De samköpta labbaggregaten PS-305D

Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

De samköpta labbaggregaten PS-305D

Inlägg av Marta »

Diskussion kring dessa aggregats egenskaper passar nog bättre här än under köp/sälj.

Det finns lite frågetecken som jag skulle vilja ha rätat ut.


Har aggregatet något skydd mot övertemperatur?

Tåler det att spänning påförs utifrån? I så fall vid vilken polaritet. Bra att veta om man t.ex. vågar seriekoppla eller ladda batterier.

Finns det någon derating? Omkopplaren för strömgräns kan kanske tolkas som att så är fallet. En knapp för att dubblera upplösningen på ströminställningen känns föga meningsfull, medan ett säkert läge och ett som kräver varsamhet ger mera mening åt denna knapp.

Tillägg: Kjell & co säljer ett mycket likt aggregat, men 0..3A, där det står max 8h vid full last. Temperaturen borde ha nått "steady state" långt innan 8h, tycker det verkar egendomligt. Märkligt språkbruk kring detta i den engelska manual de har på sin sida.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Bakar in några inlägg från samköp-tråden:


Oblivion:
Späningen ligger relativt exakt faktiskt

vid maxbel på 5A så går överströmsskyddet in spänningen visar 30v på agget och mäter 29,82v



Blueint:
Kort om agget fritt från minnet. Bilder mm senare.

Panelinstrumentets noggranhet:
Differans på Volt: 0,3V
Differans på Ampere: 0,03A

Dippar inte spänning när man drar på belastning mha av vred på effektresistor.
Klarar iaf 2-3A (mer?)
Borde klara att driva en laptop iaf (19V 2-3A).

Internt relä som kopplar om vid 8, 15, 23 Volt. (23 lite osäker).

Uttag för Matningsjord, Skyddsjord, Plus i nämnd ordning.
Matningsjord och skyddsjord ihopkopplad med bricka från fabrik. Apparatsladd jordad medföljer. Instruktion på kinesiska. Men engelsk text på frontpanelen. Inbyggd fläkt. Siffror syns bra. Knapparna känns bra och går att ställa in vettigt med. Knappar känns bra, känns gedigen.
Växlar mellan konstantspänning och konstantström beroende på vilken som begränsar först enligt inställningar.

Kolla att 110/220V inställningen baktill är på 220V!



Oblivion:
Agget skilljer sig dock lite ifrån det på bilderna, Kylflänsen är borrad för TO3 kapslar, Vilket det oxå är på bilderna Mrmister tog.

Men i mitt agg sitter det två D1047 i TO-3P plastkapsel

iof 12A 160v 100W st så dom fungerar nog likabra



Marta:
Nu har jag testat mitt agg lite och är i stort helt nöjd med det. Mycket prisvärt!

Nätkabeln som följer med är oanvändbart kort. Men det är en vanlig jordad europlugg så det är inget problem alls.

Både ström och spänning visar en liten aning högt. 100mV respektive ett par tiotals mA.

Segmentens ljusstyrka varierar lite beroende på visad siffra.

Utspänningen har knappt c:a 10mV skräp. Nätbrum i form av en negativ puls samt brus. Har bara provat tomgång och låg last i brist på lämplig belastning.

Reläklick vid de spänningar som nämnts. Störningen påverkas inte av detta.

Tveksam vad knappen hi/low för strömmen gör förefaller endast att halvera strömmen vid en viss inställning på trömbegränsningen. Vad som är avsikten med detta bör nog tas reda på. Kan det vara så att det finns en intermittensfaktor i läge "Hi"? Verkar föga meningsfullt med en knapp bara för att ändra upplösning på strömgränsrattarna.

Rattarna känns bra och det är inget glapp i dem nu.

Lastregleringen förefaller att brista lite, men har inte mätt upp det noggrant. Tycker mig bara se ett hopp på skopet, men om detta bara är en mätstörning eller en verklig variation är osäkert.

Hur som helst, mycket prisvärt. Massor av aggregat för pengarna. Kan knappast bli bättre värde per krona.



SmourF:
har dock inte prövat agget än faktiskt, men ja tänkte på de, finns ju en +, jord och - utgång

men - och jord, är byglad med sånn där metallbit, som man visserligen kan ta upp, bara en sånn där knasig fråga, kan man ta ut negativa spänningar, typ +/- 18V ?



