Levitator [nu med film]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Stinrew
Inlägg: 954
Blev medlem: 20 augusti 2006, 03:14:41
Ort: Motala
Kontakt:

Levitator [nu med film]

Inlägg av Stinrew »

Först såg jag den här tråden, efter det läste jag artikeln på sidan 40 i elektor nr. 1/2008. När jag stod och testade en elektromagnet nere på XP-el kom pagge förbi, och tyckte att det verkade intressant. Längre än så kom vi inte då, för det var lördag och dags för 'lördags buffé' på Mike's. Cirka 2 timmar senare var vi tillbaks från buffén, och både mätta och byggsugna. Medans pagge analyserade kopplingsschemat fixade jag en testuppkoppling, och ~4 timmar senare tjoade vi som ett par lyckliga 5-åringar över våran svävande magnet.

Magneten består av en delad permanentmagnet från en slaktad hårddisk med en fastlimmad M8-bult. Den har även maskeringstejp på ovansidan, detta bara för att minska reflektionerna i metallen.

Den optiska återkopplingen i artikeln bestod av laser. Det saknade vi, men vi kom på en annan lösning som vi tycker är mycket smartare. En reflexdetektor monterad på undersidan av elektromagneten. Då detta arrangemang är monterat på armen till en skrivbordslampa, kan vi flytta på elektromagneten och den svävande dito följer efter.

Nu har vi snyggat till med kretskort och egen strömförsörjning, istället för den första försöksuppkopplingen på kopplingsdäck. Vi har tänkt att den ska vara med när föreningarna visar upp sig under nolle-P för att värva nya medlemmar. Nedan följer några bilder. Jag antar att ni även vill se film på detta, men då jag saknar den funktionen får vi se om pagge kan göra någon när han kommer tillbaks från sin semester.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Stinrew 15 juli 2013, 17:21:48, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Hade varit intresant att testa hur långt avstånd man kan ha den på (Dra på lite extra till elektromagneten 8) )

Riktigt coolt projekt! Har funderat på att göra en sån några gånger, men som vanligt blir det alldrig av :/.. Smart med reflexdetectorn!
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jag vill ha film som bevisar att den funkar! :D

Vad är det för återkoppling? Kontinuerlig (analog) P-reglering? Normalt behöver man nämligen en I-del också för att få det stabilt (och robust).
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jag kan intyga att den fungerar, såg den senast fungerande idag :)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Ovanligt långt avstånd som reflexdetektorn klarar då den ser ut att vara en liten variant, intressant. Själv hade jag tänkt bygga ett reglersystem för att hantera magnetlager för en mycket snabbt snurrande axel, men det får bli ett senare projekt.
laban12
Inlägg: 1199
Blev medlem: 17 april 2008, 16:01:56
Ort: Stockholm

Inlägg av laban12 »

Äh lägg av, man ser ju tydligt trådarna! ;-P

Upp med en film nu, det här var riktigt coolt!! :D
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

>"Ovanligt långt avstånd som reflexdetektorn klarar.."
Jag har många gånger använt den billigaste typen (mycket liten) som finns på ELFA, och med rätt värden på motstånden har jag haft den på i alla fall 2cm avstånd. Fungerar utmärkt trots att den är specifierad för 1mm :)
Användarvisningsbild
HåkanO
Inlägg: 506
Blev medlem: 25 juli 2006, 18:02:45
Ort: Falun

Inlägg av HåkanO »

Tjusigt. Alltid lika imponerande när något svävar fritt. Har försökt halvhjärtat några gånger utan att lyckats. Nu blir man inspirerad ett tag igen.

Nu vill vi se en lysdiod som sitter på bulten och lyser med induktionskraft från elektromagneten :D

Håkan
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

squiz3r: ah, där ser man trodde inte de var så känsliga.
pagge
EF Sponsor
Inlägg: 933
Blev medlem: 15 juni 2004, 00:15:08
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av pagge »

> Jag vill ha film som bevisar att den funkar! :D
Kommer :)

>Vad är det för återkoppling?
Kort svar:
PD, nollställe vid c:a 10Hz.

Långt svar:
Spänning är styrsignal till spolen, men det är strömmen i den som orsakar kraften vilket ger en pol i styrvägen (vid w=R/L). Transistorn fungerar som lokal återkoppling vilket sparkar upp polen till c:a 1khz har jag för mig (simulerat).

Newton 2 ger sen en dubbel oändlig integration (försummar luftmotstånd)

f = m*a
<=>
F(s) = s^2*m*p(s) (p=position)
=>
G(s) = P(s)/F(s) = 1/(m*s^2)

Denna dubbla integration är besvärlig, eftersom den ger en fasvridning på 180 grader, och ren proportionell reglering fungerar inte. D delen i regulaorn lägger som sagt ett nollställe vid 10hz. Detta trycker tillbaka fasvridningen mot 90 grader igen. Åtminståne tills spol-polen vid 1-10khz bryter ner igen, men då har (uppenbarligen då det funkar) loop förstärkningen sjunkit under ett.

Edit:
squiz3r: Just den där magneten går inte att trimma många millimeter till, det behövs en större. Magnetfält avtar ju med kuben på avståndet, har jag för mig så det krävs snabbt stora doningar.

För att få reflexdetektorn att fungera på längre håll måste man nog modulera ljuset, annars dränks det i andra ir-källor som lampor.
Senast redigerad av pagge 3 juli 2008, 10:26:33, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

:tumupp: Snyggt!
Användarvisningsbild
Stinrew
Inlägg: 954
Blev medlem: 20 augusti 2006, 03:14:41
Ort: Motala
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Ojdå, tur att vi inte kollade i databladet innan och såg att fokus låg på 1,3 mm. Då kanske vi inte försökt, och det hade ju varit tråkigt.

Tack för beröm och intresse.

Film önskas ju, så jag tog med mig sm2wmv ner till XP-el tidigare idag. Han filmade ett antal sekvenser som jag klippte ihop till den här filmen. Kroppsdelarna som syns i filmen tillhör mig.

Edit: länk korrigerad.
Senast redigerad av Stinrew 24 november 2010, 22:07:00, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Inlägg av Electricguy »

ashäftigt!! snyggt jobbat :wink:
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6973
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Stinrew
hos mig står det att filmen inte är tillgänglig längre.
Har du tagit bort den?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Varför inte använda den vanliga korta länken, som fungerar? ;)
Skriv svar