Då va de dags för mig också och försöka få ihop en liten cnc fräs.
En ren slump jag trillade in på detta men desto mer ja läste desto mer insåg jag att en cnc fräs är nått jag inte visste att jag måste ha

Har läst runt en hel del på forumet och har nog fått en ganska bra bild av vad som krävs.
Men såklart så finns det en del funderingar och då det finns duktig folk här så skriver jag helt enklet ett inlägg.
Målet med maskinen är och kunna köra alu på en arbetsyta av ca 400*200*100 med ganska bra precision, vad som räknas som "bra" precision
vet jag inte redigt, men så bra det kan bli med en budget på 15k, villket jag tror med min egna erfarenhet att jag spräcker iaf

man har något att utgå ifrån. Den summan ska alltså räcka till alting som krävs för en komplett maskin (utom mjukvara).
Hastigheten är inte första prioritering utan viktigare då att den går exakt och håller.
Den fräsen jag fastnat för och kommer bygga liknande är POS http://elektronikforumet.com/forum/view ... t=kulskruv
Då jag inte har tillgång till nån direkt verkstad täntke jag försöka köpa så mycke halvfärdigt som möjligt så jag i stort sett bara behöver
svetsa ihop en ram med fast portal och borra och gänga lite. Jag har sökt och gått igenom varenda adress ja hittat på forumet och googlat men inte hittat någon bra sida.
Men då jag inte hållt på med någonting liknande förr så finns det såklart några frågor.
1. Tänkte köpa jojjes största kit, mest för fler kör han grejer om de skulle strula. Räcker det motormässigt om jag har skruvar med väldigt låg lutning? (svårt o svara innan man ser maskinen förmodar ja)
2. Finns de några sidor som säljer halvfärdiga paket där man kan komponera ihop lite hur man vill och sen i stort sett bara behöver bygga en ram?
3. Jag hade tänkt ha kulskruvar men blir inte riktigt klok på lutningen, mindre lutning bättre precision och går saktare, och vise verse men vad är en bra kompromiss?
4. Räcker en kress 800 till ett sådant bygge?
Fler frågor kommer garanterat men måste börja nånstans

Tack så länge