paralellporten (LPT)

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

paralellporten (LPT)

Inlägg av sebastiannielsen »

kan man skicka in grejer i paralell porten?

Jag har dessa 5 signaler (från en krets):

5 V + (kretsen behöver strömförsörjning)
GND
STROBE
DATA
PRESENT


Skriv pin nummer och "V" för voltpinnen , "G" för gnd , "S" för strobe , "D" för data , och "P" för present.

exempel:
1=V


Om det inte går att skicka in något på paralell porten så säg det...
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

http://www.beyondlogic.org/spp/parallel.htm#2

Läs själv vilka pinnar som är in eller ut.

Det finns egentligen ingen 5 volt att använda på printerporten, den är inte gjort för att driva saker. Men du kan koppla ihop alla datapinnarna (D0-D7) och sätta dom höga i programmet så kan du plocka ut nästan 5 volt med ganska många 10-tals millampere.
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Annars kan man ta 5V från spelporten (max 100mA om jag minns rätt).
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

Kan man inte ta ca 1A ut från USB porten???

Mikael
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Är väl max 500mA per port.
Dock måste enheten skicka någon signal för att få maximal ström. Minns inte vad den ger utan att man begär mer.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Jag citerar mig själv från ett inlägg i en annan tråd:

Nej, jag tror inte att det stämmer riktigt. Läste just om det där i går kväll i Maxim Engineering Journal. Dom hade en "In-depth article" om USB battery charging.

Där står det [ungefärligt översatt] att alla USB värdenheter såsom PC'ar och laptops, kan lämna minst 500 mA, eller 5 "unit loads" per USB-uttag. (En "unit load" i USB-lingo är 100 mA)

Alla enheter som man pluggar i en USBport får till en börja med max dra 100 mA. Men efter att ha frågat värdenheten om det är ok så kan man höja till 500 mA.

Enlig specen så ska en USB-hub med extern strömförsörjning också klara av 500 mA belastning per port, medans en hub som strömförsörjs via USB-kablen till datorn max behöver klara 100 mA per port.

Trots att USB-specen specificerar hur mycket ström måste kunna leverera så är det en enorm skillnad mot hur mycket den kan leverera. Det finns dock ett ett övre gränsvärde på strömmen specat, den är 5 Amp, men det är inget som man kan lita på med tanke på att öveströms-detektorer och -begränsare (eller sådanadära självåterställande poly-säkringar) kostar pengar och tar plats.

--

Jag tolkar detta som att egentligen att man kan allt som oftast dra en eller flera ampere från USB-porten redan innan man frågat värddatorn om lov.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jag vill varna lite för att sätta datautgångarna höga, och använda dom som ingångar genom att dra ner dom mot jord. Visst kan det funka problemfritt, men risken finns att man bränner utgångslatcharna i parallellporten (TTL-logik) :(

Något som däremot är riskfritt är att använda är att sätta Control-utgångarna höga, och sedan dra ner dom mot jord (Control-utgångarna har öppen kollektorutgång med inbyggt pull-upmotstånd))

Se http://www.lvr.com/files/ibmlpt.txt för bra info om hur man interface:ar parallellporten!
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Jag vet inte om jag kan hålla med dig helt där. En vanlig 74LS-buffer kan sourca 12-15 mA per port, en 74-series latch närmare 3 mA per port vilket ger minst 20 mA om man håller sig inom klart säkra marginaler. Om man inte ska ha både livrem och hängslen på sig så kan man säker ta ut både det 2- och 3-dubbla innan spänningen börjar droppa allt för mycket.

Jag skulle bli högst förvånad om inte nyare chipset för printerporten både hade ett visst integrerat esd-skydd och var kortslutningssäkra.

Hur många mA tror du man kan ta ut genom pulluppmoståndet på en OC-pinne? Det kan inte vara mycket. Det lägsta rimliga motstånd som jag kan tänka mig är 4.7 K för en OC-pullupp, vilket ger 1mA i kortslutningström....
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jag tror vi pratar om lite olika saker! :)
Jag tänkte på hur man kunde mata in data i parallellporten, inte hur man driver externa grejer...
Läste i det första inlägget att författaren undrade hur man matade in data för avläsning på parallellporten.

Det finns många ritningar på nätet där folk sätter datautgångarna höga, och sedan läser in data genom att dra ner dom utifrån för att sedan läsa av porten i mjukvaran. Gör man på det sättet lastar man ju ner utgångarna på ett potentiellt farligt sätt.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Ja det var ju skillnad det :-)

Men är du säker på att dom inte som använder en av dom nyare paralellportsstandardena EPP eller ECP där datapinnarna D0..D7 faktiskt är dubbelriktade?

Jag kan inte påminna mig att jag sett nått schema som med hjälp av nån bautabuffer försöker overrida printerportens output så att den ska gå att läsa av - även om jag hört ett rykte om det för många år sedan. Men vem skulle vara så dum när man faktiskt har ganska gott om inputs på en printerport?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jo, på alla moderna datorer är det ju inget problem.

Jag konstruerade en testutrustning i jobbet för ett tag sedan, då jag använde jag control-utgångarna just för att det kommer att fungera på alla möjliga gamla sunkiga datorer som kunderna kan ha liggande och använder i testsammanhang. Dessutom kräver det inga omställningar i BIOS eller dylikt.

EDIT: Det krävs förresten ingen bauta-buffer heller för att dra ner datautgångarna, 74LS sourcar ju inte så mycket ström, så om man kopplar det mot en annan 74LS, så kommer en låg signal att "vinna", och dra ner utgången.
Skriv svar