Sunkdimmer...
Ja se på fan! Här letar man igenom hela cyberrymden med google i hopp om att få hitta en empirisk kurva visande en glödlampas ljusstyrka som funktion av spänningen. Vad hittar man? Trehundra laborationsanvisningar, men ingen graf
Tittar i Elfas faktasidor. En underbar graf!
Den säger att en glödis lyser med halva ljusstyrkan vid ca 82% av märkspänningen. Strömmen är ca 90% här, vilket ger att resistansen för en 60-wattare blir 803 Ohm.
Trollar jag lite med siffrorna så får jag den önskade seriekapacitansen till 220 µF. Kvalitén på detta trolleri vågar jag däremot inte garantera vid de en tidpunkt som denna
Edit: Hmm, kvalitén, ja... (rättade en liiiiten felräkning)

Tittar i Elfas faktasidor. En underbar graf!
Den säger att en glödis lyser med halva ljusstyrkan vid ca 82% av märkspänningen. Strömmen är ca 90% här, vilket ger att resistansen för en 60-wattare blir 803 Ohm.
Trollar jag lite med siffrorna så får jag den önskade seriekapacitansen till 220 µF. Kvalitén på detta trolleri vågar jag däremot inte garantera vid de en tidpunkt som denna

Edit: Hmm, kvalitén, ja... (rättade en liiiiten felräkning)
Det kan ju faktiskt finnas en anledning till att jag aldrig har sett din lösning med en kondensator när det gäller effektreglering 50Hz ~100W. För småsignaler är det ju ofta använt som högpassfilter.
Andra metoder:
Effektmotstånd i serie, varmt, dyrt, ej energieffektivt (om man inte behöver värma upp huset)
Transformator, dyrt?, tveksam energieffektivitet.
Diod, halvvågslikriktare kan ge flimmer.
Switchning med triac eller transistor.
För att göra det du vill kan man klara sig med en triac, en diac, en resistor och en kondensator. Det är det minimala antalet komponenter om du har ont om plats. Tyvärr kan den ge upphov till en del högfrekventa störningar.
En sökning på google med orden "triac" och "dimmer" ger massor av träffar med scheman.
Andra metoder:
Effektmotstånd i serie, varmt, dyrt, ej energieffektivt (om man inte behöver värma upp huset)
Transformator, dyrt?, tveksam energieffektivitet.
Diod, halvvågslikriktare kan ge flimmer.
Switchning med triac eller transistor.
För att göra det du vill kan man klara sig med en triac, en diac, en resistor och en kondensator. Det är det minimala antalet komponenter om du har ont om plats. Tyvärr kan den ge upphov till en del högfrekventa störningar.
En sökning på google med orden "triac" och "dimmer" ger massor av träffar med scheman.
- grapetonix
- grapetonix
En kondensator i serie med lampan är ju optimalt, så länge det
inte gäller att man ska kunna reglera effekten. Utan en fast effektdämpning.
en kondensator ger "ingen" som helst effektförlust förrutom den reaktiva, dvs avger ingen värme. Resevation för ingen då det alltid finns lite ESR i en konding.
Jag skulle kalla det kapacitiv spänningsdelning.
och inte HP-filter.
Jag får det till 201.25 V över lampan för att ljusstyrkan ska halveras.
Antar att ljusstyrke-kurvan i Elfa tar hänsyn till ögats upplevelse av ljus.
Då får jag det till att kondensatorn ska vara 6.52 µF.
Fasförskjutningen är då -28.955.. grader.
Dock bortser jag från eventuella induktanser i glödlampan.
Och ser den som helt resistiv. Har du möjlighet att mäta upp induktansen
i en 60W glödlampa som kan man räkna vidare på det.
Dock undrar jag hur iduktansen påverkas när glödtråden blir varmare.
inte gäller att man ska kunna reglera effekten. Utan en fast effektdämpning.
en kondensator ger "ingen" som helst effektförlust förrutom den reaktiva, dvs avger ingen värme. Resevation för ingen då det alltid finns lite ESR i en konding.
Jag skulle kalla det kapacitiv spänningsdelning.
och inte HP-filter.
Jag får det till 201.25 V över lampan för att ljusstyrkan ska halveras.
Antar att ljusstyrke-kurvan i Elfa tar hänsyn till ögats upplevelse av ljus.
Då får jag det till att kondensatorn ska vara 6.52 µF.
Fasförskjutningen är då -28.955.. grader.
Dock bortser jag från eventuella induktanser i glödlampan.
Och ser den som helt resistiv. Har du möjlighet att mäta upp induktansen

Vad tycker elbolagen om man har för stor reaktiv effekt?
Det börjar bli lite sent så någon får väl rätta mig imorgon. Induktansen borde vara rätt oberoende av temperaturen eftersom den beror på ledarens utformning, den väg elektronerna tar som i sin tur inducerar ett magnetiskt fält. Temperaturändringen kan ju göra att formen ändras.
Tre faktorer som inte påverkar i lampfallet, men ändå. Om man har en spole med en järnkärna så är permeabiliteten starkt temperaturberoende, vilket påverkar magnetfältet. Virvelströmmar i kärnan värmer densamma och ger effektförluster. Vid höga frekvenser gör skineffekten att induktansen minskar något.
En induktans på 100mH skulle motsvara c:a 30Ohm och en lampa är väl på några hundra (resistiva) ohm så isåfall borde induktansen vara försummbar. 100mH är väl en rätt stor spole, en glödlampa borde väl inte kunna få så stor induktans?Johan.o skrev:Har du möjlighet att mäta upp in duktansen
ett annat sätt att sänka medeleffekten i en glödlampa eller väremelement som inte har för stor effekt är om man sätter en diod i serie med den
lite mindre att bygga in
som vanligt gäller 230V ac och att man annvänder rätt spänningstålighet på dioden
har annvänt detta i en bastu som hadde felmonterad lampa,
lite mindre att bygga in
som vanligt gäller 230V ac och att man annvänder rätt spänningstålighet på dioden
har annvänt detta i en bastu som hadde felmonterad lampa,
-
- Kontakt: