trimning av asynkronmaskin

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Evertson

trimning av asynkronmaskin

Inlägg av Evertson »

Hej!

Tack för ett bra forum, jag fortsätter på temat elkraft.
Jag har en längre tid funderat på hur asynkronmotorer körs på varvtal som är över dess nominella med hjälp av frekvensomvandlare. Jag vet grunderna i hur en frekvensomvandlare fungerar vid asynkronmotordrift. Det som jag inte riktigt har klämm på är hur systemet fungerar vid frekvenser över 50Hz. Jag tänker mig att spänningen höjs efterhand frekvensen ökar ända upp till 50Hz då den antar värdet Un och hålls därefter konstant. För att kunna göra så måste väl momentet sjunka vid högre frekvens? I många applikationer ökar ju belastningen vid ökat varvtal, kan man tänka sig att man ökar varvtalet med frekvensomvandlaren medan man kör med konstanta effekten Pn ända tills systemet inte längre tillåter ökat varvtal? Diskutera gärna likartade drifter fritt.
bobobo

Inlägg av bobobo »

Helt rätt som du antagit. Momentet kommer att sjunka när man kör på överfrekvens. Detta känns ju helt logiskt eftersom man då inte överstiger motorns märkeffekt.
Det är svaret du får av 80-90% av alla som säljer eller jobbar med frekvensomriktare.

Nyligen lkärde jag mig dock ett fint trick.
Genom att koppla motorn i delta för 230v drift och använda en 400v frekvensomriktare kan man få ut 73% mer effekt ur motorn, förutsatt att man har nytta av moment vid högre varvtal.
Man måste ställa om parametrarna i frekvensomriktaren så att den matar ut max spänning vid 87hz isf vid 50hz. Motorn kommer vid 50hz att känna allt precis som enligt märkplåten. När man ökar frekvensen så fortsätter spänningen att öka upp till 400v vid 87hz.

Grunden i detta är att motorn är konstruerad för en viss märkström vid deltakoppling och så länge man inte överskrider märkströmmen kommer motorn inte att bli överhettad eller ta skada trots att man tar ut mycket mer effekt.

Man skulle kunna få problem med lagren i motorn, men de tillverkare jag har undersökt skriver att 5-6000rpm ska vara ok på små motorer (upp till några kw)

Överslag pga högre spänning i lindningarna borde inte vara något större problem.

Jag tyckte det lät för bra för att vara sant första gången jag hörde detta
Evertson

Inlägg av Evertson »

När jag googlade runt fann jag faktiskt lite info om 87Hz karakteristiken (intressant läsning). Kopplar jag en motor med märkplåten 230V/400V i deltaläge vid vanlig drift kommer jag ju att bränna motorn. Jag tycker därför att jag endast skulle kunna höja spänningen till 230V i detta läge och därmed till 50Hz med en frekvensomvandlare. Men det måste väl helt enkelt vara så att frekvensomriktaren begränsar strömmen så att märkströmmen inte överskrids?

Sedan är jag dock lite osäker på om det på den motor jag tänker på finns kopplingsplintar för sekundärsidan av lindningarna, utan dom blir det ju omöjligt att deltakoppla.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Rätt enkelt.
För att kunna övervarva motorn, och köra på högre frekvens använder man sig av motorer i D-koppling dvs, 240/400V D/Y.
Ofta kör man med konstant vridmoment, vilket innebär att man tillsammans med spänningen höjjer frekvensen, och nånstans runt 75-100 hZ körman 400V på motorn.
IOM att man höjjer frekvensen är det ingen fara för motorn eftersom impendansen ökar, och strömmen ligger sas konstant.

För att klara detta måste man alltså köra motorn på överspänning
Skriv svar