Förlänga insprutningstid
Förlänga insprutningstid
Jag håller på att bygga om bilen till etanoldrift.
Och behöver bygga en krets som kan förlänga
insprutningstiden med ca 30%.
Helst justerbar ,ett vred för 4 drivsteg.
Varje insprutare har en egendrivkrets (4st)
och är minusstyrda (12v )och är på 13ohm.
Dom har en öpningstid mellan 3-20 ms.
Alla ideer motages tacksamt.
Och behöver bygga en krets som kan förlänga
insprutningstiden med ca 30%.
Helst justerbar ,ett vred för 4 drivsteg.
Varje insprutare har en egendrivkrets (4st)
och är minusstyrda (12v )och är på 13ohm.
Dom har en öpningstid mellan 3-20 ms.
Alla ideer motages tacksamt.
Du vill alltså ersätta drivkretsarna för insprutningsmunstyckena med din egen version? Det förutsätter att du har full koll på hur de är uppbyggda i original samt på alla in/ut-signaler (inte för att jag vet hur det ser ut..).
Skulle ett alternativ kunna vara att bara helt sonika tjuva in sig på signalen som öppnar ventielerna och förälänga den triggande pulsen med en bestämd andel?
Skulle ett alternativ kunna vara att bara helt sonika tjuva in sig på signalen som öppnar ventielerna och förälänga den triggande pulsen med en bestämd andel?
Om man vill ha en procentuell förlängning på 30% kan det väl i princip fungera att göra som följer.
När pulsen startar, trigga igång en räknare som räknar upp med 1 med en tillräcklig hög frekvens för att få tillräcklig noggrannhet (kanske ett tiotal kHz?).
När pulsen slutar, räkna ner räknevärdet ovan men med steg om 3.
Låt din egen genererade puls vara hög så länge räkningen pågår.
När pulsen startar, trigga igång en räknare som räknar upp med 1 med en tillräcklig hög frekvens för att få tillräcklig noggrannhet (kanske ett tiotal kHz?).
När pulsen slutar, räkna ner räknevärdet ovan men med steg om 3.
Låt din egen genererade puls vara hög så länge räkningen pågår.
Det är ju ett litet perfekt projekt för en liten mikroprocessor. Från styrboxen så kopplar du in din mikro istället och den öppnarspridarna i samma ögonblick som originalpulsen. Sedan räknar den typ 1-256 på pulsen och lägger sedan till en tredjedel och håller kvar spridarna i öppet läge.
Men jag måste tyvärr göra dig besviken på att det inte är så enkelt. Du har ett återkopplat system med lambda sonden. Vid normal körning (delast)så blandar väl motorn fetare och du behöver inte lägga till 30% ? Utan det är väl på fullgas då den blandar efter mappen som du behöver förlänga pulserna? I såfall kan du låta din krets fungera när lambda värdet går ifrån 1.0 (dvs när styrboxen blandar efter map) och vila vid rätt lambda värde.
Jag har sett tester på bilar som dom har konverterat till etanoldrift. Vissa med turbo har fått ut mera effekt samtidigt som bränsleförbrukningen inte ökat så mycket som man kunde anta att den skulle göra. Dvs bränslekostnaden har minskat. Antar på att det beror på en bättre förbränning. Den klara nackdelen har varit startproblem vid typ -20grader.
Mikael
Men jag måste tyvärr göra dig besviken på att det inte är så enkelt. Du har ett återkopplat system med lambda sonden. Vid normal körning (delast)så blandar väl motorn fetare och du behöver inte lägga till 30% ? Utan det är väl på fullgas då den blandar efter mappen som du behöver förlänga pulserna? I såfall kan du låta din krets fungera när lambda värdet går ifrån 1.0 (dvs när styrboxen blandar efter map) och vila vid rätt lambda värde.
Jag har sett tester på bilar som dom har konverterat till etanoldrift. Vissa med turbo har fått ut mera effekt samtidigt som bränsleförbrukningen inte ökat så mycket som man kunde anta att den skulle göra. Dvs bränslekostnaden har minskat. Antar på att det beror på en bättre förbränning. Den klara nackdelen har varit startproblem vid typ -20grader.
Mikael
Hej på delast så klarar den bara att hålla rätt blandning
upp till 40% E85.
Sen går den magert både på fullgas och delast.
Så det behövs längre tider från tomgång till fullgas.
Alternativ 2 är att montera 1 extra spridare .
Och då behöver jag ett extra drivsteg som drivs av en av dom andra
spridarnas styrsignal.
upp till 40% E85.
Sen går den magert både på fullgas och delast.
Så det behövs längre tider från tomgång till fullgas.
Alternativ 2 är att montera 1 extra spridare .
Och då behöver jag ett extra drivsteg som drivs av en av dom andra
spridarnas styrsignal.