Värme till elektricitet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ahlsten

Inlägg av ahlsten »

nlinus: Ja, som du säger så kvittar ju verkningsgraden egentligen... allt kan ju ses som nyttig energi, eftersom du ändå vill värma stugan (antar jag :)).

På tal om värmemaskiner, var det inte nån forskare som nyligen designat nån struktur som värmdes upp av omgivningen och sedan knäppte till. Knäppet genererade piezoelektriskt en liten ström samtidigt som temperaturen sänktes under omgivningstemperaturen igen... dvs egentligen termodynamiskt omöjligt om man ser på hela processen. Har för mig att jag läste det i NyT eller Illustrerad Vetenskap (om det var det senare fallet kanske man skall vara lite mer källkritisk). Tyvärr hittar jag inte igen det :(
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

en liten ångmaskin vore faktiskt trevligt

men en sådan koppar/järn termogenerator runt utgående rör från en kamin vore helt underbart i en ödestuga
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Grym, Jo, var liksom det som var min tanke, tänkte bygga en och testa på kaminen i tornet om det funkar, ville dock ha ev. synpunkter här först innan offrar min kära (och dyrbara) kopparplåt :)

Edit: Absolut smidigast om man slapp löda utan bara kunde nita ihop det.

Spelar ju inte så stor roll om verkningsgraden är låg så länge den är billig att bygga, ej kräver underhåll/särskillt bränsle och man slipper köpa en massa och den duger för det den är tänkt för.
:)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

undras om det skulle gå att punktsvetsa ihop järn och koppar?

sedan kanske det borde finna material med högre genererad spänning per grad, något måste ju ha hänt innom material på 150 år, inga nya grundämnen man kanske man kan ha material som förr var för ovanliga och dyra
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

glömde en sak, har jku lite koppar rör av grövre dimension i skrotlådan på jobbet, en sådan kan man ju banka ut och prova med
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

kan man inta ta ett grovt kopparrör som man sätter muffar på i ändarna så man få ner dimensionen? då har man ju en ganska snygg ångpanna.
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

grym skrev:undras om det skulle gå att punktsvetsa ihop järn och koppar?
Man kan spränga ihop i stort sett vilka metaller som helst. Fördelen med att spränga ihop metaller är att de går ihop på molekylnivå så man slipper oxidering i skarven. Men å andra sidan kanske det strular till det med de spänningsgenererande egenskaperna? Och så är det nog inget hemmapul att göra....

mvh
Nisse
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

går det så är det ju bara till att prova, kan låna en punktsvets och testa
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Exige:
Eller så kör jag med en termoelektrisk generator (peltierelement)...
Inga rörliga delar. Inte så himla dyrt. Hyffsat kompakt med fläktkylning. Borde lätt kunna ge den effekt som behövs med ett par element tillsammans med en step up-regulator.

Många telefoner (och annan utrustning) går att ladda via usb-kabel. En usb-port ger väl max 2.5 watt om jag inte har helt fel. Borde väl inte vara så svårt att få till.
xxargs

Inlägg av xxargs »

nlinus skrev:Tror att en bilgenerator kan bli lite jobbigt. Snurrar inte de bra fort? Vad jag kan minnas är generatorns remskiva avsevärt mindre än skivan på vevaxeln så man måste nog få upp den i några tusen varv/minut för att den ska funka tillfredsställande.
I vilket fall tycker jag inte att det verkar speciellt lockande att sitta och trampa på en cykel när målet med att åka ut till stugan oftast är att ha det mysigt i värmen och ta det lugnt :)
Du har ganska stor utväxling om du använder hela bakhjulets diameter som remskiva till den lilla generatorns remskiva - vet att det tom. gick att få ström ur bil-likströmsgenerator med cyckeltramp (något som provades av mig och mina bröder typ när vi var runt 10 år...) - dock är det förbaskat tungtrampat om man skall ha mer än en smula effekt ut ur en sådan generator - kommer ihåg att det gick avsevärd andel av svettet bara för att mata fältlindningarna till generatorn...

Om du tycker att cyckeldynamon till lampan fram och bak med sina runt 2 Watt är irriterande trögt så är det ingeting mot när du skall försöka plocka ut 200 Watt...
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

En generator kan dra ett par hästar på en bil så klart det går tungt. Man kan bli lurad av att den går så lätt på låga varv 8)

En människa kan kortvarigt producera c:a en hästkraft om människan är av det mer vältränade slaget.

Men skulle ju kunna fungera att ha typ en fjädergenerator som går från tex en bilfjäder. Med en sjuhelsikes utväxling kunde man då få en cykelgenerator att fungera samtidigt som man kunde ladda den med en hävarm på några sekunder.
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Om man vill använda en generator med pedaler kanske en gris vore något.
Borde väl gå att få tag på. Inget som är intressant i just detta fall, men kunde kanske vara kul att ha :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

antar att det där är en militär trampgenerator ? ..vet att det sålts sådana på överskottslagret flera gånger, har också läst någon tråd om nån som räknade ut hur mycket han behövde trampa på den för att spara 10 spänn :)

..dock är inte det där vad jag kallade "gris" i lumpen, nä, dom grisarna var varmluftgeneratorer.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Vad har de kostat?

Och pratar du om ÖverskottsBolaget? De har typ aldrig nåt militärt nuförtiden.. :/
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Tänkte försöka mig på att få till en step up-regulator som kan ge 12 volt hyffsat effektivt. Vet inte riktigt hur hög spänning jag kan få från en, eller ett par peltierelement men det handlar väl om runt 5 volt kanske.
LM2623 verkar rätt hyffsad, men jag har ingen större erfarenhet av sådana regulatorer. Vore väl bra om den klarade rätt låg inspänning.
En någorlunda färdig och beprövad design vore förstås något. Inte någon som redan gjort jobbet? :?: :)

Hittade förresten denna. Verkar ju rätt likt det jag tänkt få till. De kör med Hi-Z: s dc/dc-omvandlare. 100 dollar var lite dyrt tyckte jag, så det får nog bli till att bygga något, eller köpa någon annanstans.
Skriv svar