simpel travers (eller rättare sagt en skena med en pinne p

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

simpel travers (eller rättare sagt en skena med en pinne p

Inlägg av AndLi »

Har ett litet projekt..

Vi utfodrar hästarna med hösilage, detta kommer på pall om 4 st 180 kilos balar (rektangulära, inte de runda koäggen).
Idag välts och knuffas dessa in på plats i forderladan. Väldigt opraktistk och svårt att stapla dem något högre än 2 uppepå varandra...
Portarna in är längs vägen, vilken är för smal för att kunna backa in lastbilen i öppningen.

Altså måste lastbilen ställas längs huset...

Tanken var nu att montera ca 7m skena i taket.
Bild
och i 2 st
Bild
hänga en ca 3m lång regel. Där det ena fästet skulle sitta ca mitt på och det andra i ändan. Denna skulle nu gå att skjuta ut utanför huset och haka fast balen i, och sen hissa upp den lite och dra in hela härligheten.

Problemt är ju att det bakre hjulet kommer gå upp och gå i taket på skenan istället för att hänga, tittar man på hjulet ser inte det ut som ett problem...

Hur kommer belastningarna hamna? Enligt spec ska 2 st upphängningar klara 300 kilo... Altså borde en klara 150 kilo... Hur räknar man ut belastningen på det hjul som trycker ner mot skenan?

Ska försöka rita en bild för att göra det tydligare!!
johano

Inlägg av johano »

Varför inte låta traversen fortsätta en liten bit utanför porten så den kommer rakt ovanför balen som ska lyftas? Eller missförstår jag något?

/johan
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Risk för att jag missförstått, men alla dom fyra hjulen som finns på vagnen kommer att trycka neråt på skenan. Det pga att upphängningen är ledad mellan hjulen. Jag ser nog inte problemet.
Användarvisningsbild
Seiko89

Inlägg av Seiko89 »

Klarar skenan 180 kg?
Khaki

Inlägg av Khaki »

Om en bal väger 180kg så borde väl belastningen på upphängningen i mitten bli 360kg.
Tror nog att du får tänka om lite och kanske fundera på johano´s lösning. Den fanns ju på många ställen förr i tiden när man inte hade kranbilar, truckar och traktorer med frontlastare.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Seiko: Vagnarna är nog gjorda till skenan. Så om vagnarna är specade, så är nog skenan det också.
Det är nog mera själva monteringen av skenan som kanske inte håller för 300 kg.

Khaki: Hur får du 360 kg av 180 kg?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Finns det inte en möjlighet att göra skenan 1,5-2m längre, sätta ett fäste längst bak, och två 1,5m från framändan och sätta en motvikt på ca50kg i bakändan?

På det sättet kommer alla hjul att ligga på och du får en stabilare skena...

Anledningen till 2st i framändan är att det känns lite på gränsen att llyfta 180kg balar med saker godkända för 150..
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Kan du inte bara ta en H-balk och sätta som du vill ha och sen 4 hjul på den?
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Jo jag är också inne på zeus linje. Bygg något eget så håller det. Tror det blir lite klent med den där varianten.

Jojje: Khaki har nog helt rätt i att belastningen blir 360 kg, kanske du missförstod hur han tänkte göra? Rotationscentrum hamnar mitt mellan hjuluppsättningarna så man får en hävarm 2:1.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Men jag tror fortfarande att den är ledad i mitten. Den undre delen blir som en pendel i en gammal Moraklocka. Då blir det ingen hävarm. Så 180kg = 180kg.

Vi får väl vänta på att AndLi ritar å berättar lite mera förklarande.
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Precis, en I-balk med en löpvagn på:

Bild
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Vad jag förstår ska det se ut såhär:

Bild

Traversen ska inte gå utanför huset, utan det är det balken ska göra. Två vagnar ska anävndas, där den ena sitter i mitten, och den andra i bakre änden. I framänden på balken lyfts höbalen upp. Med den här metoden spelar det ingen roll om upphängningen är ledad. Det är dock ingen bra idé, eftersom det ger en onödigt stor belastning på skenan.

En mycket mycket bättre idé är att låta just en I-balk skjuta ut i luften utanför dörrarna, precis som på vilken lada med höskulle som helst, och så då löpvagnen som stinrew visar.
Senast redigerad av MadModder 4 mars 2008, 17:41:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

MM: Precis så där tror jag han menar. Men det borde ju rimligtvis bli en belastning på 360kg även uppåt också?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nej. Tänk dig en gungbräda som är 1,5m på varje sida om upphängningen. Det blir en hävstång med förhållandet 1:1.
Det skulle bli precis samma sak för mittenvagnen om du hängt en höbal på den sidan också istället för en vagn.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Det finns vagnar med hjul på båda sidorna eller vad man ska kalla det. En över och en under. Då slipper du problemet med att det "hoppar upp".

Om du inte vill ha en balk som sticker ut tror jag det blir svårt att lösa utan allt för stora belastningar på vissa delar. För om du sedan börjar gunga på det kommer det öka som attans och det kommer gå sönder.
Skriv svar