Purres Lillasysterprojekt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Purres Lillasysterprojekt

Inlägg av Purre »

Purres Lillasysterprojekt

Då kände jag att det var dags för mig att starta en sådan här tråd ang min lillasyster fräs. Började packa upp allt lite smått och tycker allt var välpaketerat och inget som var trasigt vad jag såg till en början med iaf, har dock inte packat upp allt ännu. Satte igång med att löda BreakOut-kortet och de tre drivkorten då jag såg det som det roligaste momentet till en början :)

Börjar med lite packeteringsbilder till en början.
Så här såg lådan ut då jag fått hem den:
Bild


Öppnande av lådan
Bild

Tre stycken stegmotorer
Bild

Av storleken "51"
Bild

Samt en elfa-påse med en del elektronik (BreakOut-kort och tre drivkort samt en fläkt)
Bild

Som jag sa tidigare började jag med elektroniken då den kändes mest givande för stunden. Detta var några dagar sen från idag (1/1-08).
Så här kommer några bilder på det

Här är de fyra påsarna med de olika kretskorten, BreakOut-kort och tre drivkort.
Bild

Lödde ihop BreakOut-kortet efter Meduzas guide här på forumet
Bild

Dock hade inte riktigt jag samma lösning som Meduza i guiden. Jag hade nämligen fått stift och hylslister av modellen långa. Vilket jag tycker är en riktigt bra lösning på det hela :) Går lätt att ta isär allta korten med denna lösning. Detta med att ta isär lär bli ett genomgående tema känns det förövrigt som.
Bild

De tre drivkorten klara och lite lätt monterade ihop med BreakOut-kortet.
Bild

Efter att ha råkat snubbla över en bild på Jojjes gamla kontrollerkort (denna) samt pratat en del med MadModder här på forumet så blev det lite problem. Kylare skulle dit på 7805 och 7812-kretsarna, allt för säkerhetens skull. Dock är jag envis av mig så jag skulle prompt ha drivkorten på platserna X, Y och Z och inte byta plats på Z och W. Jag vet det kanske är att ta gå över ån för att få vatten men jag vill ha det så helt enkelt. Men iaf började kolla på olika kylare och insåg ganska snabbt att alla kylare, speciellt dom som är något att ha, är på tok för stora för att få plats mellan BreakOut-kortet och drivkorten. Då kom tankarna om att flytta på 7805 och 7812-kretsarna. Sagt och gjort
Bild

Distansen på föregående kort är m3 5mm distans hane-hona som jag hade liggandes här hemma som passade riktigt bra. Det är för att få mothåll då kylflänsarna skulle monteras och så ligger det i luften så ingen kortslutning kunde ske. Ytterliggare ett problem kom till då jag satte 7805 och 7812 på undersidan av BreakOut-kortet. Det är att kylflänsarna (ML22-modell) är ganska så stora så dom kom ivägen för benen som måste finnas. Kortet kan ju inte bara ligga i en låda på botten. Så fram med dremel och lite tillbehör samt en borrmaskin. Detta blev resultatet av det hela:
Bild

Bild

Bild

Bild

Visst kylflänsarna kanske inte blev så jätte snygga efter att ha slintit lite med dremeln men det är saker man får ta dessutom är det tänkt att korten ska monteras i en låda så det syns ändå inte då.
Det som är kvar med korten är nya distanser, mina vita i plast är 12mm och jag behöver 15mm för att ett drivkort inte ska ta i en kondig på BreakOut-kortet. Samt att de 35mm långa distanserna som allt står på ska bytas ut till 20mm långa distanser av samma modell. Det och en del annat ska beställas så väntar så man kanske kan beställa allt på en och samma gång. Och envis som man är så är man troligen ensammen med denna lösning än så länge :)

Imorgon ska jag försöka komma igång med fräsen så man kan se vad det går åt för material där.

EDIT:
Just ja är tänkt att lödas dit lite mer kontakter på BreakOut-kortet också. Det är till matningen och till fläkten.

EDIT2:
Fixade så bilderna är klickbara istället, tackar MadModder för hjälpen.
Senast redigerad av Purre 3 januari 2008, 23:13:02, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Purre »

Blev inte mkt till bygge igår. Upptäckte ganska snabbt att det saknades vattenfast trälim och då lades hela projeketet ner. Men var en sväng igår och köpte det så idag har jag tagit en titt på vad jag har för bitar iaf. La upp alla och här är dom så när som på hela skivan med T-spåren.

Bild

Har pratat lite med MM igen och han tycker att det saknas en bit nämligen den som är i mitten här: http://madmodders.se/temp/Lillsyrran/la ... rsbalk.jpg
Alltså en MDF-bit som är något kortare än de två tunnare HDF-bitarna.

