Mjukvara till media PC.

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Mjukvara till media PC.

Inlägg av danei »

Jag funderar på att skruva i hop en media dator. Helst styrbar via fjärr vid TV:n. Är det någon som har bra tips på mjukvara till en sådan applikation?
Användarvisningsbild
marcla

Inlägg av marcla »

Linux MCE? ?
Windows Media Center?
Xp/Vista + MediaPortal
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Tack för förslagen. Det kanske är ett bra tillfälle att testa linux.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

http://www.welltonway.com/swedish/

Dock vet jag inte riktigt hur man ska lita på dom. I början av 2007 gick det i konkurs om man läser på IDG. Dock på vägen hem från STHLM för ca 2 veckor sen läste jag i Kupé om just Welton Way och ja det är ju över 1 år sen nyheten på IDG men nå väl tänkte att man kunde berätta om dom iaf även om man bör se upp.
MiSTer
Kontakt:

Inlägg av MiSTer »

ragnwald
Kontakt:

Inlägg av ragnwald »

pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

Vista (home) premium (inkluderar media center) + mångsidig fjärrkontroll:
Logitech diNovo Edge
ove

Inlägg av ove »

Mythbuntu är en MythTV distribution som är enkel att installera, konfigurera och använda... Ladda hem en LiveCD och testa.

Det finns ett svenskt forum som heter mythtv.nu och där kan du få hjälp att komma igång.
gripner

Inlägg av gripner »

Tänk på att programvaran inte gör allt.

Normalt när man kör ut signalen från datorn när man tex kör en dvd ser det rent av skit ut. Även fast man har sitt supermoderna grafikkort för många tusen ser det blaj ut gämfört med lilla DVD:n för 800kr.

Generell regel, ett "pc-grafikkort" i en pc gör om median till din tv superbra, dock gör den det ej ögonifallande. avkodarna och output chippen i en dvd eller ett "riktigt" v out kort gör det dock, så tänk på det. Köp ett HTPC kort för att driva tv/projektorn med som har någe videochip som normalt sitter i en dvd tex, så ser det bra myckt bättre ut än när man kär via sitt 5000kr nvidia superduper delux
ragnwald
Kontakt:

Inlägg av ragnwald »

Det gäller väl inte om TVn/projektorn har vga/dmi-ingång? Det är ju vad man normalt använder. De är ju avsedda för att vara datorskärmar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Linux MCE verkar riktigt roligt, även om det har mycket mer än jag behöver. Är det någon som använder det?
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Ett annat förslag. VDR. Också Linuxbaserat.

Min uppfattning är att många multimediaprogramvaror är fokuserade på att se film och sedan kan man t.ex se på TV och annat genom plugins. VDR är gjord tvärtom. Fokus ligger på att se på digital-TV. Sedan kan man med plugins se film, foton, lyssna på musik mm.

Den har en väldigt bra TV-funktioner. Jag har t.o.m med för mig att det gjordes en VDR-plugin till Myth, just för att få TV-funktionerna.

Så det beror lite på vad man vill ha för fokus. Jag kör själv VDR sedan några år tillbaka.

Där finns också ett forum.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ska man bara ha EN dator så kan man köra nästan vad som helst.

Ska man ha flera datorer så tycker jag MythTV är smidigast, det är redan från början uppdelat i inspelnings-server (backend) och uppspelningsklient (frontend).

Jag kör en gammal PII 450 MHZ och 128 MB minne som inspelningsserver (har än så länge bara ett mottagarkort i den men den bör klara två kort utan problem). 750 GB disk kommer det sitta i den när den är klar.

Sen som frontend kör jag en SFF PIII 800 MHz 256 MB. Har dock inget TV-out (jag kör med en 21-tums monitor tills jag köpt plattskärm med VGA-ingång).

Ska man köpa nya grejer kan man ju ta lite vassare burk (men tänk på att ju snabbare burk desto mer kylning = mer buller) och framförallt ett bättre grafikkort än min burks inbyggda Intel 510.

Jag började med KnoppMyth, men sen körde jag en ren (minimal) Debian-installation och la in MythTV-grejerna.
T0uCh3n

Inlägg av T0uCh3n »

Jag har en htpc, men kör vanliga win på den, då kan man ju iaf göra allt :)

http://www.minhembio.com/Touchen/136745/

Kör med ett t-bord http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=185760.jpg

Fungerar bra. Man kan iaf göra allt, sufa osv.
Användarvisningsbild
slaeshjag

Inlägg av slaeshjag »

"Göra allt" kan du även göra med en linux-dist, med undantag för spel då.
Skriv svar