Aspire one ac adapter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
HåkanO

Aspire one ac adapter

Inlägg av HåkanO »

Hej
Någon som vet vilken spänning och dc propp (2.1, 2,5 )samt plus eller minus i mitten som en nätdel till den datorn använder. Har googlat men kan inte hitta det någonstans bara att den ska kunna ge 30W

mvh/Håkan
Användarvisningsbild
jerjo2
Kontakt:

Inlägg av jerjo2 »

Har en nätadapter till Acer Aspire One A110 framför mig och den är märkt 19V, 1,58A samt skall plus vara på mittstiftet.
Har inte kommit på något bra sätt att mäta mittstiftet/hålet men har du någon bra idé så skall jag mäta.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Har man ett skjutmått så är det en baggis. Men även utan det så borde det gå utmärkt att avgöra med en bra linjal. Det skiljer ändå rätt mycket på en 2,1 och en 2,5.
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Då är det kört ändå :-( Men tack för svaret.
Det gällde min son som glömt nätdelen till sin dator och nu är i Spånga en vecka utan laddare. Då är det illa...eftersom han hade ett jobb att göra.
Han fick tag på en 12 volts nätdel idag....Vad tror ni? Om polariteten stämmer kan det väl inte vara skadligt att prova. Den kunde lämna 50W. Plockar man bort batteriet på datorn borde det väl gå att köra ändå. Har för mig att min gamla IBM thinkpad gick på 12 volt.

Om det inte händelsevis är så att någon av er bor i typ Spånga och har en sådan att låna (hyra ut) för en vecka....:-)
Borre

Inlägg av Borre »

Jag är ganska säker på att jag sett billaddare till den datorn som lämnar 12V 3A.
Användarvisningsbild
jerjo2
Kontakt:

Inlägg av jerjo2 »

Tror det är 2,5mm, lite svårt att avgöra eftersom det inte är ett runt hål (även med skjutmått).
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Ja det är ju en skum plugg... inte metall som vanligt, utan plast med ett par metallfjädrar en bit in.
Skriv svar