Sökt runt lite, och upptäckt det finns ganska gott om IR-trådar här på forumet, dock inte funnit någon som behandlar vad jag önskar göra.
Håller på med en handhållen pulsmätare, den fungerar ungefär på samma sätt som pulsmätarna som används på sjukhus, en ljusstråle skickas ut, och tas en bit bort emot av en fotodiod.
Då blodet pulsar i fingret försvagas signalen och varje hjärtslag går detektera.
Detta finns färdigt framtaget och fungerar såhär långt. Dock kommer det in en del felaktiga signaler när mätaren används utomhus på grund av störningar från solens IR-strålning. För att få bort dessa störningar har jag tänkt modulera signalen, så till frågan, på vilket sätt bör signalen moduleras, amplitudmodulering med en sinus-våg eller som IR-sändare, en fyrkants-bärvåg på 38kHz?
Hur väl utarbetad är denna bärvåg? Är den väl genomtänkt, en frekvens där det inte finns mycket annat, eller är den mer eller mindre slumpmässigt utvald?
/Frisk
Ännu en IR-tråd, mätning med modulering?
Ännu en IR-tråd, mätning med modulering?
Senast redigerad av Frisk 10 september 2008, 08:21:26, redigerad totalt 1 gång.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Ett filter kanske kan vara en idé att testa, kostade ju inte speciellt mycket, även om jag inte riktigt tror på lösningen, sensorn ska ju bara reagera på ljus innom rätt våglängd, dessa släpper ju filtret ändå igenom, men ändå värt ett test.
Åter till frågan, Är det någon som exprimenterat med olika ljusmodilationer för att få fram signaler? Är det 38kHz fyrkant-bärvåg som fungerar bäst eller fungerar det lika bra eller bättre att köra amplitudmodulering? är ju eg. inte en signal som ska fram, utan störningarna på den, och just de störningarna, inte störningar från soljus eller andra källor.
Åter till frågan, Är det någon som exprimenterat med olika ljusmodilationer för att få fram signaler? Är det 38kHz fyrkant-bärvåg som fungerar bäst eller fungerar det lika bra eller bättre att köra amplitudmodulering? är ju eg. inte en signal som ska fram, utan störningarna på den, och just de störningarna, inte störningar från soljus eller andra källor.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Okey, tror det kan vara intressant med 38kHz, lätt att skapa och lätt att avkoda, men fått förslag från annan håll på amplitudmodulering, så undersöker det lite grand nu.
Kan kanske fungera att skärma mer, men nog inte helt enkelt, ska användas i ett handhållet träningstillbehör som visar och loggar puls, inte så bekvämt att ha saker för tätt runt händerna när man är ute och springer.
Tror soljuset lyser genom handen och på så sätt stör sensorn, inte att det lyser direkt på.
Kan kanske fungera att skärma mer, men nog inte helt enkelt, ska användas i ett handhållet träningstillbehör som visar och loggar puls, inte så bekvämt att ha saker för tätt runt händerna när man är ute och springer.
Tror soljuset lyser genom handen och på så sätt stör sensorn, inte att det lyser direkt på.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Om du amplitudmodulerar, hur avgör du pulsen då?
Jämföra utsänd signal med inkommande?
Är ingen expert så jag tar mig friheten att spekulera friskt:
Hur skulle det fungera att mäta medelvärdet av en modulerad (fyrkantvåg) signal med högre frekvens än 38 kHz?
Eller använda en FM-signal, troligen betydligt mer komplicerad att skapa än en AM.
Edit: Nja FM och AM är nog ungefär lika svåra (eller lätta) att skapa, enklast måste ju vara en fyrkantvåg med en 555-timer eller mikrokontroller.
Jämföra utsänd signal med inkommande?
Är ingen expert så jag tar mig friheten att spekulera friskt:
Hur skulle det fungera att mäta medelvärdet av en modulerad (fyrkantvåg) signal med högre frekvens än 38 kHz?
Eller använda en FM-signal, troligen betydligt mer komplicerad att skapa än en AM.
Edit: Nja FM och AM är nog ungefär lika svåra (eller lätta) att skapa, enklast måste ju vara en fyrkantvåg med en 555-timer eller mikrokontroller.