retro väckarklocka med numitronrör

Berätta om dina pågående projekt.
j.po
Kontakt:

retro väckarklocka med numitronrör

Inlägg av j.po »

Har kommit över några gamla fina numitronrör, alldeles för fina för att bara ligga i skrivbordslådan och skräpa enlig min mening. Så det fick bli en väckarklocka i retrostil, med inspiration av moderna rörförstärkare. Dessutom med relä utgång för att tända läslampan, så nu blir det förhoppningsvis lättare att stiga upp. :)
Lådan blev lite för stor men det får duga tillsvidare. Allt stryrs av en Atmel mega48 med 50Hz som tidsreferens.
Bild
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Bara jag som har en tendens att fumla när jag ska stänga av väckarklockan..

Den där designen med rören på toppen är ju bäddad för krossade rör och glas i händerna :)
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Men säg inte att du inte vaknar av det. :lol: :lol:
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Najs, mer bilder.

En Phlips gryningslampa kostar ju runt 1000kr och den funktionen bör ju kunna få in också. Kan du "dimma" siffrorna också?

Jo, mer bilder vill vi ha.

(PS. det skulle vara kul med mer bilder)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Tjusig sak, ser desstom ut att vara äkta DR2000 eller DR2010 RCA-rör och inte några japanska Apollo.
ABC123
Kontakt:

Inlägg av ABC123 »

Fyf*n vad grymt.

Tillverkas sådana här rör någonstans idag?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Var får man tag på dylika rör, och ungefär hur fattig blir man?

Vansinnigt vacker skapelse!! :)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Sådana rör tillverkas inte längre, det är 20 år sedan minst skulle jag tro. De finns att köpa både NOS och begagnade. Skall det vara just DR-2000 eller DR-2010 så är det dyrt och svårt att få tag på. DA-20?0 är vanligare, de har flat topp med en ganska lång nippel istället för att likna ett vanligt rör.

Se upp om Du köper så Du får något som kan avändas. Det är endast 2000 och 2010 som är vanliga 7-segment. 2020 och 2030 är +/- och 1 samt +/-.

Finns en del företag som säljer, men då är priserna maxade och ligger kring 40..50 dollar per rör. Finns även eBay, men det är sällan just dessa finns till salu och det handlar om tiotals dollar per rör då.

Finns även ryska numitronrör på eBay till mycket drägligare priser. Siffrorna är mindre, men så även priset. Går att få för mindre än 1 dollar per rör. IV-9 och IV-16 har samma sifferhöjd, men IV-9 är högre samt har ett decimalkomma. Denna är vanligast och till lägst pris. Har lösa trådar och kräver ingen sockel.

Håller man igen på spänningen så håller numitronrör jättelänge, men öser man på max brinner de ut likt en glödlampa. De kan vara 100.000-tals timmar om de bara glöder svagt.

denna site finns en hel Antagligen den bästa sidan som finns på nätet om detta.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Tackar för den informationen och länken, Marta!
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

finns mänder med ryska på ebay annars, kostar inte så många kr
j.po
Kontakt:

Inlägg av j.po »

Efter att ha läst Martas fina länk känner jag att det behövs en uppdatering på min låda, otroligt snygga lösningar. Känner redan behovet av att bygga en ny variant.
Jag har ca 20 rör, så några skulle jag kunna avyttra, det är RCA DR-2000.
j.po
Kontakt:

Inlägg av j.po »

Efter att ha läst Martas fina länk känner jag att det behövs en uppdatering på min låda, otroligt snygga lösningar. Känner redan behovet av att bygga en ny variant.
Jag har ca 20 rör, så några skulle jag kunna avyttra, det är RCA DR-2000.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

j.po: Jag köper gärna 4 stycken rör av dig! Skicka pm eller mail på c at kw punkt nu
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Skall de länkas till nixiehandlare så glöm inte denna.

Jan Wüsten har en hel del, finns inom EU och har bättre priser än Walther Shawlee borta i Canada. Fortfarande dyr jämfört med eBay, men har en del saker som aldrig finns där.

Din låda är inte alls ful, det är trevligt att se lite variation. Tänk om alla skulle vara exakt lika, fy så tråkigt.

Av de varianter på DR20?0 som finns är de med rundad topp äkta RCA. Har de flat topp så är det Apollo DA20?0 även om de är märkta DR och RCA. De köpte därifrån mot slutet av numitronepoken när deras egen tillverkning hade lagts ned.

Minitron var en variant som bl.a. har använts till en del flyginstrument. Finns kanske fortfarande till och med kvar i drift på något ställe. Har även funnits som "starburst" alfanumeriska, men dessa är mycket ovanliga och kostar jättemycket om de nu skulle råka dyka upp till försäljning.

Ett litet tips till alla som skall bygga med numitronrör: Glöm allt vad multiplex heter och gör en direktdriven konstruktion. Stannar programmet i en muxad konstruktion så poooof, utbrunnet rör.... Nixies klarar detta en kort stund utan att destrueras, det gör inte numitroner.

Håll nere spänningen så de varar, det är saker som skall hanteras med största vördnad. Med 3V på en DR20?0 så håller det nästan hur länge som helst, enligt databladet i varje fall.
Skriv svar