Pot till bas och diskant

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MammaMumin

Pot till bas och diskant

Inlägg av MammaMumin »

Halloj

Har en förstärkare från ett par gamla datorhögtalare, Primax Soundstorm 120w, som det tyvärr fattas potar för bas och diskant. Jag har för mig att de låg på 22k eller 50k men går det att utifrån konstruktionen se det rätta värdet på potarna ? Eller är det kanske inte så noga - 22k eller 50k. Vad blir det för skillnad om man väljer fel värde?

Just nu har jag ett motsånd på 22k mellan ändlägena och en varsin på 11k mellan mitt och ändlägena. Om ni förstår vad jag menar. Och det låter ju okej men bättre vore naturligtvis potar. Självklart kan jag ju köpa ett gäng stereopotar och prova och ha mig men det känns lättare och billigare att fråga här. Så...
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Försök att klura ut om potentiometrarna är kopplade som spänningsdelare, isf kvittar värdet på dem förutsatt att de inte brinner upp vid allt för lågt värde.
MammaMumin

Inlägg av MammaMumin »

Nja, är lite osäker. Har ritat av lite på kretskortet och jo: "schemat" är ofullständigt, fult och det är ett låååångskott men någon kanske ändå ser vad som är vad.

bild: BildBild
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Enligt diskantpotentiometern verkar det vara spänningsdelning mot jord. Vågar du inte ta någon risk så kan du ju prova med en större potentiometer om du hittar det istället och koppla den som spänningsdelare.
MammaMumin

Inlägg av MammaMumin »

Ok, blir till att prova med en 50k. En annan sak dock, jag måste väl ha tänkt fel när jag slängde dit motstånd på det sättet som jag gjorde istället för pot: 22k mellan ändlägena gör väl att det blir fel värden, så att säga.

Om man skall simulera en linjär pot på 22k ställd i mittposition så räcker det väl med varsin 11k från ändläge till mitt. Det är visserligen mitt i natten nu men... zzzzzzzzzzzzzzz
Skriv svar