Prata med din Elmätare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Borre

Inlägg av Borre »

Fullmoon, Har du verkligen läst tråden, eller åtminstone den sista sidan?
Denna länk har postats flera gånger och visar ett sätt att göra det på:
http://www.techtrade.se/sv/
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Hmm missade att sidan även tog upp mätare med Ir diod som sagt.

http://www.techtrade.se/sv/emc-schematics.asp

# 1st Fototransistor PT204-6C (Q1)
# 1st NPN transistor BC337-40 (Q2)
# 1st Motstånd 4,7kΩ (R1)

Isf måste jag inhandla detta :P
bjomo

Inlägg av bjomo »

Oj, jag kan verkligen inte låta bli att kommentera. Men jag vet inget om finska marknaden så det jag säger gäller främst Sverige.

Generellt: Om ni inte är jätteintresserade av hacking så föreslår jag att ni pratar med ert elnätbolag eller vänder er till tillverkarna av mätare och terminaler. Det är inga jättehemlisar, de flesta protokoll, IR-lösningar m.m. är mer eller mindre öppna.

Lysdioder som är märkta med exempelvis "1000 imp/kWh" kommer att blinka (lysa och slockna) exempelvis en gång för varje Wh energi som mäts. De är inte nödvändigtvis IR utan kan vara i synliga området. De kan i vissa fall lysa under ena halvan av energikvantat och i andra fall lysa så kort som 30 ms varje gång ett nytt kvantum börjar integreras.

Så om ni ser snabba blink ska ni kanske fundera på att byta kylskåp.

netrunner: "Paranoida personer som odlar stora volymer av ... något planta (inte kolrot) ... i lägenheten tror att elbolaget kan se att dom har 2000W så går av/på i cyckler för odla denna typ av plantor optimalt."

Det kan man lätt se, och även "strykjärnsvattenmaskiner", bastuaggregat, kaffebryggare etc. Men i normal trafik hanteras bara dygns- eller timvärden. Om man vill se laster koppla till och från måste man göra sig omaket att börja ställa egna frågor, och då förutsätter det (i stort sett) att autenticeringskrav saknas.

Marta: "Är det verkligen öppen kommunikation? Jag misstänker starkt att det är krypterat och att ingen utomstående kan läsa av."

Det kan man hoppas, men så är tyvärr inte alltid fallet. Vissa system tillhandahåller möjligheten att kryptera men nätägarna ids inte förse alla mätterminaler med nycklar. Autenticering är vanligare.

danei: "Kan man kolla om grannarna är hemma via elnätet nu?"

Även om det inte är krypterat så finns normalt ingen information om vilken mätare det är jag lyssnar av, om jag inte har tillgång till abonnent-/mätarnummerregistret.

Stuggi: "Är det bara jag som missuppfattat eller kräver inte detta att man är inkopplad före elmätaren?"

Elnätskommunicerande enheter hörs mycket väl på "insidan" av mätaren om inte ett abonnentfilter är installerat (om kunden kör PLC på insidan också).

danei: "Jag tror att alla nya loggar minst per timme."

Det finns system som använder mycket låg datahastighet, det är mycket viktigare att nå hem från alla mätare än att få in stora mängder information snabbt. Inte alla loggar per timme (fast de flesta skulle kunna göra det om de måste, men datamängderna att logga och lagra växer alldeles för snabbt), det normala för hushåll är snarare per dygn. Och det finns system som använder mycket låga frekvenser, det är fördelaktigt i vissa lägen. CENELEC A, B och C (Echelon m.fl.) ligger kring 100 kHz, strax under för nätägare och strax över för övriga.

Mindmapper: Det finns långtgående planer om att kunna styra laster. Kolla exempelvis den holländska elmarknaden... En ganska enkel idé är att låta mätaren agera mätarsäkring samtidigt som man tillhandahåller information till förbrukaren om hur mycket de får göra av med just nu. Stänger de då inte (automatiskt förhoppningsvis) av bastun så slocknar kyl och frys (och allt annat) också. Det är inte helt ovanligt med en reläutgång för styrning av stora laster till lågtaxetid.

exeqt: Det finns GSM/GPRS/3G-lösningar, cellradio-/Zigbee-/meshnetlösningar, punkt-till-punktradiolösningar och elnätslösningar. Funkar det så provar man, det finns inte en enda teknik som löser alla problem.

