Programmera för I2C

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
PaNiC

Programmera för I2C

Inlägg av PaNiC »

I ett annat bygge än Nixieklockan (som jag inte får något vettigt ur alls längre) behöver jag kommunicera mellan flera olika saker.
Jag tänker inte ge mig in på att göra en UART i mjukvara och jag har redan ett extra chip för att utgöra kommunikation mot en GPS-mottagare. De andra sakerna är Bluetooth-modul och ett FSK-modemchip. Till modemchipet kommer jag att använda den andra UARTen av de två jag har. Då återstår bara I2C-interfacet på BT-modulen. Vad jag förstår är det inte svårare än att sätta SDA hög/låg, klocka, sätta SDA, klocka osv. Är det så enkelt? Om det ska gå trafik från BT-modulen till uCn, klockar modulen själv då?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

I I2C har man en master som klockar. Antagligen får du fråga efter informationen. Det går att byta master men frågan är om det är värt besväret.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Det är alltid mastern som står för klocksignalen.
The I²C-bus specification
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Tänkte inte du använda ericsson ROK 101 008 BT modulerna?

Jag skulle rekomendera att använda UART på den med, mest för att jag har en känsla av att I2C ínterfacet på det chippet är lite si och så med.
Jag kan tex inte hitta någon ref i databladet om vilken I2C adress den ligger på.
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Jo det skulle jag. Där står i databladet att BT-modulen är master. Men för att nyttja den skulle man ha HCI-kommandon som inte tycks finnas med.
Har mailat Ericsson nu och frågat efter komplett datablad och lista över HCI-kommandona.

Jag fick för mig att det var lika enkelt att använda I2C-interfacet som UART. Det är väl tvunget med flödeskontroll på UARTen också?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Behöver och behöver... Det beror på hur mycket du ska misshandla den stackars enheten... Du kan i princip nöja dig med att sätta pinnarna höga (låga?) och köra utan...

Hmm men om BT är master och genererar klockan, vad tjänar du då på att göra en mjukvaru I2C i förhållande till att göra en mjukvaru UART?

Och hur ska du få in HCI kommandot för att sätta upp I2C via I2Cn?

Lycka till med att få svar från Ericsson, de har nämligen lagt ner sin Bluetooth avdelning... Enea är nog ett bättre förslag att maila...

Eller så läser du helt enkelt dokumentet med alla Ericsson specific HCI commands i....
Finns här

Där får man känslan av att I2C bussen är till för att styra externa komponeneter, såsom tex AD/DA chippet för ljudet. Så att man slipper ansluta AD till både bT chippet och uC.
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Ahh ok. Ja då är det kanske bättre att använda UART. Men hur är det med flödeskontrollen?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag kör utan, det enda du måste se till är att de RTS pinnen är +5V.
Det verkar som den sväljer datan rätt bra.
Beror väll lite på hur mycket data du tänker pumpa igenom, men kör du på 57600(på uarten) är ju radion ett par gånger snabbare....
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Låter fint.
Jaha, då får jag försöka rota fram ytterligare en UART, hur det nu ska gå till.
Skriv svar