Hjälp: val av skyddsglasögon för laser...

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
PeterH

Hjälp: val av skyddsglasögon för laser...

Inlägg av PeterH »

Hej alla, nu behöver jag lite hjälp av er som är mer vana på att läsa
datablad för ljusspectra... Jag håller på med min såglaser och tänkte nu
kolla upp skyddsglasögon (man vill ju inte att svärfar ska gå och bli
blind :roll: )

Jag träffade en kille på elektronikmässan som säljer både laser och
glasögon och nu undrar han vilka jag tror passar. Jag ska fråga honom
om råd också (om jag inte får svaret här) men han jobbar inte natt som
ni gör :lol:

Lasern som troligtvis kommer användas är en röd laser på 660nm och
frågan är då hur man läser av dessa kurvor? Jag tror mig kunna gissa men
i det här fallet vill jag inte gissa utan veta! Så vad säger ni, vilken färg och
modell kan vara lämplig. Helst ska dom ha så lite påverkan på det vanliga
synspectrat eftersom man ska gå och jobba i sågen med glasögonen på...

/PeterH

Stor bild här: länk

Bild
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Problemet för dig är ju den lilla detaljen att du vill att din farfar ska se laserlinjen... medans laserglasögongen gör precis tvärtom och blockerar lasern, så kan kommer inte kunna se den...

bättre att montera lasern på så sätt så man inte kan se direkt in i den utan att göra något riktigt tokigt.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Hmm... har jag missuppfattat det så totalt :shock: Hur gör då dom som jobbar i labb? Man har ju åtskilliga gånger sett bilder och filmer från labb där dom experimenterar med laser och då med glasögon på!

/PeterH

PS. det är förresten inte farfar utan svärfar som ska såga 8)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Laserskyddsglasögon skyddar genom att helt enkelt blockera dom frekvenserna som lasern innehåller, det är därför dom skyddar mot ögonskador.

Sedan finns det laserskyddsglasögon med olika täthetsgrader, som blockerar olika mycket av ljuset och har alltså en skyddsnivå därefter.

Det finns även en annan typ av laserglasögon som sänker alla frekvenser utom laserljusets frekvens, och dessa gör att man kan se laserljuset bättre när man labbar med det, dessa erbjuder dock naturligtvis inget skydd, i labb kan båda typer av glasögon förekomma beroende på vad behovet för det aktuella labbet är.
Senast redigerad av Meduza 27 februari 2008, 22:51:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

En gissning är att de har mer sofistikerade verktyg än ögonmått till hands :eh:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har visserligen ingen erfarenhet av skyddsglasögon för lasrar men fick för mig att det var så att de inte blockerar 100% utan bara begränsar effekten så mycket att det ljus som går igenom inte alls är farligt. Detta gör då att man kan se strålen (vid vissa våglängder) men att det som går igenom inte alls är skadligt?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jo, som jag sa så finns det glasögon med olika OD (optical density) som då släpper igenom olika mycket av laserljuset

Fast släpper dom igenom såpass mycket så att du ser strålen så ger dom nog inte mycket skydd vid en direktkontakt med strålen...

Och nu så vet den flitige läsaren vad PeterH ska ha lasern till, och i det fallet så kommer laserglasögon inte att hjälpa hans svärfar, det enda vettiga är att försöka montera lasern så att man inte kan få direktkontakt med strålen samt att försöka undvika direkta reflektioner som kan träffa ögat (tex måla hela ytan där lasern ska träffa på sågen mattsvart eller dylikt)

Samt PeterH: det som skulle hjälpa mest tror jag skulle vara att du byter laser till en grön, på det viset kan du få samma synlighet med 1/10 av effekten vilket minskar risken för skador betydligt...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Fast släpper dom igenom såpass mycket så att du ser strålen så ger dom nog inte mycket skydd vid en direktkontakt med strålen.

Jodå visst borde dom kunna det och det är ju skyddsglasögon så dom skall skydda oavsett vilket. Tänkt tex en 0.5 mW laser, den ser man utan problem och det är nog som att titta in i solen i intensitet från en sådan även om den bara är på 0.5mW, som tex billiga massproducerade nyckelringslarsar, men den är ändå inte farlig. Vissa skyddsglasögon kanske fungerar på samma sätt om kanske inte tom nästan alla.

Men i PeterH fall så skulle jag nog också rek en grön och då kanske på 1mW som ger samma styrka som en röd på ca 7mW eller så och den är inte så pass farlig att det direkt behövs skyddsglasögon. Även en 5mW grön kan man använda då det inte finns någon överhängande risk för att få strålen i ögonen och tror inte att det blir några problem om strålen bara sveper förbi lite snabbt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ser man strålen på en 0.5mW laser eller missuppfattade jag dig?

Jag kan hålla med om att man ser punkten tydligt, men inte ser man strålen?

Dom skyddsglasögonen jag själv har för grönt ser man punkten från en grön <5mW laser utan problem, men man ser inte strålen alls från en grön 10mW laser.

Iaf jag inbilldar mig att om man inte har massa rök i rummet så kommer inte strålen att synas genom mina glasögon föränn man går upp såpass mycket i effekt så att man får ögonskador om man ser rakt in i strålen även genom glasögonen.

I PeterH's fall skulle jag lätt kunna gå upp till en 20mW laser eller högre för bra synlighet eftersom att den ska spridas till en lång linje, sålänge man hindrar ofrivillig möjlighet att titta rakt in i lasern från något håll genom en kåpa och vettig placering av lasern.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jo menade punkten förstås. Menade strålen som bildar en punk om den träffade ett hinder som tex kanske då skyddsglasögon, var dock lite felformulerat.

Strålen i sig i PeterH fall behöver man inte se och det gör man inte heller med tex en 5mW grön laser som du nämner utan man behöver bara se reflektionen på trästocken som skapar själva linjen/linjerna. Denna återkastade effekt är mycket låg förmodligen även från en 20mW laser så av den anledningen behövs nog inga skyddsglasögon.

Nej det ytterst lilla ljus som skapas från reflektioner från damm och annat i luften från en stråle är långt ifrån tillräckligt för att man skall kunna se genom skyddsglasögon förrän man som du säger kommer upp i rätt ordentliga effekter.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Okay, då var det bara en denfinitionsskillnad på orden som orsakade ett missförstånd mellan oss då :)

Ja den reflekterade effekten från stocken är nog i sig inget problem, såvida man inte går upp i effeter så att man delar stocken med lasern i stället för med sågen såklart :)

Däremot får man se upp med att man inte har polerade stålytor som stockarna skjuts in på, detta skulle ju kunna orsaka betydligt starkare reflexer när en stock inte är under lasern...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jo precis. Men en 5mW om man vill gå upp max är nog ändå hyfsat säker även vid en reflektion från en lätt polerad yta men ger nog ändå en väldigt tydlig linje skulle jag tro så man ändå utan problem kan se den om trästocken var i direkt solljus. Skall man börja gå upp mot tex 10mW eller över så är det nog till att ha en större koll på som tex polerade ytor, speglar och dylikt för där är en reflektion en reell risk.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Ser man strålen på en 0.5mW laser

Man ser väl inte "strålen" från någon laser om det inte finns något i vägen.
Eller att man röker...
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

joda, jag ser min gröna laser bara det är mörkt ute typ.

Inte starkt som en solid stråle men man ser den allt lite svagt
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Oblivion: men du ser den bara pga att det finns damm, fukt, eller något annat i luften som reflekterar den tillbaka mot dig.

I ett vakum skulle du inte se strålen oavsett hur stark lasern var (förutom om du tittade rakt in i den såklart)
Skriv svar