HåkanO: Om du skickar frågor till terminalen via IR så kommer du troligtvis att få svar. Din utrustning ser ut som (jag kan se fel) en sån som kör enkelriktad kommunikation mycket långsamt över elnätet.

pwrup: Prova här: http://www.telenorcinclus.com/

grym: Dioden med magnetring är oftast en dubbelriktad port för kommunikation, för seriell avläsning och i vissa fall för konfigurering. HåkanO:s ZME och pwrups ZMF kommer att kunna berätta mätarställning och en del andra intressanta saker med dlms/IEC 1107/IEC 62056-21. Däremot kan de nog inte få ned elräkningen med några snillrika kommandon. Sabba kommunikationen med terminalen kan fördröja elräkningen men manuell avläsning av mätarens display är det som gäller vid tvist.

-=Fullmoon=-: Har du mobiltelefontäckning?

elotto: "Fick själv en Aidon 5530 inkopplad idag men installatören var inte villig att låta mig hänga på någon tråd till pulsutgången."

Varför inte? Prata med elnätbolaget istället för med montören. Känner inte till HTS men Zigbee är känt och standardiserat. ... Men har 5530 en elektrisk pulsutgång? Måste kolla.

Ber om ursäkt för de många citaten, snart blir jag väl utkastad?
pwrup

Inlägg av pwrup »

bjomo, hittade endast detta dokument på telenorcinclus:
http://www.telenorcinclus.com/arch/_img/9079515.pdf

Inget om lysdiodens nm våglängd.

Vart är dioden med ring placerad på elmätaren jag la upp bild på tidagare i tråden..?
http://img2.freeimagehosting.net/image. ... 4abb5d.jpg

Tack för ett faktarikt inlägg!
bjomo

Inlägg av bjomo »

Din bild är tyvärr inte åtkomlig för mig just nu. Jag är inte säker på att en port med magnetring existerar på ZMF, den är inte konstruerad för att kunna konfigureras om. Men det lilla ovala hålet på mitten är det enda stället jag kan tänka mig att en optisk I/O är placerad. Är det energipulser som är intressant eller att kunna ställa frågor och få dem besvarade?

Och visst har Aidon 5530 en elektrisk pulsutgång, två små skruvar ovanför nollplinten.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Jag har en Landis+Gyr ZMF oc är intresserad av att kunna läsa av denna via det optiska interfacet, men behöver veta lite mera först.

Kan det märkas på något sätt att man läser av mätaren och är detta i så fall en aktivitet som kraftbolaget ogillar och beivrar?

De uppgifter som intresserar är mätarställning, effekt just nu samt fasströmmar just nu. Finns dessa i "no security"-delen av tillgänglig information?

Hur får jag veta mätarens adress så att det går att kommuniciera?

Var hittar jag protokollet utan att behöva betala för dokumentet?

Var hittat jag data på den fysiska länken, alltså om det är t.ex. tänd/släckt för 0/1 eller NRZI eller något helt annat specialformat som används för signaleringen.
pwrup

Inlägg av pwrup »

Antar att detta är stället där man kan läsa av mätaren (ZMF120ACd CI/OS 623F):
Bild på "mätarhålet".

Är intresserad av att kunna mäta energiförbrukning, gärna i realtid.
(På det sättet kan man lokalisera energitjuvar)

Mer data är förstås intressant, men inte jätteviktigt.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Ja, det är "mätarhålet" Du har på bilden. Vill Du bara ha effekten så kan Du få det från blinkningarna. Det är bara till att mäta deras periodtid, eller bättre tiden för ett antal blinkningar så att noggrannheten kan ökas.

Energin är helt enkelt antalet blinkningar, så den är ännu enklare att mäta, förutsatt att det inte läggs in något skräp emellan. Har inte vaktat signalen länge, bara provat en sak på kopplingsdäck som blinkar en synlig lampa för varje IR-blink. Pulserna är bara någon millisekund och måste även sträckas lite för att synas bra.