Marta:
Det går inte att ta ut dubbel spänning, bara att avskilja från aggregatets skyddsjord. Hur mycket diffspänning det tål eller om det finns Y-kondingar någonstans vet jag inte.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Har skrivit ihop en beskrivning av labbagget på:
http://elektronikforumet.com/wiki/index ... LW_PS-305D

Iom att det är en wiki så kan var och en ändra utan att det blir en jättelång tråd med tilläggsinformation.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Snyggt! Mycket bra gjort! :tumupp: :tumupp:

Man borde verkligen använda Wikin mer.
Användarvisningsbild
MrMister
Inlägg: 706
Blev medlem: 7 december 2007, 08:07:36
Ort: Guangzhou
Kontakt:

Inlägg av MrMister »

Det ser ju jättebra ut. Kan någon fota manualens sidor åt mig så vi kan försöka översätta lite, bland annat vad amps hi/lo ska innebära.
Skulle ju kunna ringa och fråga kina direkt, men det brukar ta ett antal telefonsamtal innan man hittar någon som kan svara på frågan.


EDIT: Glöm det, kom på att tullen öppnade två av lådorna, så vi kollar en av dom manualerna.
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Inlägg av bobobo »

Tänkte bara kolla med er andra hur fläkten fungerar. Den startar när man trycker på on och tystnar när man stänger av? ingen temp-koll alltså?
Testarn
Inlägg: 78
Blev medlem: 16 juni 2008, 08:25:57
Ort: Stockholm

Inlägg av Testarn »

bobobo,

Jag har köpt 2agg, på det ena startar fläkten direkt vid spänningstillslag, på det andra gör den inte det..........
Ni som köpt agg, hur startar era fläktar???


/Ola
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Fungerar det att koppla bort metallbiten mellan matningsjord och skyddsjord och koppla två aggregat i serie för att få 48V DC ..?


Testarn, Har inte undersökt i detalj men en gissning utifrån det du säger är att det är temperaturstyrt?
Testarn
Inlägg: 78
Blev medlem: 16 juni 2008, 08:25:57
Ort: Stockholm

Inlägg av Testarn »

blueint,

Om det du säger är korrekt, så är alltså det ena av mina agg defekt, eftersom fläkten startar direkt med kall kylfläns.

Hur många har agg där fläkten startar direkt??

/Ola
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor
Inlägg: 2502
Blev medlem: 29 oktober 2007, 15:25:17
Ort: Kristinehamn

Inlägg av tompa74 »

Mitt gört. Jag ska plocka isär det när jag kommer hem. Jag har än så
länge bara testat det i tomgång. Återkommer efter jag har dissekerat om jag
finner ngt nytt av betydelse.

/ Tompa
Användarvisningsbild
Oblivion
Inlägg: 2502
Blev medlem: 31 juli 2003, 22:26:29
Ort: där jag trivs
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Mitt startar med full fräs på fläkten, varför vill man inte det? bättre att den är sval å fin än att fläkten inte går alls.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Marta »

På mitt aggregat startar fläkten direkt, med lågt varvtal. Har inte provat att laste det hårt, så saknar erfarenhet av om den varvar upp.

Ta en bild på det med locket av, Du som har ett där fläkten inte startar. Det kanske är olika versioner.


Var försiktig med seriekoppling, stannar det ena aggregatet så får det omvänd polaritet pålagd.

Samma sak med att ha det som batteriladdare, med skillnaden att polariteten blir "rätt".

Dessa förhållanden kan mycket väl få det att säga tjoff om inte konstruktören tagit hänsyn till dem. Detta är en av de frågor jag har efterlyst svar på, men utan resultat hittills. En manualöversättning kanske skulle ge information.

Ett schema skulle också vara fint, det kan svara på en hel del frågor. Elsymbolerna är ju lyckligtvis desama även i Kina, så trots oläsbar text vore det av värde att få tag på.
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Inlägg av kimmen »

Det borde vara lätt att kolla. Sitter det någon diod "fel väg" mellan plus och minusutgången? I så fall klarar den backström som kan uppstå t.ex. vid seriekoppling. Det är ju lätt annars att lägga till en diod där.

Sitter det en diod "bakvägen" över serietransistorn/erna så bör det inte göra något heller om aggregatet stängs av när man t.ex. laddar batterier. Det är ju lätt att lägga till en sån diod också om det inte finns.

Det skulle ju gå att kolla med tillverkaren iofs efter schema, de lär väl inte vara helt omöjliga med tanke på att han köpte några aggregat ändå :)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Riktigt så enkelt som att titta efter dioder enligt föregående inlägg tror jag inte det är att se om aggregatet är känsligt för utifrån påförda spänningar och strömmar. Det finns flera sätt att lösa detta och med tanke på hur många som har köpt aggregat är det extra viktigt att inga felaktigheter börjar flyta runt och leda till att aggregat eller annat går sönder.

För att vara helt säker krävs en uppgift från tillverkaren.
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Inlägg av kimmen »

Det är ju ingen komplicerad krets i dem vad jag såg från bilderna. I alla fall avstängda aggregat vid seriekoppling kan inte vara något problem om antiparallell diod finns/läggs till på utgången så länge den klarar leda strömmen från de andra aggregaten. Bakspänning från batterier och sånt kan vara lite klurigare men med ett schema skulle det vara lätt att klura ut.
Skriv svar