Överföra signal och strömmatning över två ledare...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
laban12

Överföra signal och strömmatning över två ledare...

Inlägg av laban12 »

Jag ska ha en "flödesmätare" nere i pumphuset på landet.

På pumpaxeln fäster jag en liten magnet och en hallsensor vilken lämnar TTL ut.

När jag grävde 200 meter ner till pumphuset förra sommaren så lade jag i lite extra kabel för framtida behov... dum som jag var la jag naturligtvis i för lite kabel. (hade inte mer på landet och orkade inte kvista iväg och köpa mer utan lade i det jag hade och skottade igen...)

Så till den här lösningen har jag bara ETT par kvar i en tp-kabel, och det ska strömmata sensorn och kunna skicka en signal tillbaka. Dvs, PLUS - GND - DATA, på två kablar.

Signalen från sensorn är förhållandevis lågfrekvent, ska jag modulera upp den i frekvens och överlagra på pluslinan - eller finns det något smartare sätt?

Blir det för mycket jobb att köra på TPn så får jag väl fundera över radio, eller modifiera något annat som redan går i kabeln... men det blir lite stök... så om någon har en intelligent ide om att köra det över det befintliga paret så är jag idel öra! :)
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Ett annat sätt utan att behöva överlagra är att köra liknande 4-20mA strömslingor. Du kan ju välja högre strömmar om du behöver och låta t.ex. en 0:a vara under 20mA och en etta över 40mA eller så.

Att stjäla mer ström från linan är ju bara att ha en mosfet och ett motstånd.

Edit: antar att flödesmätaren ger pulser ut och då behöver du ingen processor där för skapa två olika stora strömmar. I andra änden så kan du mäta strömmen med ett shutmotstånd och en microcontroller.
Senast redigerad av Micke_s 15 maj 2008, 12:04:27, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Ett relativt enkelt sätt borde väl vara att helt enkelt låta TTL-utgången driva en transistor som i sin tur bränner bort ett 10-tal mA genom ett motstånd (eller liknande). Då kommer strömförbrukningen att pulsera i takt med att axeln snurrar. Strömförbrukningen mäter du relativt enkelt med ett litet shuntmotstånd och kan på så sätt detektera pulserna.

Edit: Sen som vanligt... Men det verkar ju onekligen som det här är ett lyckat sätt.

Edit 2: Micke_s: Men det måste väl också ses som en typ av överlagring?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Kan bara hålla med: en strömslinga!

Då det inte framgår vilken hallsensor som använda ser jag för mig en 5V-version.

I det läge hade jag matat med 12V som utgångsläge, haft en 78L05 vid sensorn och en N-MOSFET med ett belastningsmotstånd. Det "hela" sittande "bakom" en diodbrygga, det skyddar mot felpolarisering.

I andra ändan (mottagaren) hade jag matat med 12V, + direkt ut till kabeln och returen hade jag kopplat till GND via ett motstånd. Detta motstånd ska räknas ut rätt men sedan hade jag tagit en NPN-transistor och skickat signalen in på basen via ett RC lågpassfilter, på kollektorn ville jag då få fina och tydliga pulser.

Såklart ska det till lite pull-up och avkoppling men det ingår ju alltid.
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

OM du behöver fler kablar så kan du väll alltid knyta i och dra i fler?
Dvs om du använt tillräckligt stor(t) slang/rör, för det har du väll i alla fall?

/ Tompa
laban12

Inlägg av laban12 »

Eh, naturligtvis ligger allt i ett rör... *host* men... det...eeeeh... går ändå inte att dra nya tåtar *host* eeeh för att.... en speciell anledning. *host*

Strömslinga låter ju som en populär lösning, inte dumt alls.
Jag ska ta och labba lite på det!!

Smart!
Skriv svar