Är detta en säker koppling?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
-=Fullmoon=-
Inlägg: 3529
Blev medlem: 4 december 2007, 16:32:13
Ort: Jönköping -

Är detta en säker koppling?

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Tja.


Om vi konsentrerar oss på relät till vänster i bild.
Det är till elhissar i en bil.
Bild

Så vid ett snabbt tryck rör sig motorn nerdåt till ändläget.
Det finns inga brytare eller sensorer utan endast det bilden visar.
Håller man in så kan man släppa och stanna den var man vill.
Dock kopplar man in ett likadant relä på andra kablen till knappen så att man även får autoup. dvs att om rutan är längst ner eller tex halva så rör sig rutan upp till ändlåget. precis som Orginal monterade relät sitter fast endast ner då.

Hur kommer strömen hantera detta nya relä eller det bryr sig helt enkelt inte om att det sitter där?

Det finns 4 huvudbrytare och 3 slav (bakdörrar och vänsterfram) för att även få auto upp/down så är det väl smidigast att sätta alla relän vid knappsatsen.
Dock så kommer endast autoupp/down fungera från Huvudbrytarna och icke slav.

Går det däremot att koppla utan att dra mer kablar mellan dörrarna än vad det redan sitter så att man sätter två relän i varje dörr så att slavbrytarna får funktionen upp/ner med även att huvudbrytarna kan hantera dessa Auto upp/down.

??

Annars i ett första skede ska jag koppla in 3 st relän så att alla rutor får autodown.
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Inlägg av Norpan »

Det enda du behöver veta med autodown är ju ändläget i botten, stängning är ju värre pga klämrisken.
Det skulle nog funka med ett sånt relä till, som det är ritat har du mätmotståndet i relät.
Om det sen går att ändra motståndet så klämrisken försvinner, och rutan ändå går hela vägen upp är ju en annan sak.
-=Fullmoon=-
Inlägg: 3529
Blev medlem: 4 december 2007, 16:32:13
Ort: Jönköping -

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Klämrisk finns i huvudrelät för kopplingen eller i varje motor. återställs efter ca 10-20sec så klämrisk är ingen fara.

Relät fungerar ju som så att när det går till endläget så blir belastningen förstor och klämriskskyddet slår till och då stannar motorn.
Då funkar auto down/upp var som hälst var än motornbefinner sig i sin rörelse. Ger man dock långre impulser så matar man manuelt ner/upp motorn och relät slår inte till.

Bild
Bild
Bild

Sitter 4 st motstånd under spolen.
Ledsen för den mörka bilden på undersidan.
Frågan är om man kan få så auto Down/up funkar från alla fönster med bara 8 relän eller om man tvingas välja att ha de vic styrplattan eller vid slavknapparna.
Skriv svar