Hur fungerar egentligen regleringen i ett skåp som har s.k. automatisk avfrostning? Jag har inte tänkt på detta tidigare, men efter ett termostatbyte då denna gått sönder så har vi mätt temperaturen och är lite undrande.
Det som förefaller egendomligt är att temperaturen tycks vara uppe och vända på drygt 8 grader, nästan 9, oavsett inställning. Däremot sjunker den kallaste temperaturen när den ställs in på mera kyla. Det blir alltså ingen förskjutning av båda värdena tycks det, utan bara minimitemperaturen som minskas.
Det är en Danfoss "Servicetermostat #3" som sitter där nu. Den förra hade någon sorts skumisolering på sensortråden, men på den nya är denna blank.
Hur fungerar för övrigt denna sensor? Det sitter ingen klump i slutet av kapillärröret som jag minns det gjorde förr. Bara ett slätt rör som slutar i ingenting. Fast innerdiametern är kanske jättestor i slutet utan att det syns? Annars skulle ju hela tråden vara lika känslig och det vore ju knappast så bra.
Kylskåpstermostat
Exakt hur det funkar på ditt skåp vet jag inte men principen är ju just att den höjer temperaturen (en gång per dygn eller nåt) till 8-10 grader för att smälta bort ev is på kylelementet, som rinner ner genom en slang till en skål ovanpå kompressorn där vattnet avdunstar.
Därför låter det vettigt att just temperaturhöjningen till avfrostningsläget inte påverkas av inställningen på termostaten, annars blir det ingen avfrostning.
Därför låter det vettigt att just temperaturhöjningen till avfrostningsläget inte påverkas av inställningen på termostaten, annars blir det ingen avfrostning.
Om det är ett vanligt kylskåp så behöver helt enkelt bara kompressorn stanna då kylmediet som då fortfarande trycks ut i förångaren pga kvarvarande tryck har en högre kokpunkt som ligger över fryspunkten vilket gör att ev is tinar bort rätt snabbt. Sedan är det ju också plusgrader i kylen som hjälper till med detta. Vissa typer har dock värmeslingor som gör det här men det är inte lika vanligt vad jag sett.
Det är hela tråden som är känselkroppen på ett sätt men det var som du skrev förr som större klumpar användes men dessa används normalt inte längre till vanliga kylar utan det är bara dessa trådar. Det räcker att 5 - 10 cm är i kontakt med förångaren för att kunna ställa in tempen rätt. Temperaturen på förångaren ändras mycket mer än vad tex rumstemperaturen normalt gör vilket gör att det inte är så petigt. Dessutom finns det sedan i termostaten en liten behållare (som är i kontakt med sensorröret och som är fylld med en flyktig vätska) som jag skulle kunna tro till viss del kan kompensera för temp variationer.
Det är hela tråden som är känselkroppen på ett sätt men det var som du skrev förr som större klumpar användes men dessa används normalt inte längre till vanliga kylar utan det är bara dessa trådar. Det räcker att 5 - 10 cm är i kontakt med förångaren för att kunna ställa in tempen rätt. Temperaturen på förångaren ändras mycket mer än vad tex rumstemperaturen normalt gör vilket gör att det inte är så petigt. Dessutom finns det sedan i termostaten en liten behållare (som är i kontakt med sensorröret och som är fylld med en flyktig vätska) som jag skulle kunna tro till viss del kan kompensera för temp variationer.