PIC <-> Dator Vilket programmeringsspråk?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Perrx
Inlägg: 176
Blev medlem: 15 december 2003, 21:43:41
Ort: Göteborg
Kontakt:

PIC <-> Dator Vilket programmeringsspråk?

Inlägg av Perrx »

Håller på att leka med RS-232 PIC <-> Dator. Jag skulle vilja programmera ett program på datorn som läster av com-porten och presenterar infon på skärmen. Det enda språket jag kan är (med risk för att bli bannad på detta forum) VB. Funkar det eller ska jag lägga ner möda på att lära mig C? I framtiden funderar jag på att kunna presentera infon från com-porten på webben, men dit är det låångt. :)
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

För programmet i PC går det ju med VB, men det blir nog svårt att hitta en Basic-tolk för PIC. Då kanske Basic Stamp är ett alternativ?
Annars är det nog C eller Assembler som gäller för PIC-programmet.

Mvh
speakman
Lallas
Inlägg: 463
Blev medlem: 30 november 2003, 18:46:51
Ort: Malmö

Inlägg av Lallas »

C(++) är ett alternativ. Assembler är väl inte SÅ roligt att programmera. Själv har jag gjort många såna småprogram i PERL, som jag tycker funkar utmärkt till sånt. T ex har jag kopplat en Minicall-scanner (kom som ASCII från en Pic till RS232 faktiskt) till en irc-bot som som skickade ut meddelande när brandkåren larmades i min närhet :D

Har inte lagt någon tid på att använda något grafik i Perl, även om det går. Har alltid styrt vidare (den behandlade) datan till web, skrivare, databaser osv.

Vet inte riktigt vad för data du vill fånga och hur du ska använda den så det är svårt att säga vad som skulle passa.

Finns ju en uppsjö av programmeringsspråk :D
Användarvisningsbild
Perrx
Inlägg: 176
Blev medlem: 15 december 2003, 21:43:41
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Perrx »

PICen programmerar jag i assambler, så det är inga problem. Frågan (som jag försökte ställa) var vilket programmeringsspråk jag skulle använda i datorn. Så det går att komma åt com-porten med VB?
Lallas
Inlägg: 463
Blev medlem: 30 november 2003, 18:46:51
Ort: Malmö

Inlägg av Lallas »

Jodå, det går med VB. Antar att du ska köra det på Windows?!
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

om du kör vanliga vb finns väl mscomm eller vad det heter. Om det är .NET är det lite klurigare men det går att fixa. Finns massor av information om det här på google. Det är bara att söka och testa olika varianter tills du hittar en som passar
PatrikB
Inlägg: 185
Blev medlem: 24 maj 2004, 11:19:32
Ort: Borås

Inlägg av PatrikB »

Håller precis på med samma sak. Finns en bra guide på MSDN, dock får jag inte eventet att fungera som visar om det kommer in data. Fungerar dock att polla, men hur bra är det på en skala. .


http://www.microsoft.com/downloads/deta ... layLang=en
Malm
Inlägg: 215
Blev medlem: 22 februari 2004, 12:55:06
Ort: Borås

Inlägg av Malm »

speakman skrev:För programmet i PC går det ju med VB, men det blir nog svårt att hitta en Basic-tolk för PIC. Då kanske Basic Stamp är ett alternativ?
Annars är det nog C eller Assembler som gäller för PIC-programmet.

Mvh
speakman
Vad är det då PIC Basic är?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

En kompilator.
Lallas
Inlägg: 463
Blev medlem: 30 november 2003, 18:46:51
Ort: Malmö

Inlägg av Lallas »

Det är ju stor skillnad på Visual Basic och bara Basic. PIC BASIC är ett språk...
Skriv svar