Köpt 1,5 ton träfräs som ska byggas om, tips tack!!!!
Jo deom förklarar bra men de klickar inte troligen för det är första gången för mig så lite hjälp skadar inte.... Jo de är breakoutkortet som är problemet nu fattar inget
men försöker hela tiden ha ha försöker klura ut vart 5 volten ska in sen alla axlar.... Står juh olika på drivsteget sen olika på breakoutkortet....

Vad jag har kommit fram till nu ser de fungerande ut?
Vad jag tror om 5 plusen på alla 3 drivsteg PUL/DIR 5 + > 5 plus till PUL 5 + och DIR 5 + från pin 17 dom är 5 volt el ska jag ta min externa 5 voltare?
PE är en grund så de kopplar jag från alla steg till GND på breakout kortet.
Hur ska de vara ställt på pinen?
Notes: SW5 ON means CW/CCW (pulse/pulse) mode, and SW5 OFF means PUL/DIR mode. PUL/DIR el?

Vad jag tror om 5 plusen på alla 3 drivsteg PUL/DIR 5 + > 5 plus till PUL 5 + och DIR 5 + från pin 17 dom är 5 volt el ska jag ta min externa 5 voltare?
PE är en grund så de kopplar jag från alla steg till GND på breakout kortet.
Hur ska de vara ställt på pinen?
Notes: SW5 ON means CW/CCW (pulse/pulse) mode, and SW5 OFF means PUL/DIR mode. PUL/DIR el?

-
Nej nej, PE är skydsjord den ska du inte koppla till gnd på BRkortet.
PUL- DIR- ENA- kopplar du till gnd på BRkortet
Sen kopplar du PUL+ DIR+ till vald pinne på BRkortet
ENA+ kopplar du till en +5V så så att stegen aktiveras
Jag skulle gissa på att SW5 ska vara OFF
Edit: ENA behöver man visst inte koppla in utan den är enabled ändå.
Men den kan vara bra att koppla till tex nödstop
PUL- DIR- ENA- kopplar du till gnd på BRkortet
Sen kopplar du PUL+ DIR+ till vald pinne på BRkortet
ENA+ kopplar du till en +5V så så att stegen aktiveras
Jag skulle gissa på att SW5 ska vara OFF
Edit: ENA behöver man visst inte koppla in utan den är enabled ändå.
Men den kan vara bra att koppla till tex nödstop
Nu är allt ihop kopplat och de funkar som de ska men nu är frågan hur ställer man in i mach 3 så man kan börja? laddade en test sak i mach 3 sen start men funkade inte sen testade jag wizard och skulle göra en sak men nej. Har inte lekt med mach 3 något än så man måste juh börja så man kommer i gång 
Emergency mode active press reset sen när jag trycker på den blir de och stå vid error att External Estop Requested något jag har missat känner jag?

Emergency mode active press reset sen när jag trycker på den blir de och stå vid error att External Estop Requested något jag har missat känner jag?
-
Tittade på det där jippot på tevän.
Har du kollat så att du ställt in rätt port i mach 3 antagligen har du missat en 1:a någonstans som de flesta av oss här inne som slitit i sitt hår
Sen med dom där drivarna och den kopplingen så måste du se till att dom är aktivt höga, jag minns inte om man kryssade i active low eller high men dom ska vara high annars så kommer det inte heller att funka. Om det är så att motorn går åt fel håll så får du skifta motorkablarna istället.
Har du kollat så att du ställt in rätt port i mach 3 antagligen har du missat en 1:a någonstans som de flesta av oss här inne som slitit i sitt hår

Sen med dom där drivarna och den kopplingen så måste du se till att dom är aktivt höga, jag minns inte om man kryssade i active low eller high men dom ska vara high annars så kommer det inte heller att funka. Om det är så att motorn går åt fel håll så får du skifta motorkablarna istället.
Har gått igenom allt men dom rör sig inte ur fläcken allt dom gör är att hålla hållmoment när man startar dom sen kanske dom durra till lite lätt när man startar windows sen händer det inget i mach 3 hur jag än gör
Tagit lite felsöknings bilder, har jag missat något? Tar fler om någon kan hjälpa mig ? är inte breakoutkortet felkopplat?, såg att man kan koppla in det på fler sätt.

Tagit lite felsöknings bilder, har jag missat något? Tar fler om någon kan hjälpa mig ? är inte breakoutkortet felkopplat?, såg att man kan koppla in det på fler sätt.

Hehe, börjar du lacka ur så pass att du sitter beredd med tändvätskan
Om det stämmer som Jim skriver verkar dina portar vara felkonfade, dina är satta som aktiv låg istället för aktiv hög...
Edit: Men Jim hur går dina tankar här? Jag skulle ha tolkat det som att när PUL+ har 5V och PUL- har GND så öppnar optokopplaren vilket skulle innebära att porten faktiskt ska ha "active high" och inte låg?
/PeterH

Edit: Men Jim hur går dina tankar här? Jag skulle ha tolkat det som att när PUL+ har 5V och PUL- har GND så öppnar optokopplaren vilket skulle innebära att porten faktiskt ska ha "active high" och inte låg?
/PeterH
Ser en laptop på bilden.....funkar Mach3 över huvud taget?
En del laptops har problem med Mach3 och en del lämnar bara 3.3V på parallelporten vilket kanske inte räcker för att aktivera optokopplaren i dina drivare.
Om du har en multimeter så mät mellan jord och den pinne du har som DIR till en axel. När du joggar åt ena hållet ska du ha ca 5V där och när du joggar åt andra hållet ska du ca 0V där. Om det är närmre 3.3V än 5V så KAN det vara ett problem, om det inte ändrar sig alls när du byter håll så är det nått med inställningarna i Mach3.
Om du går till Diagnostics-fliken i Mach3, vad står det i rutan under Pulse frequency? När du försöker jogga motorn, "räknar" DRO'n för respektive axel i Mach3 då eller står dom kvar på 0.000?
Håll ut - det ordnar sig!
En del laptops har problem med Mach3 och en del lämnar bara 3.3V på parallelporten vilket kanske inte räcker för att aktivera optokopplaren i dina drivare.
Om du har en multimeter så mät mellan jord och den pinne du har som DIR till en axel. När du joggar åt ena hållet ska du ha ca 5V där och när du joggar åt andra hållet ska du ca 0V där. Om det är närmre 3.3V än 5V så KAN det vara ett problem, om det inte ändrar sig alls när du byter håll så är det nått med inställningarna i Mach3.
Om du går till Diagnostics-fliken i Mach3, vad står det i rutan under Pulse frequency? När du försöker jogga motorn, "räknar" DRO'n för respektive axel i Mach3 då eller står dom kvar på 0.000?
Håll ut - det ordnar sig!