Tig och koldioxid - Hjälp

Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Kväve borde vara näst intill gratis med tanke på den rikliga tillgången.

Det är inte alltid det som sätter priset på en gas utan det är även det sättet som den extraheras på ur luften som spelar in. Om tex två gaser råkar ha nästan samma kokpunkt så kan det ibland behöva användas speciella destillations metoder för att får fram enbart den gasen man vill ha och sådant brukar drar upp priset mer eller mindre beroende på hur avancerat det är.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Jo visst är det så. Får man inte över en massa kväve när man framställer syrgas ?

Jämfört med Ar så är N2 ca 80 ggr vanligare i luft så det ligger väl en massa administrativa kostnader bakom att prisskilnnaden är så liten.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Inlägg av Krille Krokodil »

Eller så är det syre man får över vid kvävgasframställning. Det är inte ovanligt att det står jättelika kvävgasbehållare utanför verkstads- eller livsmedelsindustrier.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Angående koldioxid

Inlägg av Henry »

Är lite smått desperat ute efter koldioxid för MIG svetsning, någon som möjligen vet vad vad sammanlagda priset skulle kunna bli för någon liten köpflaska inkl gas?

AGA eller Airliquid blir väl då tyvärr de enda ställena jag kan tänkas få tag på detta då jag inte har något ställe i närheten som jag vet kan/vill konvertera en ev koldioxidbrandsläckare för att kunna användas till svetsutrustning för jag tvivlar ju starkt på att brandkåren här gör det.

Skall höra mig för om detta i morgon men kan kanske få en hum om ett pris genom någon här? Eller det finns kanske andra ställen man kan få tag på denna gas än hos AGA och Airliquid som jag tror kan kosta en del extra?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Brandserviceföretag brukar sälja flaskor.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Åfasen det hade jag ingen aning om, har dock tyvärr inget sådant serviceställe i närheten här bara en brandstation.
Skriv svar