har en 24v DC motor på 300watt
Tänkte köra den på 12v och "antog" att den drar samma ström, så borde bli halva effekten?
Far min sa att det kanske blir 1/4 del bara dock, hur ligger det till?
24v DC motro driven med 12v
- Anahka1975
- Inlägg: 1301
- Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
- Ort: Säffle
- prototypen
- Inlägg: 11107
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Det blir halva varvtalet och då även halva mot EMK:n så strömmen kommer väl att sjunka en del men inte till hälften, rätt svar: effekten torde hamna mellan en fjärdedel och hälften (mera mot hälften)
Protte
Protte
Senast redigerad av prototypen 27 april 2008, 21:17:59, redigerad totalt 1 gång.
- prototypen
- Inlägg: 11107
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Anaka och MM, motorn är inte enbart resistiv eller induktiv, man måste se på mot-EMK också.
Jag har en servomotor i mina byggen och den behöver 0,5 A för att överhuvud taget röra sig, höjer jag spänningen så börjar den rotera men drar fortfarande 0,5 A. Med högre spänning så ökar strömmen lite PGA ökade friktionsförluster.
Protte
Jag har en servomotor i mina byggen och den behöver 0,5 A för att överhuvud taget röra sig, höjer jag spänningen så börjar den rotera men drar fortfarande 0,5 A. Med högre spänning så ökar strömmen lite PGA ökade friktionsförluster.
Protte
- Anahka1975
- Inlägg: 1301
- Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
- Ort: Säffle
hade motorn varit 'perfekt' supraledande så hade halva spänningen gett halva motorvarvtalet - och varit oändligt stark (så länge det fins tillräklig ström)
I praktiken är det inte så. Om man inte råkar ut för kärnmättnad och annat som begränsar styrkan så får du ett effektmaximum när spänningsfallet över inre resistansen ger spänning motsvarande halva matningsspänningen (och halva varvtalet gentemot tomgång) - med 1.92 Ohm i inre resistans (låter lite högt tycker jag) så inträffar det vid 6V/1.92 Ohm = 3.25 Ampere - vid denna ström så blir det 18.75 Watt i form av värme i motorn och lika mycket går ut på axeln som mekanisk energi (lager och borstfriktionsförluster ej inräknade) .
Strömmen påverkar direkt momentet enligt F=BIL, känner man motorns 'BL-faktor' så kan man räkna ut momentet för en viss ström - genom att mäta styrkan hur mycket motorn orka 'dra' vid en viss strömstyrka så kan man mäta fram motorns BL-faktor
protypens: 0.5 A krävdes för att skapa moment nog att övervinna rotationsfriktionen - när spänningen höjdes så ökade inte rotationsfriktionen trots högre varvtal och därmed ökade inte strömmen med ökad spänning som man annars tänker sig när det gäller motstånd.
Spänningen minus spänningsfallet över den inre resistansen (som beror på strömmen) bestämmer hur fort motorn roterar. En motor med högre inre resistans tappar varvtalet fort vid ökad belastning, medans en motor med mycket låg inre resistans behåller varvtalet hyffsat stabilt även vid ganska stora laständringar.
I praktiken är det inte så. Om man inte råkar ut för kärnmättnad och annat som begränsar styrkan så får du ett effektmaximum när spänningsfallet över inre resistansen ger spänning motsvarande halva matningsspänningen (och halva varvtalet gentemot tomgång) - med 1.92 Ohm i inre resistans (låter lite högt tycker jag) så inträffar det vid 6V/1.92 Ohm = 3.25 Ampere - vid denna ström så blir det 18.75 Watt i form av värme i motorn och lika mycket går ut på axeln som mekanisk energi (lager och borstfriktionsförluster ej inräknade) .
Strömmen påverkar direkt momentet enligt F=BIL, känner man motorns 'BL-faktor' så kan man räkna ut momentet för en viss ström - genom att mäta styrkan hur mycket motorn orka 'dra' vid en viss strömstyrka så kan man mäta fram motorns BL-faktor
protypens: 0.5 A krävdes för att skapa moment nog att övervinna rotationsfriktionen - när spänningen höjdes så ökade inte rotationsfriktionen trots högre varvtal och därmed ökade inte strömmen med ökad spänning som man annars tänker sig när det gäller motstånd.
Spänningen minus spänningsfallet över den inre resistansen (som beror på strömmen) bestämmer hur fort motorn roterar. En motor med högre inre resistans tappar varvtalet fort vid ökad belastning, medans en motor med mycket låg inre resistans behåller varvtalet hyffsat stabilt även vid ganska stora laständringar.
