de (endera eller båda) inte får kontakt med rotorn kommer laddlampan inte att lysa fastän den inte laddar.

I det fall hann jag stoppa vid en lutning neråt, med lite pillande och en ficklampa lyckades jag dra ut kolen en ½mm eller så vilket fick mig hem.

EDIT: Handlade en ny regulator med kol (samlat enhet), kostade runt 80:-, 2 skruv ut och i för att byta enheten, fixat på ett grisblink.
Senast redigerad av Icecap 9 december 2008, 21:39:20, redigerad totalt 2 gånger.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Sätter en peng på kol (och) eller släpring.
Dennis_F

Inlägg av Dennis_F »

Kjelle skrev:Brukar vara jordning i 9 av 10 fall.
Dra en 6 kv.mm kabel mellan generator och motorblock så du får en riktig jordning av generatorn.

Kjelle
Jag skulle snarare säga att jordning är ett relativt ovanligt problem.
Har jobbat som bilelektriker under ett par år och jag tror det var max 3-4ggr under den tiden som laddningsproblem berodde på dålig jord.
Vanligast är regulator/kol. Sedan kommer släpringar och likriktare.
Nån gång var det mekanisk skada på stator eller rotor också men det är inte särskilt vanligt.

Att det är en diesel är inte heller någon garanti för att den inte stannar då batteriet dör. Många (även äldre) dieslar har en elektrisk ventil på pumpen och om spänningen sjunker för mycket så stänger ventilen.
Användarvisningsbild
DjAlbert

Inlägg av DjAlbert »

En bensinare med förgasare och brytarlös tändning är väl den mest driftsäkra kombinationen när det gäller dålig laddning. En sådan motor med sådan tändning går ungefär tills det är precis under 8 V kvar i batteriet, typ 7,9 V ..

Jag lyckades köra 7 mil på bara batteriet i en 240 -80 en gång .. Parkeringsljus o uppehåll o dagsljus så gick det ända hem. Laddade batteriet tokfullt innan jag åkte o snålade med blinkers och tog ur ena bromsljuslampan ...
Norpan

Inlägg av Norpan »

Å andra sidan så går ju en diesel med mekanisk insprutning utan batteri åxå, å andra sidan går det åt mer vid start. :roll:
Användarvisningsbild
DjAlbert

Inlägg av DjAlbert »

"Tänkte inte på det..." :mrgreen:
JanErik

Inlägg av JanErik »

Dennis_F skrev:Att det är en diesel är inte heller någon garanti för att den inte stannar då batteriet dör. Många (även äldre) dieslar har en elektrisk ventil på pumpen och om spänningen sjunker för mycket så stänger ventilen.
Tror inte det finns nåt sånt på denhär. Är dock inte helt säker på hur bränslet pumpas från tanken... borde kolla det innan jag kör 350 km hemhem till julen.
rand_althor
Kontakt:

Inlägg av rand_althor »

Av symptomen att döma skulle jag kontrollera hur slitna kolen är...
JanErik

Inlägg av JanErik »

Antar att kolen kommer ut tillsammans med regulatorn? Den är bara på lite jobbigt ställe, långt nere bredvid kylaren. Dessutom har den vacuumpumpen på samma axel.

Mitsubishis egentillverkad generator för övrigt.
Skriv svar