Annars verkar spindelrelät saknas om jag kollat rätt. Precis som jojje sagt till mig om att det kunde göra.

EDIT:
Valde att göra en bild där jag numrerat alla bitarna så det blir lite lättare då det inte direkt finns några namn på varje bit och här är bilden:
Bild
Senast redigerad av Purre 3 januari 2008, 23:01:15, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Lite-Off
Snälla varför tvingar du oss att behöva klicka upp alla bilder i externa fönster, i stället för att visa upp dom direkt i tråden?.
Detta är nog en stor anledning till varför ingen har kommenterat din projekttråd, då det inte är många som orkar med luck-öppnar trådar. :wink:
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Purre »

Den stora anledningen heter att på EF ska man inte ha bilder som är större än 700 breda. Jag har valt att spara i 1024z768 alltså är dom för breda. Annars hade jag valt att ha bilderna direkt i tråden.

Förstår inte riktigt varför det är satt snåla 700 i bredd heller. Så liten upplösning använder väl inte folk heller längre.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29990
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

"Alltså en MDF-bit som är något kortare än de två tunnare HDF-bitarna."

Jag sa inte kortare, utan lite lägre. ;)
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Purre »

Jahaja längre, same shit ;)

Aja Fagge annars går det att "bryta" mot reglerna och visa bilderna direkt i tråden istället om det nu är så.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Du hade kunnat skala ner bilderna till 700*xxx innan du la upp dom på pici.

Förstår inte riktigt varför det är satt snåla 700 i bredd heller. Så liten upplösning använder väl inte folk heller längre.
Det förstår inte jag häller, eftersom omröstningen ang detta pekade mot större storlekar, men konstigt nog så vägde minoritetens röster tyngre.
Senast redigerad av Fagge 3 januari 2008, 13:29:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Purre »

Men bilderna blir så små då känns det som. Då kan man nästan likagärna skippa bilderna känns det som dessvärre :|
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Varför inte göra dom små klickbara bilderna lite större?
Då kan man se utan att klicka, och klicka om man vill se ännu mera.

Sen är det nog ingen som gnäller om du gör dom 800 breda heller för den delen.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Purre »

Jojje det är pici själva som skapar en sådan liten thumb, inte jag som valt utan tyckte det var smidigt då det bara är att kopiera en rad text och in med ett mellanrum :)

Woho har nu sakta men säkert börjat limma lite. Började med att limma ihop spindelfästet med varandra.
Bild
Bild

Vad är det för skruvar som ska sitta där? Tänker på de som man ser på denna bild sticka ut med muttrar på varsin sida. http://pici.se/pictures/BXEKxHkKt.jpg

Sen finns det dessvärre inte så många fler tvingar, finns några men kunde då likagärna vänta med resten. Ingen brådska här inte.

Har även sorterat upp skruvar osv i fem olika lådor för att få det lite lättare
Bild

Får hoppas att det räcker med de skruvar jag fått och det tror jag det ska göra. Får köpa fler om inte annat.

Har även stött på ett problem. Satte ihop traversgavlarna (18+19) med traversgavelklossarna (3+4). Ena blev väldigt jämn undertill. Däremot inte den andra då den ser ut så här:

Bild

Det är knappt att det går att få någon skruv i något annat hål.
Någon som vet hur man enklast löser problemet? Fila upp hålen eller kapa traversgavelklossen (3+4)?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29990
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hehe... varför drog du inte tre av skruvarna genom de mindre skruvhålen när du limmade? :?

Genom spindelfästet ska du dra två lagom långa bitar kapad gängstång. M8 då.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Purre »

Då jag limmade stoppade jag sådana där konstiga saker. Ett spår för mejsel i toppen och sen gängad in i sidan. Dom tog jag även bort då jag hade pressat ihop bitarna så dom inte skulle fastna där :p

Har även fixat alla bilder nu så det inte är några som helst länkar.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Och det blev jättebra med bilderna (trots "bara" 700px bredd :lol: ) Lycka till med bygget! Jag har hållit på med min syrra idag också men det går sakta eftersom tiden inte riktigt vill räcka till :cry: Ska snart lägga upp min systertråd också :P

/PeterH
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29990
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nu menade jag inte sargsprintarna, utan jag menade att du skulle dra ihop gaveln med klotsen mha tre genomgående skruv i de små hålen,med mutter på andra sidan.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Purre »

MM menade du att efter att jag limmat skulle skruva ihop det två med bit nr 1, 2 och 5?
Skriv svar