effektmotstånd till HID/XENON

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rayzor187
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 november 2006, 15:06:23
Ort: Borås

effektmotstånd till HID/XENON

Inlägg av rayzor187 »

Hallå gubbar.

Har en fråga som ni säkert knäcker som en tändsticka.

Har konverterat en Volvo S60 till HID ljus, problemet är att bilen varnar hej vilt om att lamporna är trasiga... inte helt oväntat dock.

Så min fråga är om ni har uträkningen eller tips om hur stort effektmotstånd jag behöver för att få den till att sluta varna?

Original är 55w halogen och nu sitter det 35w HID kit...

// Jimmy
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Du får kapa en av ledarna med en borr i strömshunten. Rätt enkelt jobb
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

http://forum.volvoforum.no/viewtopic.ph ... 36e17330a1

Så ser du hur man gör. Sök annars på Volvo, Xenon, shunt, lampfel halvljus och liknande så hittar du det du behöver veta
rayzor187
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 november 2006, 15:06:23
Ort: Borås

Inlägg av rayzor187 »

Tack, det skall nog lösa problemet på Volvon.

Men om vi kollar på det allmänt, hur gör man då.
Har tittat på lite olika effektmostånd men vet inte hur stort jag behöver, vill ju inte sätta dit ett som drar onödigt mycket ström... eller är för litet.

Hur räknar man ut det hela?

Blir ju samma problem om man sätter LED i blinkers, parkering o s v.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

xenonlampan drar ungefär 35W 55W drar halogenlampan - du behöver fixa 20W ungefär. Så vid 14V så är detta omkring 1,4A vilket motsvarar ungefär 10 Ohm. Så 4 st 4 AC10 på 44 ohm i parallel löser ditt problem. Bygg inte in dem för mycket då de blir varma (även om det bara går på knappt halva märklasten enligt mitt exempel och hårdare än så skall man inte köra effektmotstånd.)

Glöm inte att hotspottemperturen även vid denna dimmentionering är väl över 100 grader.

En bättre (men något dyrare och knepigare lösning) är att använda ett TO-"220aktigt" kåpa och skruva denna korrekt i plåten med värmeledande silikon emellan - blir inte alls lika höga hotspotemperaturer på det viset och blir mindre och smidigare i och med att du använder bilplåten som kylare.
rayzor187
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 november 2006, 15:06:23
Ort: Borås

Inlägg av rayzor187 »

OK kanon.

Om man skulle välja en sån här då?
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 012531.htm

Skall man välja en med ca 10 ohm eller? :?
... är precis apkass på att räkna ut sånt här.

// Jimmy
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Ja ungefär 10 Ohm. Se dock till att montera dem väl - värmeledanse silikon är bra prylar för sådant då det dessutom får dem att sitta tyst.
rayzor187
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 november 2006, 15:06:23
Ort: Borås

Inlägg av rayzor187 »

OK, skall testa med detta. Tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Dock tycker jag att det bättre att modda shunten (gjorde det själv på min S80), men denna idé fungerar också
rayzor187
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 november 2006, 15:06:23
Ort: Borås

Inlägg av rayzor187 »

Ja när det gäller Volvon blir det shunten, men vi är ett par som köpt HID så det finns fler bilar som gnäller...
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27498
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Fundera lite på vad det koster på bensinkontor att driva resistorn. Elkostnaden i en bil ligger något högre än på elnätet.
Skriv svar