Detektera trasig slinga till automatisk gräsklippare
Detektera trasig slinga till automatisk gräsklippare
Tänk er en automatisk gräsklippare liknade t.ex Husqvarna Automower med begränsningsslinga utlagd i trädgården. Också får man avbrott på slingan. Hur ska man hitta platsen för avbrottet?
En lösning är naturligtvis att mäta resistansen på en känd längd av kabeln och sedan applicera den formeln omvänt på ett uppmätt värde på den utplacerade kabeln. Nackdelen är att det är svårt att få någon bra noggrannhet på det.
Då det är avbrott så går det ju inte att använda den som en sluten slinga. Min tanke vara snarare att använda den kapade kabeln som någon form av primitiv antenn för att sedan kunna följa den ungefärliga vägen runt med någon form av detektor för att slutligen hitta ganska precis var det tar slut.
Någon som har idéer på lämpliga frekvenser och detekteringskrets? Alternativt om det finns andra sätt att lösa det.
En lösning är naturligtvis att mäta resistansen på en känd längd av kabeln och sedan applicera den formeln omvänt på ett uppmätt värde på den utplacerade kabeln. Nackdelen är att det är svårt att få någon bra noggrannhet på det.
Då det är avbrott så går det ju inte att använda den som en sluten slinga. Min tanke vara snarare att använda den kapade kabeln som någon form av primitiv antenn för att sedan kunna följa den ungefärliga vägen runt med någon form av detektor för att slutligen hitta ganska precis var det tar slut.
Någon som har idéer på lämpliga frekvenser och detekteringskrets? Alternativt om det finns andra sätt att lösa det.
Kan du inte bara ta gräsklipparen och sätta på den och låta den köra i riktning mot var tråden borde vara, svänger den så är tråden hel. Du får då flytta den en bit och prova igen.
Det finns ingen indikering på gräsklipparen att den känner av en gränssignal?
Annars säljer kjell & co en kabelföljare med tonsändare som är ganska effektiv.
Den kan säkert detektera orginalsignalen med, om man inte kan koppla loss slingan och ansluta den medföljande signalgeneratorn.
Det finns ingen indikering på gräsklipparen att den känner av en gränssignal?
Annars säljer kjell & co en kabelföljare med tonsändare som är ganska effektiv.
Den kan säkert detektera orginalsignalen med, om man inte kan koppla loss slingan och ansluta den medföljande signalgeneratorn.
Om gräsklipparen detekterar att slingan inte är hel så ställer den sig bara med felindikering så det verkar inte funka att använda den som detektor när det är avbrott. Nej, det finns ingen indikering.
Ok. Tack! Ska kolla tonsändaren. Dom funkar alltså utan absolut kontakt med den detekterade kabeln?
Edit: Antar att det är 38098 som du menar?
Ok. Tack! Ska kolla tonsändaren. Dom funkar alltså utan absolut kontakt med den detekterade kabeln?
Edit: Antar att det är 38098 som du menar?
Jo det var det, den var ju bara "lite" dyr... (köpte den åt jobbet när jag drog om nätverk och telefoni...)
Den funkar(mottagaren) med några cm mellanrum, så det är lite svårt att veta exakt vilken kabel man följer i en knippe... (sändaren måste ju såklart ha kontakt med en ledare, det behöver inte vara nån slinga)
Den funkar(mottagaren) med några cm mellanrum, så det är lite svårt att veta exakt vilken kabel man följer i en knippe... (sändaren måste ju såklart ha kontakt med en ledare, det behöver inte vara nån slinga)
Bra! Det är väl ungefär det avståndet som behövs på ett ungefär. Kan man bara följa från "början" så behöver man ju aldrig komma mer än ett par centimeter bort förrän man är vid avbrottet.
Vid närmare tanke så borde vi ju ha såna på jobbet också. Eller rättare sagt montörerna som är ute och drar kabel. Jag får kolla det!
Vid närmare tanke så borde vi ju ha såna på jobbet också. Eller rättare sagt montörerna som är ute och drar kabel. Jag får kolla det!
En tidsdomänreflektometer skulle kanske vara overkill? 
http://en.wikipedia.org/wiki/Time_domain_reflectometer
http://en.wikipedia.org/wiki/Time_domain_reflectometer