transistor istället för strömbrytare.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Seven11

transistor istället för strömbrytare.

Inlägg av Seven11 »

Jag hade tänkt och använda flera transistorer som strömbrytare så att jag med en pinne på en pic kan bryta strömmen på flera ställen samtidigt (koppla pinnen still basen på en transistor). Men jag kom på att en transistor har ju en förstärkningsfaktor så strömen riskerar ju att bli några gånger mer än jag vill (och komponenterna runt om kring tål). Så jag undrar om någon vet någon transistor som har hfe = 1 eller liknande?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Berätta vad det är du vill bryta med transistorn.
Förstärkningen kan du stämma av med ett seriemotstånd till basen på transistorn. Rättare sagt, du måste ha ett seriemotstånd för att begränsa strömmen genom bas-emitter på transistorn.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nu är det inte så att om en transistor har hfe=400 och du matar in 10mA i basen så kommer det gå 4A genom transistorn. Det KAN gå så mycket (om transistorn klarar av det) men det är komponenterna runt omkring som bestämmer strömmen. Transistorn är ingen strömgenerator... Byter du ut en knapp mot en transistor måste du se till att transistorn bottnar (öppnar helt). Oavsett om den öppnar för 10mA eller 4000kA så kommer det inte gå mer ström där än vad det gjorde med originalknappen.
Seven11

Inlägg av Seven11 »

jag hade tänkt och koppla basen till en pic (för att styra strömmen), collektorn till Vcc på PCI bussen och emittern till PCI kortets vcc. På detta sätt kan jag med en PIC kontrollera om ett PCI kort ska användas eller inte :)
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Är det ett pci-kort som sitter inne i en dator?

Isf är jag väldigt tveksam vad windows säger om man "stänger av" pci-kort medan datorn är igång?!
Det finns inget vetenskapligt bakom denna fundering utan det är mer en tanke som poppar upp...
Seven11

Inlägg av Seven11 »

jag ska förklara min ide så att ni förstår lite bättre:
Meningen är att en LCD ska vara kopplad till en pic där det står vilka komponenter (PCI kort, ISA kort eventuellt disk enheter) som just nu är ihopkopplade i datorn. Picen är sedan kopplad till några knappar så att användaren kan byta hårdvara utan att behöva skruva upp chassit och ändra om, dessutom ska picen vara kopplad till en "strömbrytare" som bestämmer om VCC på den aktuella enheten ska vara av/på.

Självklart är picen också kopplad till den pinne på moderkortet (olika moderkortstillverkare kallar den här olika) som i vanliga fall är kopplad till en lysdiod som visar när datorn är på. Skulle denna pinne vara på så kommer picen inte att ändra i hårdvaru konfigurationen.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Hmm men behövs det inte då ett kort mellan datorns PCI slot och tex Ljudkortets PCI slot?

Där du kan montera dina transistorer för att styra Matningen till PCI kortet?
Hur får man plats med det i en vanlig PC låda?

Tittar man på PCI specen är det ju ett helt gäng pinnar som måste brytas för att ett pci kort inte ska matas!

Tänk också på att det kan vara rätt stora strömmar som PCI korten gör av med... Iof gäller väll detta mest grafikkortet, och det vill man väll knappast slå av...
Seven11

Inlägg av Seven11 »

gamla PCI kort ligger i spänning på 5v (4.75-5.25 enligt PCI2.2), nya på 3.3v. Strömmen verkar ligga på (5V gränssnitt) 2-6mA, 3V gränsnittet verkar ligga lite under 5V:s gränsnittet. Jag tror inte man behöver stänga av alla 47+ pinnar (47 pinnar är ett minimum antalet). Det viktigaste är nog VCC pinnarna (-12,+5,-5,+3.3,GND)...
Användarvisningsbild
erixon

Inlägg av erixon »

Man bör kapa alla ledningar för att inte förstöra någe... pga av att data linjerna kan fantom mata enheter som saknar strömförsörjning, så deta är inte alls bra för enheterna... leda till att drivare samt motagare går och hänger sig...
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

2-6mA? det blir typ NADA värme... Om det så hade varit på -12V så hade det bara blivit 0.072W
Jag är ytters skeptisk till den siffran!!

Nån borde berätta för mina PCI kort att de inte får bli varma!!

De blir varma!!

Många grafikkort levereras ju med fläkt på idag, bara den måste ju dra mer än 5 mA. Inte är det så att alla dessa kort har "extern" spänningsmatningskontakt!

Nä jag tror inte heller du behöver stänga av alla pinnarna, inte heller GND.
EDIT:
Ibland tänker man snabbare än vad man skriver:
Fast bra är det ju nog kanske inte heller att ligga och belasta busen med en massa avslagna komponenter i odefinerat läge. Tror mer på en avstängning enligt teorin att det finns en pinne att säga åt kortet att vara tyst med
/EDIT:

Det finns ju ett par skojiga pinnar såsom A17 GNT Grant PCI use. Hur funkar den? Skulle man kunna låsa den till logiskt 1/0 och på så sätt aldrig godkänna OCI use från den enheten?
Eller A26 IDSEL Initialization Device Select Utan att blivit initad får den säkert inte prata på busen
eller varför inte B37 DEVSEL Device Select Används den för att selecta ett kort eller är det mer komplicerat än så (annars känns det lite väl ISA)

Du avslöja inte hur du tänkt bryta upp ledningarna till kortet.
Seven11

Inlägg av Seven11 »

ok, men jag vet inte om 47+ transistorer blir en så bra lösning... någon som har något annat tips? (som kan styras på digital väg?
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Det verkar som om det inte är helt trivialt att göra en av och påstängningsbar PCI-kortplats.

http://www.binarteknik.se/produkter/2607.phtml
Seven11

Inlägg av Seven11 »

tror inte jag är så sugen på att betala dom summorna för att kunna stänga av/sätta på 1 kort...
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

_Varför_ vill du kunna slå på/av PCI-kort? Är det mest på kul eller har du någon reell nytta av det?
Seven11

Inlägg av Seven11 »

jag håller på med system programmering och då är det bra om man kan testa i olika miljöer, tex som kan jag installera 2 olika gamla soundblaster kort och bara ha igång ett kort i taget utan I/O addresserna krockar (gamla soundblaster kort är förinställda på 220h porten).
Senast redigerad av Seven11 7 januari 2005, 22:12:04, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar