Termometer på LCD monitor
Termometer på LCD monitor
Fick precis en liten idé som ploppade upp i mitt huvud.
Har byggt en liten hemmabio och i bion har jag en liten LCD display.
Det vore fräckt om man kunde fu upp lite status på displayen: typ inne/utetemperatur osv.
Finns det något "enkelt" sätt att lösa detta på?
Bilder på bygget finns här:
LÄNK
Har byggt en liten hemmabio och i bion har jag en liten LCD display.
Det vore fräckt om man kunde fu upp lite status på displayen: typ inne/utetemperatur osv.
Finns det något "enkelt" sätt att lösa detta på?
Bilder på bygget finns här:
LÄNK
Senast redigerad av Soap 31 maj 2004, 16:28:17, redigerad totalt 1 gång.
Snyggt bygge! Det är detta som borde kallas hemmabio!
Hur styrs LCDn? Den enda lösningen är nog att låta den styras av en mikrokontroller som tar in informationen från några tempsensorer och skriver ut det på LCDn. Men om du redan har en befintlig stryrning till LCDn så kan det bli svårt att samordna...
OT: Maffig baslåda! 854l är inte att leka med!

Hur styrs LCDn? Den enda lösningen är nog att låta den styras av en mikrokontroller som tar in informationen från några tempsensorer och skriver ut det på LCDn. Men om du redan har en befintlig stryrning till LCDn så kan det bli svårt att samordna...
OT: Maffig baslåda! 854l är inte att leka med!

Jag mailade sf angående stolarna i biosalongerna, detta var svaret jag fick:
Hammarlinds i Älvsjö är det företag som levererar stolar till oss och till
AMC. De säljer bland annat de stolar som sitter på Filmstaden Råsunda och
Kista, av märket Figueras. Jag vill minnas att de kostar kring 1700.- styck
och finns i mängder av varianter med olika rygg- och armstöd, färger och
stoppning.
Hammarlinds i Älvsjö är det företag som levererar stolar till oss och till
AMC. De säljer bland annat de stolar som sitter på Filmstaden Råsunda och
Kista, av märket Figueras. Jag vill minnas att de kostar kring 1700.- styck
och finns i mängder av varianter med olika rygg- och armstöd, färger och
stoppning.
Borde man inte kunna läsa in ut-signalen från den befintliga styrenheten till en microcontroller, som modifierar signalen innan den skickas till LCDn?$tiff skrev: Men om du redan har en befintlig stryrning till LCDn så kan det bli svårt att samordna...
Jag kan inget om LCDer, var bara en liten tanke.
Btw, cool hemmabio

Tack för all positiv kritik 
LCD´n får vanlig Kompositsignal från förstärkaren. enklast möjliga.
Det enda LCD´n används till idag är att visa statusen på förstärkaren.
Det som krävs är alltså nån form av tempsensor ( gärna 2-3 st) som kan skicka sin info via Komposit. Hur man kopplar in den är ju valfritt; antingen ett växlande relä som växlar mellan visning av Förstärkaren/ temperaturen.
Eller så kopplar man in signalen i förstärkaren och får då möjlighet till "OSD overlay" man kan då se båda 2 samtidigt.

LCD´n får vanlig Kompositsignal från förstärkaren. enklast möjliga.
Det enda LCD´n används till idag är att visa statusen på förstärkaren.
Det som krävs är alltså nån form av tempsensor ( gärna 2-3 st) som kan skicka sin info via Komposit. Hur man kopplar in den är ju valfritt; antingen ett växlande relä som växlar mellan visning av Förstärkaren/ temperaturen.
Eller så kopplar man in signalen i förstärkaren och får då möjlighet till "OSD overlay" man kan då se båda 2 samtidigt.
Knuffar upp min dammiga gamla tråd lite.
Vintern är här och temperaturerna varierar kraftigt.
Det pratades om microkontroller osv.
Kan någon vänlig själ designa ett litet schema?
Jag är novis när det gäller konstruktion, men själva byggnationen ska jag nog klara av.
Går det att på något sätt programmera en microkontroller så att den skriver ut texten "ute-temperatur" följt av värdet på sensorn
helst vill jag ha en svart bakgrund och vit text.
Önskvärt vore oxå att ha flera möjligheter till "ingångar" på kontrollern så man kan visa status för tex tilluftsfläkt. (på/av.)
Vintern är här och temperaturerna varierar kraftigt.
Det pratades om microkontroller osv.
Kan någon vänlig själ designa ett litet schema?
Jag är novis när det gäller konstruktion, men själva byggnationen ska jag nog klara av.
Går det att på något sätt programmera en microkontroller så att den skriver ut texten "ute-temperatur" följt av värdet på sensorn
helst vill jag ha en svart bakgrund och vit text.
Önskvärt vore oxå att ha flera möjligheter till "ingångar" på kontrollern så man kan visa status för tex tilluftsfläkt. (på/av.)
-
måste bara berömma för ett mycket snyggt bygge. jag hadde en jobbar kompis en gång i tiden å han hadde oxå byggt en riktigt hemma bio. men han va lite överdriven, tex så köpte han en ny duk, sen när han monterade upp den upptäckte han att det fick plats en 1" större duk så han bytte igen..
duken va ca 100" om jag inte minns helt fel
hur mycket kostade bygget totalt?
jag vet iaf vad jag ska bygga när jag skaffar hus
men men.. det va kke lite(eller mycket) offtopic
enklast kke är att skaffa en till lcd.. det där med komposit styrning till lcden du har vore trevligt å veta hur det funkar.. jag har aldrig sett nåt sånt.. jag håller själv på med å koppla lcder till datorn. håller på å leta efter nåt smidigt sätt å koppla en lcd till usb porten men jag hittar inget vidare.
hmm.. funderar lite.. kan man tänka sig att du menar att du vill ha en till lcd? fast en med svart bakgrund å vit text?
jag kan skaffa billiga lcder som har blå bakgrund å vit text, både 128*64 grafiska (styrchip KS0107) och 4*20, 4*40, 2*20, 2*40, 2*16 och 1*16 (styrchip HD44780)
mejla mig på jim@gizmodd.com om du är intresserad
ska testa å koppla bort backlighten på min 128*64 å kolla hur den lyser då..

hur mycket kostade bygget totalt?
jag vet iaf vad jag ska bygga när jag skaffar hus

men men.. det va kke lite(eller mycket) offtopic
enklast kke är att skaffa en till lcd.. det där med komposit styrning till lcden du har vore trevligt å veta hur det funkar.. jag har aldrig sett nåt sånt.. jag håller själv på med å koppla lcder till datorn. håller på å leta efter nåt smidigt sätt å koppla en lcd till usb porten men jag hittar inget vidare.
hmm.. funderar lite.. kan man tänka sig att du menar att du vill ha en till lcd? fast en med svart bakgrund å vit text?
jag kan skaffa billiga lcder som har blå bakgrund å vit text, både 128*64 grafiska (styrchip KS0107) och 4*20, 4*40, 2*20, 2*40, 2*16 och 1*16 (styrchip HD44780)
mejla mig på jim@gizmodd.com om du är intresserad
ska testa å koppla bort backlighten på min 128*64 å kolla hur den lyser då..
Det är nog inte helt enkelt men här finns en del ifo om hur du kan lösa det
http://www.rickard.gunee.com/projects/v ... /howto.php
http://www.rickard.gunee.com/projects/v ... /howto.php