Med tanke på att det är IR så är det lite förvånande med endast dessa primitiva blinkningar. Eftrsom de kräver teknik för att detekteras så kunde den lika väl ha skckat seriell data med ett antal intressanta värden, ungefär som en GPS-modul skickar NMEA-infon.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

EDIT: omfomulering.

De nummren som står 2 3 och 4 är det pinouten i com kontakten?
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Testar iaf och kopplar så ;)

Dock ingen som har bilder på
Kamstrup 382 Elmätare?

var ju med när den instalerades men kommer int ihåg hur det såg ut under det 'låsta'locket.

Kanske skaffa sig nått 'lås' så man kan in o kolla om man kan ta och koppla in sig paralellt på 0S utgången med antennen och läsa av mer exakt som sagt.

Dock lite olagligt att bryta plomberingen men vi få se..
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Har Du provat att googla? Det finns en del uppgifter att hämta som ser ut att innefatta det Du vill ha.

Mätaren har även optiskt interface, ett gott råd är att använda detta och inte direktansluta. Blir lite svårt att förklaraom det händer något.

Hur som helst, var försiktig. Har inte lusläst, men det nämndes optokopplare. Kanske är så att det finns galvanisk kontakt med elnätet... I så fall ytterligre ett skäl att använda optoporten istället för direktanslutning.
bjomo

Inlägg av bjomo »

Marta: Så länge du bara frågar mätaren om mätvärden så har inte nätbolaget något intresse av att hindra dig.

EDIT: Så länge du bara frågar din egen mätare om mätvärden och inte bryter plomberingar...

Om du inte har adressen: prova att utelämna den, skicka frågan ändå. Protokollet är lite knepigt att begripa men fördelen är att man kan vara ganska lat.

Mätarställning är inga problem, den presenterar sig troligtvis som något i stil med (delar av) "1-1:1.8.0(###.##*kWh)". Som sagt, protokollet tillåter att man utelämnar allt som anses vara "självklart" så det kan räcka med "1.8(...". Sådan information är sällan skyddad (för utläsning) med lösenord eller plomberade HW-lås.

Momentana värden som effekt och fasströmmar finns oftast inte tillgängliga i de billiga hushållsmätarna. Tyvärr...

Vill du inte betala för standarden återstår nog bara att stjäla den. Det finns de som gjort det före dig, och jag tänker inte underlätta brott. Det finns kända verktyg som är duktiga på att hitta dokument på nätet... Det finns också minst en glad programmerare som tagit protokollet och skapat ett verktyg, verktyget kan hittas på samma sätt...

Fysiska länken är en standard seriellkommunikation med tänd lampa för ena läget och släckt för andra. Jämför vanlig RS-232. Jag är inte helt 100 på polariteten men det listar du säkert ut snabbt.

-=Fullmoon=-: S0-utgången är med största sannolikhet galvaniskt skild från nollan, men jag rekommenderar ändå att du låter plomberingen vara hel.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

bjomo: Det finns ju möjligheten att elbolaget har lagt in en funktion att så fort du skickar *någonting* till mätaren som mätaren förstår, så bryter du en "elektronisk plombering", dvs det skrivs i ett register att du varit där och skickat saker till mätaren. Bara för att förhindra manipulation.

Därför är det bäst att avläsa mätaren passivt på något sätt, så att elbolagen inte har "något att säga".
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Och då kan elbolaget klandras för inadekvat säkerhet. Någon kan ju skicka saker genom en fönsteruta eller liknande.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

fönsterruta? Har du en fönsterruta på ditt elskåp?
Men i alla fall behöver man bara "trekant" för att öppna ett elskåp så någon kan ju lika gärna öppna elskåpet och vrida bort plomberingen om man vill det.

Men i alla fall finns det förmodligen någon resetfunktion som nollar mätaren till fabriksinställningar, och denna funktion aktiveras också av en ljussignal. Men då syns det också att du resettat.

Och varför skulle någon vilja fuska med din el, de tjänar ju inget på det ändå...
Skriv svar