lite frågor ang cnc fräs bygge

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
alnit

lite frågor ang cnc fräs bygge

Inlägg av alnit »

Tjena

Då va de dags för mig också och försöka få ihop en liten cnc fräs.
En ren slump jag trillade in på detta men desto mer ja läste desto mer insåg jag att en cnc fräs är nått jag inte visste att jag måste ha :D
Har läst runt en hel del på forumet och har nog fått en ganska bra bild av vad som krävs.
Men såklart så finns det en del funderingar och då det finns duktig folk här så skriver jag helt enklet ett inlägg.

Målet med maskinen är och kunna köra alu på en arbetsyta av ca 400*200*100 med ganska bra precision, vad som räknas som "bra" precision
vet jag inte redigt, men så bra det kan bli med en budget på 15k, villket jag tror med min egna erfarenhet att jag spräcker iaf :S, men så
man har något att utgå ifrån. Den summan ska alltså räcka till alting som krävs för en komplett maskin (utom mjukvara).
Hastigheten är inte första prioritering utan viktigare då att den går exakt och håller.

Den fräsen jag fastnat för och kommer bygga liknande är POS http://elektronikforumet.com/forum/view ... t=kulskruv

Då jag inte har tillgång till nån direkt verkstad täntke jag försöka köpa så mycke halvfärdigt som möjligt så jag i stort sett bara behöver
svetsa ihop en ram med fast portal och borra och gänga lite. Jag har sökt och gått igenom varenda adress ja hittat på forumet och googlat men inte hittat någon bra sida.

Men då jag inte hållt på med någonting liknande förr så finns det såklart några frågor.

1. Tänkte köpa jojjes största kit, mest för fler kör han grejer om de skulle strula. Räcker det motormässigt om jag har skruvar med väldigt låg lutning? (svårt o svara innan man ser maskinen förmodar ja)
2. Finns de några sidor som säljer halvfärdiga paket där man kan komponera ihop lite hur man vill och sen i stort sett bara behöver bygga en ram?
3. Jag hade tänkt ha kulskruvar men blir inte riktigt klok på lutningen, mindre lutning bättre precision och går saktare, och vise verse men vad är en bra kompromiss?
4. Räcker en kress 800 till ett sådant bygge?

Fler frågor kommer garanterat men måste börja nånstans :)

Tack så länge
Senast redigerad av alnit 1 januari 2010, 22:08:25, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag skulle ha försökt hitta nån kulskruv med 5mm/varv i stigning baserat på erfarenheterna från den fräsen jag byggt som du länkar till om du ska köra utan utväxling mellan motorn och skruven.

I den tråden kan du läsa ganska mycket om vilka fartet jag fått med olika stigning och med olika styrkort.

Precisionen kan du lätt räkna på själv när det gäller skruvarva.
tex 5mm stigning på skruven och helsteg på stegmotorn (200/varv)
ger 0,025mm teoretisk precision. (5/200=0,025)
sen får du lägga på glappet som är mellan skruven och muttern såklart.
Så kan du ju såklart ställa jojjes kort på mindre steg än så och tex gecko 251 som jag har på min fräs har bara 1/10steg.

Kress 800 passar säkert bra om du ska köra lite av varje som tex: trä, plast, och lite mjuka metaller.

Vill du ha färdiga saker att bygga med så har jag en z-axel till salu:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... hp?t=29768
alnit

Inlägg av alnit »

POS: Jag vet ju ingenting i princip om fräsar o hållbarhet men den du säljer ska va god nog för och fräsa i alu, förutsett att resten av konstuktionen är hållbar nog. Är det skenor med till en också?

Du har inte möjlighet (cch lust) och kunna fräsa ut lite enklare små pattor?
Måste ju göra likadana för och hålla kress'en och det måste ju borras så exakt som möjligt, du säljer möjligen inte z-axlen med fästen gjorda likt din så en kress passar? Så hela z-axlen är klar för montering i stort sett
Senast redigerad av alnit 1 januari 2010, 22:08:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Ha ha, lite får du nog bygga själv annars kan du kanske kolla på färdiga lösningar eller konverteringar.
Jag kan skicka med 2st 15mm aluplattor så har du nått att bygga kressfästen av.
Lägg in i din byggbudget att tex skaffa en julafräs för 3k, de har du massor av nytta av att ha till borrning och fräsning av delar till ditt bygge.

Jag tror z-axeln är bra men jag är rättså partisk i den frågan :wink:

Linjärlager på bilden i annonsen igår inte.
Senast redigerad av POS 13 november 2008, 19:38:30, redigerad totalt 1 gång.
alnit

Inlägg av alnit »

mot betalnig då såklart POS

Ingen som handlat på interalia.se? De verkar ha rätt bra utbud för saker som passar för cnc bygge

Niclas
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

jag antog att du ville ha de i priset, du är ju smålänning :wink:
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

POS skrev: Lägg in i din byggbudget att tex skaffa en julafräs för 3k, de har du massor av nytta av att ha till borrning och fräsning av delar till ditt bygge.
Ursäkta kapningen, men jag måste bara fråga vilken fräs du syftar på. Jag har sett begreppet "julafräs" flera gånger, men när jag söker på julas hemsida så hittar jag bara diverse olika handöverfräsar.
hh

Inlägg av hh »

Dennis_F

Inlägg av Dennis_F »

Exempel på julafräs är Borr/fräsmaskin För metallbearbetning Artnr:255011

Om du kollar i menyn under Maskiner & Elverktyg/Metallbearbetning/Kombimaskiner Metall så finns det några till.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

jag menade Artnr: 255011 som dom brukar sälja för 2995:- lite då och då.
Nu kostar den 3995:- men är slut på hemmsidan, finns säker på nått varuhus om man ringer runt.
Det är en billig maskin som man kan ha mycket nytta av när man ska bygga en helt egenbyggd cnc.
Självkart kan man också konvertera den som Lilluffe gjort och få det att funka bra men den har bara 230x110 i rörelse.
Skriv svar