Den intressanta resistansen mellan elektroderna kommer att variera mellan 500 - 5000 ohm, och denna resistans motsvarar RL i bilden.
Pulstransformatorer är relativt billiga, och jag har därför börjat titta på lite sådana lösningar.
Planen är att skicka ut en fyrkantsvåg på ca 100kHz (5V, 50% duty cycle) genom R1 och mäta resultande spänningen över trafon. Idealt ska denna spänning vara maximalt 2,5V in till N1, så att DC-spänningen in till AD-omvandlaren varierar mellan 0 och 2,5V.
Jag har labbat lite med en pulstrafo som jag hittade på jobbet, men inte riktigt kunnat identifiera vilka parametrar som är viktiga...
Denna trafo har en Et-produkt på på 250Vus (i min applikation kommer jag att få en Et-produkt på 25Vus) och induktansen Lp 2,5mH. Lindningsförhållande 1:1.
Ideallt skulle jag ju vilja sätta R1 till RLmax, men detta fungerar ju inte i praktiken eftersom det då går alldeles för lite ström till trafon, vilket resulterar i oandvändbara kurvformer. Om jag tittar på pulstransformatorer med liten induktans har de ju istället en för låg Et-produkt och jag vill inte gärna gå upp högre i frekvens...
Någon som har några tips om hur man kan lösa detta? Eller ska jag ge mig på en helt ny approach?
Skiss på lösning:

EDIT: Eftersom det handlar om en befintlig konstruktion är jag låst till att mäta resistans mellan 2 elektroder, jag kan inte detektera vätskan på något annat sätt.