lysdiod med variabel spänning
lysdiod med variabel spänning
Hejsan.
Jag ska ha en kontroll lampa där det är variabel spänning.
skulle hällre vilja ha en diod men blir ju svårt med rätt motsånd efter som spänningen är mellan 1 och 24 v.
Undrar om någon har lite tips och ideer.
Mvh Anders
Jag ska ha en kontroll lampa där det är variabel spänning.
skulle hällre vilja ha en diod men blir ju svårt med rätt motsånd efter som spänningen är mellan 1 och 24 v.
Undrar om någon har lite tips och ideer.
Mvh Anders
-
Mindmapper
Hade spänningen hållit sig från runt 2 - 3 V och upp så hade en konstantströmsgenerator gjort så att du fått ett mer eller mindre jämt ljus från lysdioden oavsett inspänning och det är bara fyra komponenter man behöver till en sådan. Men om spänningen är som du säger så låg som bara 1 V så blir det problem för lysdioder behöver en lite högre spänning än så för att börja leda ström/lysa och då blir det lite mer jobb att ordna detta.
-
Mindmapper
jag vill att dioden ska indikera om det är spänning till en magnet och styrkan i magneten styrs av spänningen/strömmen. den styrs av max 24v är inte säker på om det är någon magnetism vid noll. Spänningen till magneten är den som finns.
Men så fort magneten är påverkad vill jag att dioden ska lysa.
tror att konstantströmsgenerator kanske skulle funka får gärna utveckla lite. tittade på elfas art nr:73-014-68 skulle kanske funka om man kopplade enligt schema/bild 9 i RoHS.
Mvh Anders
Men så fort magneten är påverkad vill jag att dioden ska lysa.
tror att konstantströmsgenerator kanske skulle funka får gärna utveckla lite. tittade på elfas art nr:73-014-68 skulle kanske funka om man kopplade enligt schema/bild 9 i RoHS.
Mvh Anders
-
Rolf Zetterberg
Kanske är jag lite trög i skallen,men jag tycker nog att det fortfarande är lite oklart vad det handlar om,Anders.Är verkligen spänningen fram till solenoiden(anta att det handlar om en sådan)så varierande?Man brukar nämligen inte designa så,utan antingen finns ingenting eller så släpper man på full kräm,dvs 24V.Det gör man för att den inte ska ligga och "klappra".
Vill man ha en indikering just när den drar,då är det ju bara att koppla ett lämpligt seriemotstånd till en lysdiod över 24-volten.
Om du vill ha en indikering på att den fysiskt verkligen drar,så finns ju massor av möjligheter.En mikroswitch,en fotocell,bla bla....
Vill man ha en indikering just när den drar,då är det ju bara att koppla ett lämpligt seriemotstånd till en lysdiod över 24-volten.
Om du vill ha en indikering på att den fysiskt verkligen drar,så finns ju massor av möjligheter.En mikroswitch,en fotocell,bla bla....
det är en prop ventil som öppnar olika mycket beroende av strömmen. jag vet inte riktigt min värdet för att öppna men max volt är 24v. opåverkad är det noll, sen när man vill öppna den olika mycket så blir det ett spann mellan stängd och fullt öppen, dioden uppgift skulle vara att bara visa om ventilen är aktiverad dvs ej stängd. min första tanke va att ha en 24v glödlampa. fullt öppen =24v, halvt öppen=12v lampan lyser men inte så starkt. men det blir ju snyggar med lysdioder.
Hoppas det är lite tydligare nu, annars försöker jag förklara mer.
Hoppas det är lite tydligare nu, annars försöker jag förklara mer.
-
Mindmapper
-
Mindmapper
Den kan gå sönder om den får 24V i backriktningen. Vänd den rätt väg så är det inte det det beror på om den går sönder. Solenoidspolen borde ha en diod som tar bort back-emf spänningen, så det borde inte vara någon fara med backspänning från solenoiden.
Edit: Halva spänningen halverar strömmen. Det är strömmen som styr ljuset, men använd en LED med så låg framspänning som möjligt, så lyser den på lägre spänning.
Edit2: Vilket värde hade du på serieresistorn? R = (U-UF)/I
Edit: Halva spänningen halverar strömmen. Det är strömmen som styr ljuset, men använd en LED med så låg framspänning som möjligt, så lyser den på lägre spänning.
Edit2: Vilket värde hade du på serieresistorn? R = (U-UF)/I