Enkel PWM-förstärkare, för enkel?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
browsey

Enkel PWM-förstärkare, för enkel?

Inlägg av browsey »

Jag försöker få ut ljud ur en enkretsdator så enkelt som bara möjligt. Det här är min lösning för tillfället:

Bild

Det fungerar så långt som att jag kan spela samplingar i högtalaren. Problemet är förstås att jag vid 50%-duty har en rejäl spänning över högtalaren.

Frågan är om det över huvud taget är möjligt att filtrera bort den utan att använda åtminstone en halvbrygga? Jag är absolut inte ute efter ljudkvalitet så en fullösning är helt ok.

Om det hjälper så är PWM-frekvensen ~62kHz och samplingsfrekvensen 22kHz.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Ett mostånd från vcc till drain och en kondensator i serie med högtalaren.

Men det blir ju rätt varmt i motståndet om du ska ha ut någon vettig effekt.
browsey

Inlägg av browsey »

Ja, det funkar!

Bild

Jag testade med ovanstående koppling med R3 = 10 Ω, C5 = 1000 uF. Den naturliga följdfrågan är ju förstås hur jag räknar ut lämpliga värden på R3 och C5.

Går det att använda polariserade kondingar till C5?

Tänker jag rätt om jag antar att effekten i R3 blir P=U^2/R eller har högtalaren och kondingen något med saken att göra?

Finns det något vettigt sätt att lösa volymkontroll? Ett uppenbart sätt är förstås att variera R3, men det känns klumpigt med en så effekttålig potentiometer. Hur går det i så fall med filterfrekvensen.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Om du har en medelspänning på drain på halva vcc så blir effekten U^2/4R. Det borde fungera med polariserade kondensatorer.

R3 bör vara i samma storleksordning som impedansen i högtalaren och C sätts så att gränsfrekvensen f = 1/(2*Pi*RC) är tillräckligt låg.

Dock borde det bästa vara att lägga till en mosfet till i totem-pole koppling tex en p-kanal så slipper du motståndet och ökar verkningsgraden.
Skriv svar