Kortslutning, hur får man in denna i en låda?

eriikh
Inlägg: 258
Blev medlem: 5 maj 2006, 10:52:15

Kortslutning, hur får man in denna i en låda?

Inlägg av eriikh »

Har suttit och drömt en längre tid om att bygga ett bashorn (finns fler trådar av mig om detta). Men nu har jag bestämt mig för att beställa element och prova mina hornresp-simuleringar i verkligheten.

Elementet jag funderat på är B&C 8PS21 som finns på hifikit.

Horntypen jag blivit mest förälskad i är den tappade versionen. Min simulering ger en hyfsat plan kurva från 24-110hz med 100db känslighet och allt är inneslutet i en 53liters låda. Låter som rena drömmen för mig och med 10watt så dundrar den ut 110db, mer än så vill nog inte mina grannar höra, hehe. (Högtalaren tål 200w)

Om ni har synpunkter på min konstruktion så säg gärna till!

Bild

Bild

Bild

Nu till anledningen att jag postade i detta forumet:

Hur ska jag få in detta i en lämplig låda? Kraven jag har är att den skall vara ett rätblock/kub samt den skall vara hyfsat stum, inga tråkiga resonanser önskas.

Har suttit och ritat men får inte ihop det. Finns det något enkelt program, formler, eller andra sätt att få ihop det? Finns ju fler än jag här i världen som har funderat på att vecka horn, hur har ni gjort?

/Erik
Senast redigerad av eriikh 19 februari 2008, 01:44:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16776
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

taperad borde det vara på svenska

vik vik och vik
bara sätta sig och rita , block och penna brukar vara smidigast

simuleringar har inte mycket med verkligheten att göra, om du inte kan ha den formen som ritningen säger och du är i fri luft, ett viket horn och ett normalt möblerat rum ändrar mycket, men vad gör det, bygg prova och se glad ut :D
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32786
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Pipa låter mer korrekt. Med horn avser man .... horn.

Din fråga: klipp och klistra. Printa ut och klippsönder och se hur du kan få ihop det.
Annars finns det många färdiga konstruktioner på nätet.

Passar elementet i en pipa då?
eriikh
Inlägg: 258
Blev medlem: 5 maj 2006, 10:52:15

Inlägg av eriikh »

"Passar elementet i en pipa då?"

Elementet är avsett att användas som horndriver och detta är ju inte allt för långt ifrån ett horn. Tyvärr upptäckte jag att det lär bli svårt att fysiskt få plats med elementet i denna konstruktion (väggarna blir smalare än elementet är djupt). Ska försöka fila vidare och återkommer om nya problem återstår.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32786
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du behöver ju bara smala av hor .. pipan på ena ledden.
Medan jag letar efter lite pip-kopior kan du beundra detta lilla fina element som just passar till horn (och pipor).

Bild
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

Vackert! men vad är det för element ??? info med andra ord-

Misstänker att det är för fullrange single element högtalare.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32786
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

SFR144-8 från http://www.sonido.hu
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32786
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

SFR 145-8 ska det vara.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> eriikh

Fin simulering, har du fler kurvor att bjuda på, ex. group delay och/eller fasgång? Frekvensgången är bara halva sanningen om hur högtalarsystemet kommer uppföra sig.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

När du veckar hor^H^H^Hpipan så får du räkna med att en del av överkanten på önskade frekvensområdet försvinner - dvs. din bandbredd blir mindre då böjarna tar sin tribut. Designa gärna för dubbel bandbredd innan veckningen så kanske slutresultatet blir som önskat.

Jag har än så länge inte sett några program som kan räkna effekterna av veckningen på ett bra sätt - möjligen att sådant går att simuleria i någon FEM-simulator om man har tillgång till dessa, kunskap att använda och kan modulera luften egenskaper i simuleringen.
Skriv svar