Origo™ Mag C140 (230V 1-fas 50/60 Hz)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 23938
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Origo™ Mag C140 (230V 1-fas 50/60 Hz)

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag har några funderingar över ESABs modell "Origo™ Mag C140 "

Länk

PDF (informationsblad)

1. Är det någon speciell skillnad att köra MIG på just denna modell mot de andra i serien, eller är det bara produktnamnet? (får ingen riktig klarhet i detta)
Teknisk specifikation

2. Duger den något till när det gäller mindre saker som karossarbeten och annan klensvetsning? Inbillar mig i vart fall ESABs prylar skall vara bland de litet bättre.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 23938
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

*bump*

Ingen som har någon ewrfarenhet av denna, altså?

Går kanske att kontakta ESAB direkt i så fall... :humm:
sa2avr
Inlägg: 71
Blev medlem: 14 februari 2008, 09:12:11
Ort: Umeå

Inlägg av sa2avr »

Jag har en C280 och är väldigt nöjd med den.
Jag har inte testat någon C140 så jag kan tyvärr inte uttala mig om den.
Men tyvärr är C280 lite dyrare än C140.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 23938
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Ok. Jo, ska mest vara som komplement till pinne och köra tunn karossplåt och liknande ute i fält, var det tänkt.
bjolin
Inlägg: 123
Blev medlem: 22 september 2006, 11:21:20
Ort: Linköping

Inlägg av bjolin »

Har en C170 3-fas. Tycker att den fungerar bra. Kör Mison-Ar (nu kommer en och annan säkert skrika :) ). men jag har inte hunnit använda den riktigt så mycket som jag skulle vilja. Den verkar göra sitt jobb och det går alldeles utmärkt att bränna hål i plåten om man eldar på för mycket. :wink:
Här i Linköping har det varit lite svårt med 0,8 trådmunstycken då Jula har haft trassel med sitt lagersystem. Men till min brännare passar trådmunstycken som finns på C-O, så det löste sig.
Min morbror kommenterade valet av 3-fas med att den inte blir speciellt flyttbar, vilket jag personligen tycker är bra. Det minskar utlåningspotentialen.
Dessutom är den ganska tung.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 23938
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Ok, jo står en gigantisk halvgammal trefas MMA här, Funkar utmärkt som skärbrännare, äter 6mm stålplåt som skirat smör.... 8)

Men måste erkännas man är ganska grön på MIG och tunnplåt, har mest kört detta i samband med jobbet och liknande.


En fundering, kanske dum fråga, men är det egentligen någon skillnad på själva aggregatet när det gäller dessa små bärbara MAG svetsar mot vanliga större MIG?
Har ej tänkt på detta förut, tog för givet aggregatet var exakt samma, bara att byta gastub (och regulator) till argon (från CO2 för MAG), eller? :humm:
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26763
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

Skillnaden mellan MIG och MAG är enbart gasen!

'M' står för "material tillförs"(svetstråden) och "IG" står för "Inert Gas" och "AG" står för "Aktiv Gas".

Argon/annan ädelgas = "IG"
CO2/blandgas = "AG"

En svets med tråd och Argon = "MIG"
Samma svets med CO2/blandgas = "MAG"
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 23938
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Ok. tack. Ville bara kolla att jag tänkte rätt innan man kör igång. Skall bli kul att testa MAG och se om det blir någon märkbar kvalitets skillnad när det gäller tunnplåt :) (howewer, MAG fogarna bör väl ha sämre djup och mer flyta ut på ytan, sas Teoretiskt sett bör de bli sämre.)

BTW, en annan grej, fungerar egentligen dedär TIG tillsatserna som fins till vanliga MMA agg?
bjolin
Inlägg: 123
Blev medlem: 22 september 2006, 11:21:20
Ort: Linköping

Inlägg av bjolin »

Till min svets verkar det finnas ett tillbehör för att värma gasen om man kör koldioxid. Jag antar att detta inte behövs när man kör blandgas.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 23938
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Ok, är det en extern pryl?
bjolin
Inlägg: 123
Blev medlem: 22 september 2006, 11:21:20
Ort: Linköping

Inlägg av bjolin »

Det framgår inte direkt av instruktionsboken, men jag antar att det är en intern historia. Min har ju namnet origo MIG C170 3ph så i originalutförande är det nog Ar eller blandgas som gäller för egen del. ESAB har manualer till sina apparater på sin hemsida så det går ju att kolla upp hur det är med MAG C140, dessutom går det ju att ringa och fråga.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 23938
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Ok. Tack, jo, det jag hittade på sidan fins i länkarna längst upp.

Men då är det förmodligen sådana detaljer som skiljer, mha. att de kraftigare modellerna i serien verkar ha mer elektroniska finesser och kanske förvärmning och annat för industrimodellerna. Låter ju i vart fall mycket troligt när man läser de tekniska spec.arna.

Men tror i vart fall vi fått svar på frågorna.
Får nog ringa deras information annars.
einar
Inlägg: 498
Blev medlem: 18 december 2007, 22:30:47
Ort: Dala Järna

Inlägg av einar »

Jag kör MIG på min och det går utmärkt att svetsa bilplåt med den. Mison 18 tror jag gasen hette men ja har glömt va det var i den.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 23938
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Ok.
Har för mig Mison 18 är blandgas Co/Ar om jag inte mins fel, vi använder den också på jobbet, får nog bli sådan till att börja med.

Edit:

MISON® 18
Ar + 18% CO2 + 0,03%NO

AGAs produktblad:
Mison
Skriv svar