Serieinterface till digital manometer.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Serieinterface till digital manometer.

Inlägg av LaRdA »

Jag köpte för ett litet tag sen en digital manometer på ebay från Crystal Engineering som har serieinterface men som kräver ett "RS-232 interface adapter kit".
Min mätare är en "DTG 5000PSI" manualen finns här Länk .pdf om någon är intresserad.

Det jag skulle vilja göra är att lista ut vilken pinout den har samt tillverka interfacet så jag kan försöka kommunicerar med den.
Troligtvis är interfacet relativt enkelt ,men frågan är hur man på lättast sätt kan lista ut pinouten utan att riskera att skada mätaren?
Jag har hittat lite information om en annan produkt av samma tillverkare som också har serie-portsanslutning Länk [pdf].
Där säger dom, om det kan vara till någon nytta :
The interface contains optical isolation, so that there is no direct electrical connection between
he internal circuits and the external RS232 interface. This eliminates the possibility of ground
oops, which may affect the accuracy of measurements. It also presents an electrically dead
connection (vs. live, exposed pins) when the unit is used in areas requiring intrinsic safety.
However, to make this work, power for the port has to be provided by the host computer. Pin 4
DTR) and Pin 7 (RTS) from the host computer supply the power to the interface. They must be
set to opposite voltages. Either pin can be set high providing the other pin is set low.
The interface is configured for 4800 baud, 8 bits, 1 stop and 1 start bit, no parity. This cannot
be changed.
Här är några bilder på mätaren, .jpg ~ca250kb
Typskylt
Framsida
Baksida
Insida1
Insida2
Insida3
Insida4
Insida5
Insida6
Insida7
Resultatet från fabrikskallibreringen
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Ingen som har någon tanke? :D Hade varit fint att kunna koppla den till datorn för att logga trycket,
peter555

Inlägg av peter555 »

Det kan ju vara i stort sett vad som helst i adaptern så det är svårt att säga. Ett interface som jag nyss höll på med såg ut så här.

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 58&start=0
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor

Inlägg av Lindqvist »

Enligt databladet för "Model 30", så är nog kabeln är en enkel rak adapterkabel mellan DB9 och RJ11.

Sättet att driva "Model 30" påminner om hur man spänningssätter optokopplarna i digitala multimeterar som har PC-anslutning. Där sätter man RTS låg och DTR hög för att optokopplarna skall få ström och att RX-TX skall fungera.

Titta längre in i manometern om du ser några optokopplare.

Nedan är ett exempel på ett optointerface för RS232, och där ser du ett antal dioder. Jag ser att ledarna från din kontakt ochså går till ett par dioder vid sidan av kontakten.

Bild

Jag vet inte vem som har gjort schemat eller vart det kommer ifrån, det är bara ett exempel fråm mitt schemabibliotek.
Skriv svar