Komma runt handskakning i USB?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xxargs

Inlägg av xxargs »

så onödigt att dom gör på detta sättet - dock kunde du ladda via dongeln sa du - har du studerat om de håller på att trixa något på pinnarna innan det sätter igång - är rädd att du måste mäta på just mini-USB uttaget för att se något vetteigt...

sedan så har mini-USB 5 pinnar så det kanske är något där som triggar igång laddningen när det inte initieras av drivrutinen i datorn...
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

Om du vill komma åt att simulera den nödvändiga handskakningen, utan att behöva implementera hela protokollet, kanske du kan spela in en korrekt handskakning först?
Jag undrar om det sker någon USB-kommunikation alls på de enkla laddarna, men man kan ju spela in den inkopplingen också och jämföra.

USBTrace från SysNucleus verkar funka som Sysinternals olika program Portmon, Regmon, Filemon, osv, fast för USB:
http://www.sysnucleus.com/[quote]Monitors USB requests at all levels
With USBTrace you can monitor USB requests at USB Host Controllers, USB Hubs or USB devices.

USBTrace does not use any filter drivers
Unlike other software analyzers, USBTrace does not use any filter driver to capture the USB requests. So USBTrace will not disturb the PnP system due to its presence.

Captures all USB requests during device enumeration
USBTrace is capable of capturing all USB requests exchanged between the host controller/hub and the device during device enumeration.[/quote]Den kostar ju en liten slant, men om man googlar duktigt så hittar man en länk till RapidShare där senaste versionen kan tankas. :tyst:

Eller så kan man använda utvärderingsperioden på 15 dagar med begränsad funktionalitet, om man är lagd åt det hållet:
http://www.sysnucleus.com/usbtrace_download.html
Nerre

Inlägg av Nerre »

xxargs skrev:så onödigt att dom gör på detta sättet - dock kunde du ladda via dongeln sa du - har du studerat om de håller på att trixa något på pinnarna innan det sätter igång - är rädd att du måste mäta på just mini-USB uttaget för att se något vetteigt...
Även med USB måste jag ladda via dongeln, Zen:en har specialkontakt bara. Dongeln har mini-USB, DC-jack och A/V-utgång (3,5 mm 4-polig). Och det går som sagt var att ladda om jag stoppar in 5 V på DC-jacket, men inte om jag stoppar in det på mini-USB:n.
xxargs

Inlägg av xxargs »

då går säkert DC-matningen in en egen väg in i spelaren på egen pinne i specialkontakten - medans strömvägen från USB bara aktiveras efter förhandling.

om jag mins rätt så brukar maxim LiIon-laddare ha just två strömvägar - en enkom för USB och en annan strömväg - ofta med lite mer strömkapacitet än 500 mA, från separat försörjning.
Skriv svar